Zalety i przeciwwskazania grysu komosy ryżowej

Jest to roślina jednoroczna z rodziny Marevy, rosnąca w Ameryce Południowej, na zboczach Andów.

Ta starożytna kultura może osiągnąć wysokość człowieka. Na wysokiej łodydze o jasnozielonym kolorze wyrastają zaokrąglone liście i owoce zebrane w duże grona. Nasiona komosy ryżowej przypominają grykę, ale różnią się kolorem. Tak więc, w zależności od koloru komosy ryżowej, istnieją trzy rodzaje: beżowy, czerwony i czarny.

Quinoa ma starożytne pochodzenie i była najważniejszym pokarmem dla Indian. Wśród Inków roślina ta była używana jako pokarm wraz z ziemniakami i kukurydzą. Nazywano go wręcz „ złotym ziarnem ” i to nie tylko ze względu na wysokie miejsce wzrostu, ale także ze względu na bogaty skład i korzyści płynące dla organizmu.

Kiedy plony zawiodły, to komosa ryżowa mogła zastąpić chleb, ziemniaki i ryż dla Inków. Później ta kultura zaczęła się rozwijać w innych pasmach górskich. Tak więc, kiedy komosa ryżowa została zatwierdzona przez Dalajlamę, była uprawiana w Tybecie i Himalajach. Quinoa rozwija się również na wybrzeżach i terenach dawnej dżungli.

Obecnie komosa ryżowa jest uprawiana w Boliwii, Urugwaju i Peru. Prawie 90% upraw trafia do Stanów Zjednoczonych, a tylko niewielka część cennego produktu trafia do innych krajów.

Wyjątkowość tej kultury doceniono także w krajach Azji, Europy, Ameryki Północnej, Kanady. Uważany jest za jeden z nielicznych produktów roślinnych, które wyróżnia naturalna czystość: zabronione są eksperymenty genetyczne na uprawach, nawet w celu ochrony przed szkodnikami i zwiększenia plonów.

Ale w rzeczywistości komosy ryżowej nie można nazwać zbożem, jak kasza gryczana. Najbliższymi krewnymi tej rośliny są warzywa takie jak szpinak i buraki. Z nasion zbóż uzyskuje się mąkę i zboża, a czasami używa się pędów i młodych liści jako warzyw.

Jak wybrać

Komosa ryżowa, jak każda roślina zbożowa, jest sprzedawana na wagę lub już w opakowaniach. Jeśli wybierzesz produkt w opakowaniu, lepiej, aby był przezroczysty, abyś mógł zbadać produkt. Zatem komosa ryżowa powinna być wolna od ciał obcych, mieć jednolity kolor i konsystencję. Produkt luzem musi być suchy i czysty.

Jak przechowywać

Komosy ryżowej nie należy przechowywać w zakupionym opakowaniu. Lepiej jest umieścić produkt w szklanym lub ceramicznym słoiku ze szlifowaną pokrywką.

W gotowaniu

Komosa ryżowa jest obecnie powszechnie spotykana w diecie wegetarian. Jest gotowany i używany jako przystawka lub dodawany do pierwszych dań. Podczas przygotowywania komosy ryżowej należy pamiętać o trzech zasadach:

  1. 1 opłucz (w przeciwnym razie gotowe danie będzie gorzko smakowało);
  2. 2 nie trawić (komosa ryżowa zepsuje się);
  3. 3 ugotowaną owsiankę zamieszać (żeby się nie skleiła).

Ugotowana komosa ryżowa smakuje jak brązowy ryż.

I tę kulturę przygotowuje się w taki sam sposób jak ryż: 2 części wody lub dowolnego bulionu pobiera się na część płatków i gotuje do całkowitego wchłonięcia wody przez około 15-20 minut, czyli 2-3 razy szybciej niż czas gotowania ryżu. W odpowiednio ugotowanej komosie ryżowej zarodek wygląda jak spirala al dente (zwarta w środku).

