pieczarki przeciwwskazania oraz korzyści i szkody

  1. Wygląd i obszar uprawy
  2. Jak wyglądają grzyby i gdzie rosną?
  3. Skład chemiczny i zawartość kalorii
  4. Dlaczego grzyby są przydatne
  5. Korzystne cechy
  6. Czy jest to możliwe dla kobiet w ciąży i matek karmiących
  7. Czy grzyby są przydatne dla kobiet w ciąży i karmiących
  8. W jakim wieku można otrzymać dzieci
  9. Zastosowanie grzybów w medycynie
  10. Korzyści z utraty wagi
  11. Czy można jeść surowe grzyby?
  12. Szkody i przeciwwskazania
  13. : korzyści i szkody pieczarek dla organizmu ludzkiego
  14. Podsumowując

Wygląd i obszar uprawy

Zanim zastanowisz się nad dobroczynnymi właściwościami pieczarek, musisz wiedzieć, jak wyglądają te grzyby i gdzie rosną. Nawet jeśli nie idziesz do lasu, ale kupujesz je w sklepie, nadal musisz znać wygląd grzybów. Faktem jest, że sprzedawcy dla większego zysku mogą oszukiwać i sprzedawać niewłaściwe grzyby lub zepsute pieczarki. Ponadto w lesie jest taki grzyb jak fałszywa pieczarka, która jest trująca dla ludzi. Aby zmniejszyć ryzyko bycia oszukanym lub zbierania fałszywych grzybów w lesie, musisz wiedzieć, jak wyglądają grzyby i gdzie je możesz zbierać.

Jak wyglądają grzyby i gdzie rosną?

Pieczarki to grzyby z białymi lub brązowawymi kapeluszami, których średnia średnica wynosi 10 cm (ale w lesie można spotkać zarówno mniejsze, jak i większe grzyby). Kapelusz ma kształt półkuli, jest aksamitny w dotyku (niektóre podgatunki pieczarek jadalnych mogą mieć małe łuski).

  • zagajnik – rośnie na terenach leśnych, ma jasnoszarą barwę i charakterystyczny zapach anyżu, pod czapką można znaleźć cienkie płytki w kolorze różowym, fioletowym lub brązowym;
  • czerwonawe – rosną w lasach lub parkach mieszanych, czapka ma wypukły lub kulisty kształt, przy czym jest jasna z czerwonym lub brązowym środkiem, na środku nogi znajduje się różowawy pierścień, a miąższ ma charakterystyczny orzechowy zapach;
  • różowo-blaszkowata – występująca w lasach (ale można ją spotkać również na terenie miasta, w tym przy domach), ma odcień jasnobrązowy lub jasny, natomiast blaszki są różowe (co wynika z nazwy gatunku), pierścień na nodze jest biały, a miazga może mieć żółtawy odcień, sama nasadka jest kulista lub w kształcie dzwonu z wklęsłymi krawędziami.

Oprócz pieczarek jadalnych w lasach i na polach występują trujące gatunki tego grzyba. Wybitnym przedstawicielem jest pieczarka o żółtej skórze. Ponadto grzyby jadalne można pomylić z bladym muchomorem. Więcej informacji na temat podobieństw i różnic można znaleźć w poniższej tabeli.

Pieczarki jadalne Pieczarka żółtoskóra Muchomor sromotnikowy
Jadalność Jadalny Niejadalny Niejadalny
Miejsce wzrostu W lesie, w parku, w mieście Wśród traw na żyznej glebie (miasto, las, pola, park) W lesie, w parku, w mieście, na polach wśród traw
Kolor Biała lub brązowawa (niektóre podgatunki mogą mieć charakterystyczny odcień), spód kapelusza jest różowawy Lekka czapka (często z żółtawymi plamami).

