Zawartość kalorii w jajach, jakie są zalety jaj kurzych dla utraty wagi i zdrowia

Zawartość kalorii w jajku zależy bezpośrednio od jego wielkości. Poniżej podano przybliżone wartości:

  • zawartość kalorii w przeciętnym jajku wynosi 70 kcal,
  • duże jajko kurze – 80 kcal,
  • jajko bardzo duże – 90 kcal.

Wartość odżywcza jaj

Jajko składa się z białka i żółtka.
Białko jaja zawiera wszystkie aminokwasy niezbędne do wzrostu i aktywności życiowej człowieka, a przyswajane jest przez nasz organizm prawie w 100%. Białko przeciętnego jajka zawiera 17 kcal (zawartość kalorii w białku stanowi około jednej czwartej całkowitej zawartości kalorii w jajku) i prawie nie zawiera tłuszczu.

Jaja kurczaka zawiera: woda (85%) (12,7% białka), tłuszcze (0,3%), węglowodany (0,7%), enzymy (proteazę, dipepsidase, diastazy), witamin z grupy B .

Żółtko jaja zawiera również białka, a także tłuszcze, węglowodany, witaminy, w tym wapń, żelazo, mangan, cynk, witaminy A, E, z grupy B. Zawartość kalorii w przeciętnym żółtku jaja wynosi około 50-55 kcal .

Żółtko przeciętnego jaja kurzego zawiera około: białko – 2,7 g, węglowodany – 0,61 g, tłuszcze – 4,51 g.
Zawartość kwasów tłuszczowych w żółtku: wielonienasycone kwasy tłuszczowe – 18%, jednonienasycone kwasy tłuszczowe – 52%, tłuszcze nasycone kwasy – 28%.

Żółtko jaja zawiera cholesterol – średnio 210 mg.

Badania przeprowadzone w ostatnich latach wykazały, że cholesterol z jaj jest zbilansowany z lecytyną, a zatem bezpieczny, jeśli masz normalny poziom cholesterolu.

Ale jeśli masz wysoki poziom cholesterolu, żółtko w diecie powinno być ograniczone.

Jednocześnie nie należy spożywać żółtka jaj razem z innymi tłuszczami pochodzenia zwierzęcego, tłuszczami trans.
Upewnij się również, że masz w swojej diecie wystarczającą ilość błonnika roślinnego , który usuwa cholesterol.

Jak przydatne są jaja kurze?

Składniki odżywcze zawarte w jajku są łatwo i prawie całkowicie przyswajane przez organizm.

  • Jajka zawierają substancje przydatne do tworzenia krwi.
  • Zawarte w jajku kurzego i substancje chroniące nerw wzrokowy, zapobiegające powstawaniu zaćmy.
  • Lecytyna zawarta w żółtku jaja zwiększa sprawność umysłową i jest przydatna we wzmacnianiu pamięci.
  • Ci, którzy regularnie jedzą jajka, mają zdrowe kości i mocne zęby.
  • Jajko zawiera witaminę młodości i urody – witaminę E.
  • Jajka stymulują układ odpornościowy i pomagają schudnąć.
  • Zawartość kalorii w jajach, jakie są zalety jaj kurzych dla utraty wagi i zdrowia
Aleksandra Olszar
Aleksandra Olszar
Edytor serwisu