Ponadto, podobnie jak ryż, komosa ryżowa dobrze komponuje się z wieloma potrawami: mięsem, warzywami, rybami, orzechami, sosami, miodem, owocami. Dlatego ta kultura może zastąpić ryż w twoich ulubionych potrawach – i uzyskać niezwykłe, ale nie mniej smaczne danie.

Aby dodać wartość do filmu, można go wykiełkować. Wówczas aktywują się w nim enzymy ułatwiające trawienie i wzrośnie zawartość witamin. W przeciwieństwie do innych zbóż kiełkowanie komosy ryżowej zajmuje tylko 2-4 godziny. Surowy produkt z kiełków dodawany jest do sałatek i stosowany jako dodatek do różnych dań na zimno.

Mąka uzyskana z ziaren służy do wypieku chleba, przyrządzania różnorodnych makaronów i innych potraw. Dodanie wody i cukru tworzy wspaniały napój bezalkoholowy. Pamiętaj jednak, że ziarna można wykorzystać po namoczeniu zawartych w nich saponin.

Nasiona komosy ryżowej dają pożywny produkt zbliżony do oleju z orzechów włoskich, a wraz z sokiem z marakui – pyszny gęsty nektar.

Istnieją setki przepisów z pełnymi i przetworzonymi ziarnami w kuchni Inków i Azteków. Prawie wszystkie dania powstały na bazie tego produktu roślinnego. Już teraz szefowie kuchni z różnych krajów przygotowują dania o niepowtarzalnym smaku i wartości, które zaliczane są do narodowych:

W Hiszpanii do produkcji paelli zamiast ryżu używa się komosy ryżowej;

We Włoszech gotowane ziarna doprawia się oliwą z oliwek i dodaje się ostrą paprykę i suszone pomidory;

W Grecji sałatkę z czarnego lub czerwonego zboża przygotowuje się z pomidorami, miękkim, niskotłuszczowym serem i przyprawami.

Ponadto komosa ryżowa jest szeroko stosowana jako nadzienie w różnych pierwszych daniach, jest dodawana do masy do nadziewania warzyw i drobiu, lekkich dodatków oraz ciepłych sałatek. Ponadto kultura ta nadaje słodkim i przaśnym wypiekom szczególną przewiewną teksturę.

Należy pamiętać, że do zup i przystawek zaleca się stosowanie ziaren śmietany, a odmiany czerwone i czarne lepiej wyglądają w sałatkach.

Zawartość kalorii

100 gram komosy ryżowej zawiera średnio 368 kcal. Większość lekarzy twierdzi, że to właśnie ta kultura może uratować planetę przed otyłością. W końcu komosa ryżowa ma nie tylko niską kaloryczność – 120 kcal na 100 g gotowego dania, ale także niski indeks glikemiczny. Ugotowaliśmy film ” al dente „, on ma 35 lat, a mąkę – 40.

Wartość odżywcza na 100 gramów:

Białka, gr Tłuszcz, gr Węglowodany, gr Ash, gr Woda, gr Zawartość kalorii, kcal
14.12 6.07 57.16 2.38 13.28 368

Korzyści zdrowotne wynikające z komosy ryżowej

Skład i obecność składników odżywczych

Główną zaletą tej kultury jest to, że jest ona doskonałym źródłem pełnowartościowego białka pochodzenia roślinnego (jest go tu więcej niż w kaszy gryczanej), a jednocześnie jest dobrze przyswajalne. Surowe ziarna zawierają średnio 16,2% białka, aw niektórych odmianach ponad 20% (dla porównania: 11-14% w pszenicy, 10 – w prosie, 7,5 – w ryżu, 3,5 – w kukurydzy) … To właśnie ta zawartość białka sprawiła, że ​​komosa ryżowa jest po prostu niezbędnym produktem dla kobiet w ciąży, dzieci, sportowców i osób wykonujących pracę fizyczną lub umysłową.

Produkt ten, jak żadne inne źródło białka, zawiera wszystkie cenne aminokwasy: argininę, walinę, izoleucynę, histydynę, lizynę, leucynę, metioninę, cysteinę + metioninę, tryptofan, treoninę, fenyloalaninę, tyrozynę + fenyloalaninę.