Cecha szczególna: jasny miazga szybko żółknie pod wpływem powietrza

Muchomory są zawsze nieco jaśniejsze niż jadalne pieczarki, jest to szczególnie widoczne w dolnej części grzyba
Kapelusz Kapelusz przypomina półkulę, jest aksamitny w dotyku Średnica kapelusza wynosi średnio 7-15 cm, półkulisty kształt z wklęsłymi krawędziami Średnica kapelusza wynosi średnio 10 cm
Noga Wysokość nóg to około 7-10 cm, a średnia średnica to 1 cm, jest pojedynczy pierścień Wysokość około 7 cm, grubość 1-2 cm, ale w przeciwieństwie do brata jadalnego ma podwójny pierścień W przeciwieństwie do pieczarek łodyga jest bardziej miękka i cieńsza (około 5 mm), przy czym wysokość jest taka sama i jest podobny pojedynczy pierścień, ale w przeciwieństwie do pieczarek na dolnym końcu znajduje się kielich
Zapach Charakterystyczny zapach grzybów lub anyżu (niektóre gatunki pachną orzechami, najczęściej migdałami) Cały grzyb nie pachnie lub ma zapach anyżu, ale po pocięciu miąższ zaczyna żółknąć, a wyczuwalny jest silny zapach atramentu Blady muchomor w ogóle nie wydziela zapachu, nawet po przecięciu miąższu
Robaki Mogą się osiedlić, można znaleźć ich ślady obecności Mogą się osiedlić, można znaleźć ich ślady obecności W muchomorach nigdy nie znajdziesz robaków ani ich śladów

Jak widać, grzyby jadalne i niejadalne można łatwo odróżnić od siebie, znając ich charakterystyczne cechy. Jeśli wybierasz się do lasu po grzyby po raz pierwszy lub nie jesteś pewien swoich umiejętności, zdecydowanie powinieneś zabrać ze sobą do firmy doświadczonego zbieracza grzybów. Najpierw ta osoba upewni się, że przypadkowo nie zbierzesz niewłaściwych grzybów. Po drugie, przekaże Ci swoje cenne i przydatne doświadczenie. Po trzecie, ryzyko zgubienia się w lesie pod okiem doświadczonego leśniczego lub grzybiarza jest zredukowane do zera. Ponadto ciekawiej i ciekawiej jest zbierać grzyby i wędrować w towarzystwie.

Równie ważne jest zwrócenie uwagi na miejsca, w których można zbierać grzyby, a gdzie nie. W tabeli widać, że grzyby jadalne rosną wszędzie: w lesie, na polach, w parkach miejskich, w pobliżu domów i tak dalej. Jednak nie zaleca się zbierania pieczarek w dowolnym miejscu poza lasem i polanami. Faktem jest, że w miastach działają fabryki, a samochody aktywnie jeżdżą. W rezultacie w atmosferze gromadzi się wiele toksyn i substancji toksycznych, które pieczarki i inne grzyby aktywnie wchłaniają.

W rezultacie takie grzyby można łatwo zatruć i pozostawić na kilka dni w szpitalu. Dlatego grzyby należy zbierać tylko w lesie lub na polanach, które znajdują się jak najdalej od miast i autostrad (tak, nie należy zbierać grzybów przy autostradach, jeśli nie chce się zatruć).

Skład chemiczny i zawartość kalorii

Przyjrzyjmy się teraz, jak grzyby są przydatne dla ludzi. Oczywiście korzystne właściwości zależą bezpośrednio od składu dowolnego składnika. Należy od razu zauważyć, że skład grzybów może się różnić w zależności od gatunku. Poniższa lista zawiera najczęstsze elementy, które można znaleźć w prawie każdym grzybie.

Warto zacząć od BJU: ten rodzaj grzyba zawiera dużą ilość białka (4,3 g), niewielką ilość tłuszczu (1 g) i minimalną ilość węglowodanów (0,1 g). Zatem stosunek pieczarek BJU można przedstawić jako 4: 1: 0.

Jeśli interesuje Cię skład chemiczny pieczarek, możesz go znaleźć na tej liście:

  • potas;
  • witamina D;
  • wapń;
  • selen;
  • jod;
  • fosfor (szczególnie dużo);
  • kwasy tłuszczowe omega-6;
  • celuloza;
  • Witaminy z grupy B (przytłaczająca ilość wśród witamin);
  • witamina C;
  • chityna;
  • witamina E;
  • witamina PP.

Oczywiście w składzie pieczarek występuje szereg substancji chemicznych, ale ich stężenie jest na tyle niskie, że praktycznie nie odgrywają one żadnej roli. Zawartość kalorii w pieczarkach wynosi 27 kcal na 100 gramów. Tak niską wartość energetyczną tłumaczy minimalna ilość węglowodanów w składzie tych grzybów. Ważne jest, aby pamiętać, że liczba kalorii dotyczy surowych grzybów. Jeśli są smażone, gotowane, suszone lub solone, wówczas zawartość kalorii się zmieni (wzrośnie) w zależności od innych składników i sposobu przygotowania grzybów.

Dlaczego grzyby są przydatne

Jeśli masz wykształcenie biochemiczne, to z powyższej listy możesz już zrozumieć, w jaki sposób grzyby są przydatne dla ludzkiego organizmu, a także ich główne szkodliwe właściwości. Oczywiście grzyby te mają wielokrotnie bardziej użyteczne właściwości. Natomiast za taki pierwiastek jak chityna odpowiada głównie szkoda (więcej na ten temat przeczytasz prawie na samym końcu tego artykułu). Również w tym bloku zastanowimy się, czy można jeść dla kobiet w ciąży, dzieci i osób na diecie, w jaki sposób grzyby te są wykorzystywane w medycynie i czy można jeść surowe pieczarki. Zacznijmy od spisania korzystnych właściwości tych grzybów.

Korzystne cechy

Teraz możesz odpowiedzieć na pytanie: czy grzyby są przydatne – odpowiedź będzie oczywiście twierdząca. Jeszcze raz warto zauważyć, że korzystne właściwości grzybów zależą bezpośrednio od ich składu, który szczegółowo omówiono w powyższym artykule. Po przeczytaniu można już założyć korzyści i szkody pieczarek dla organizmów. Niemniej jednak przyjrzyjmy się bliżej, jak grzyby są przydatne dla ludzi:

  • bogaty w selen, który ma właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające;
  • regulują poziom cholesterolu we krwi, ponieważ grzyby praktycznie nie zawierają tłuszczów;
  • duża ilość wapnia, który wzmacnia kości, zęby, paznokcie, włosy, a także zmniejsza ryzyko rozwoju osteoporozy i innych podobnych chorób;
  • bogaty w niezwykle rzadką w pożywieniu witaminę D, normalizuje pracę układu pokarmowego, a także poprawia stan skóry;
  • grzyby zawierają ergotioneinę, która aktywnie wzmacnia układ odpornościowy, a także jest silnym przeciwutleniaczem;
  • potas działa rozszerzająco na naczynia krwionośne, co oznacza, że ​​pomaga regulować ciśnienie krwi, a także wzmacnia naczynia krwionośne;
  • pierwiastki, w tym miedź (w składzie jest jej niewiele), zwiększają wchłanianie żelaza w układzie pokarmowym organizmu;
  • Według ostatnich badań grzyby zawierają elementy, które zapobiegają rozwojowi komórek nowotworowych, na przykład lektynę.

Jednocześnie grzyby są bogate w błonnik, który jest niezbędny dla organizmu człowieka. Istnieje również wiele witamin, które poprawiają funkcje wzroku, stan skóry, układ nerwowy, układ mięśniowo-szkieletowy i tak dalej. Na tej liście wymieniono tylko najbardziej podstawowe korzystne właściwości pieczarek dla ludzkiego organizmu. Jest jeszcze kilka pierwiastków i substancji, które mają znacznie mniejszy wpływ na przeciętnego człowieka. Jednak w przypadku kobiet w ciąży i dzieci efekt ten może być znaczący. Przyjrzyjmy się więc bliżej tej kwestii.