Dzięki temu, że kultura zawiera lizynę, organizm lepiej przyswaja wapń, a gojenie się uszkodzonych tkanek przebiega szybciej i sprawniej. Lizyna wspomaga również wzrost i jest dobra dla tworzenia kości.

Quinoa zawiera również prawie wszystkie zbędne aminokwasy: alaninę, kwas asparaginowy, glicynę, kwas glutaminowy, serynę, prolinę, cysteinę, tyrozynę.

Oprócz unikalnych białek komosa ryżowa zawiera również tłuszcze (bogate w kwas lecytyny), węglowodany, minerały, błonnik i witaminy z grupy B. Komosa ryżowa zawiera więcej kwasu foliowego (4 mg), ryboflawiny (0,1 mg) i błonnika (2,8 g) niż jęczmień, pszenica i ryż.

Tak, w komosy ryżowej jest dużo błonnika (2,8 g w 100 gramach gotowego produktu), więc jest on po prostu niezbędny każdemu, kto cierpi na choroby serca, cukrzycę i ma nadwagę. Błonnik pomaga usuwać z organizmu toksyny i inne szkodliwe substancje, cholesterol. Ponadto produkt jest bogaty w kwas fitynowy, który może obniżać poziom cholesterolu i zapobiegać rozwojowi raka.

Quinoa zawiera wiele różnych minerałów: magnez (64 mg na 100 gramów gotowego produktu), potas (172 mg), żelazo (1,4 mg), wapń (17 mg), cynk (1,09 mg). Quinoa jest również bogata w fosfor (152 mg). Jest to więc trzykrotnie więcej niż w przypadku najwyższej jakości ryżu i tyle samo, co w przypadku wielu gatunków ryb.

Przydatne i lecznicze właściwości

Lecznicze właściwości kultury odkryli Indianie, dla których nasiona rośliny były jednym ze składników diety. Ma korzystny wpływ na serce i układ naczyniowy, gdyż łagodzi napięcie w naczyniach krwionośnych dzięki obecności magnezu. Jednocześnie osoby cierpiące na migreny mogą trwale pozbyć się bólu poprzez włączenie komosy ryżowej do swojej diety.

Ze względu na swój skład produkt ten jest przede wszystkim niezbędny do budowy zdrowego i silnego organizmu, od kości po narządy wewnętrzne. Ciągłe stosowanie pomoże wzmocnić kości, co oznacza pozbycie się wielu chorób, na przykład zapalenia stawów, które jest ważne dla osób starszych.

Ciągłe spożywanie komosy ryżowej obniży poziom cukru we krwi, zapobiegnie rozwojowi chorób sercowo-naczyniowych i pomoże chronić przed anemią.

Eksperci zalecają stosowanie komosy ryżowej do karmienia kobiet w ciąży i karmiących. Podczas karmienia piersią zaleca się ostrożne wprowadzanie produktu do diety, obserwując reakcję dziecka.

Ale przede wszystkim komosa ryżowa to silny tonik ogólny, tak niezbędny osobom, które przeżyły operację lub złożone choroby, a także tym, którzy każdego dnia poświęcają dużo siły i energii.

Zastosowanie w kosmetologii

Kosmetyczki uważają, że zmielone nasiona komosy ryżowej to doskonały peeling pomagający w walce z cellulitem. Doskonale drenują i złuszczają skórę. W kosmetologii często stosuje się różne preparaty z tym produktem ziołowym. Uważa się, że wiele z nich ma doskonały efekt liftingu.

Niebezpieczne właściwości komosy ryżowej

Ponieważ produkt ten zawiera dużo białka i szczawianów, przed zastosowaniem warto skonsultować się z lekarzem w przypadku problemów z nerkami (skaza kwasu szczawiowego), dny moczanowej.

W diecie niemowląt i kobiet karmiących należy je wprowadzać ostrożnie i stopniowo, ponieważ płód i jednoroczne dzieci mogą być wrażliwe na produkt.

Szukasz ciekawych przepisów wegetariańskich? Zrób komosę warzywną!

Aleksandra Olszar
Aleksandra Olszar

Edytor serwisu

Ważne wskazówki