Czy jest to możliwe dla kobiet w ciąży i matek karmiących

W składzie grzybów jest taki pierwiastek jak chityna. W grzybach, które łączy się z mikoryzą, jej minimalna ilość. Ale jeśli wybierzesz grzyb, w ciągu kilku godzin ilość chityny wzrośnie. Pierwiastek ten jest trudny do strawienia dla organizmu człowieka, dlatego proces ten trwa wiele godzin. Dlatego pieczarki nazywane są pokarmem „ciężkim”. Dlatego nie zaleca się kobietom w ciąży spożywania grzybów. A jeśli naprawdę chcesz, możesz zjeść tylko niewielką porcję przechowywanych grzybów. A potem grzyby należy gotować lub dusić, ale nie smażyć ani marynować. Ale nadal lepiej jest odmówić tak ciężkiego jedzenia w czasie ciąży.

Czy grzyby są przydatne dla kobiet w ciąży i karmiących

Oczywiście pieczarki zawierają przydatne substancje, które przydałyby się w czasie ciąży i karmienia piersią. Ale ponieważ w kompozycji obecna jest chityna, warto odmówić jedzenia podczas noszenia dziecka w żołądku. W okresie laktacji grzyby można jeść dopiero po ukończeniu przez dziecko 4 miesiąca życia (grzyby można podawać nie dziecku, ale matce). Jednocześnie musisz zacząć od małych porcji i stopniowo zwiększać je do normy (podczas laktacji ważne jest, aby nie przejadać się ciężkim jedzeniem, w tym pieczarkami). Zakazy te tłumaczy się tym, że chityna przez krew i łożysko (oraz podczas karmienia piersią) dostaje się do krwiobiegu dziecka, dla którego ten pierwiastek jest zbyt „ciężki”, aby był strawny.

W jakim wieku można otrzymać dzieci

Jak już napisano powyżej, w grzybach znajduje się „ciężki” pierwiastek – chityna. Dlatego nie zaleca się podawania grzybów małym dzieciom, aby niepotrzebnie nie obciążać ich układu pokarmowego. Ponadto toksyny mogą być obecne w składzie grzybów, jeśli zostały zebrane w pobliżu miasta, autostrady lub innego źródła zanieczyszczenia. A jeśli dla osoby dorosłej niewielka dawka toksyn może być niewidoczna (ze względu na doskonałość układu pokarmowego), to dla dziecka może to spowodować poważne zatrucie. Dlatego zaleca się podawanie pieczarek dzieciom w wieku 5-7 lat. Jednocześnie musisz zacząć od małych porcji, aby układ pokarmowy dzieci stopniowo przyzwyczaił się do takiego obciążenia.

Zastosowanie grzybów w medycynie

Nalewki grzybowe i same pieczarki są aktywnie wykorzystywane w medycynie ludowej, w tym w kosmetologii. Ale w medycynie tradycyjnej grzyby nie są używane jako lekarstwo, można je tylko zabronić lub dozwolone. Tak więc pieczarki nie powinny być spożywane na zapalenie żołądka, zapalenie trzustki, dnę (z łagodną postacią, ogranicz tylko ilość), zapalenie pęcherzyka żółciowego i tak dalej. Ale przy cukrzycy zaleca się spożywanie pieczarek, ponieważ kompozycja zawiera minimalną ilość węglowodanów i tłuszczów, ale jest wystarczająca ilość białek. Ponadto elementy pieczarek wspierają gruczoły dokrewne w normalnym stanie. Warto wiedzieć, że indeks glikemiczny grzybów wynosi 15 jednostek. Nawiasem mówiąc, jeśli lekarz zabronił jedzenia grzybów, lepiej posłuchać specjalisty, w przeciwnym razie możesz pogorszyć swój stan i samopoczucie.

Korzyści z utraty wagi

Pieczarki są często używane jako główny składnik posiłków dietetycznych. Warto przypomnieć, że kaloryczność surowych grzybów to tylko 27 kcal na 100 gramów. Jeśli je ugotujesz, wartość energetyczna wzrośnie do zaledwie 33 kcal na 100 gramów. Ponadto zawierają minimalną ilość tłuszczów i węglowodanów, ale dużo białka. Inną zaletą grzybów dla osób na diecie jest to, że grzyby składają się w 85% z wody, ale jednocześnie łatwo zaspokajają głód (ze względu na dużą ilość białka). Ale w przypadku utraty wagi grzyby należy gotować lub dusić, smażone i marynowane grzyby nadają się do utrzymywania lub uzyskiwania masy, ale nie do zmniejszania. Należy pamiętać, że dla dobrego zdrowia nie warto siedzieć tylko na diecie grzybowej. Żywienie człowieka powinno być urozmaicone i kompletne, a same pieczarki nie są w stanie tego zapewnić.

Czy można jeść surowe grzyby?

Surowe grzyby są źródłem białka roślinnego, którego ilość zmniejsza się pod wpływem wysokiej temperatury. Dlatego warto jeść surowe grzyby, zwłaszcza że wiele osób lubi smak takich grzybów. Ale surowe grzyby mogą jeść tylko osoby, które nie mają chorób układu pokarmowego. Jednocześnie w starszym i średnim wieku, a także młodzieży i dzieci surowo zabrania się spożywania surowych grzybów. Przed zjedzeniem grzybów należy dokładnie zbadać, czy nie ma plam na kapeluszu i łodydze, a także nie ma oznak obecności robaków. Jednak nawet takie środki ostrożności nie gwarantują, że organizm będzie w stanie strawić surowe grzyby bez konsekwencji. Dlatego wskazane jest przynajmniej gotowanie grzybów w lekko osolonej wodzie (wystarczy 10 minut).

Szkody i przeciwwskazania

Jak można się domyślić, głównym szkodliwym czynnikiem grzybów jest obecność chityny w składzie. Z tego powodu grzyb nie jest polecany małym dzieciom, kobietom w ciąży, matkom karmiącym, osobom starszym, a także osobom z chorobami układu pokarmowego (przykłady takich schorzeń znajdują się w dziale „Stosowanie grzybów w medycyna ”, która znajduje się w powyższym artykule). Ponadto szkodliwość pieczarek dla organizmu zapewniają toksyny, które grzyby pobrały z gleby i powietrza. Dlatego nie należy zbierać grzybów w pobliżu autostrady lub miasta, a także kupować pieczarki od niecertyfikowanych sprzedawców.

Jeśli dana osoba nadal otrzymywała zatrucie pokarmowe grzybami, wówczas można zaobserwować objawy takie jak gorączka, zawroty głowy, bóle głowy, bóle brzucha, biegunka, nudności, wymioty, niewyraźna przytomność, halucynacje, osłabienie mięśni, majaczenie i tak dalej. Oczywiście halucynacje i urojenia pojawiają się tylko w ciężkich przypadkach. Niemniej jednak, nawet przy bólu głowy i brzucha, należy wezwać karetkę, ponieważ objawy nasilą się w ciągu 5-6 godzin (a pierwsze objawy zatrucia można zaobserwować po 2-4 godzinach).

Jeśli nie zapewnisz na czas profesjonalnej opieki medycznej, zatrucie pokarmowe może skutkować niewydolnością nerek lub wątroby, urazami mechanicznymi (osoba ma zawroty głowy i upadła lub oszalała i coś uderzyła), aw ciężkich przypadkach choroba może prowadzić do fatalny wynik. Dlatego przy pierwszych oznakach zatrucia niezwykle ważne jest, aby wezwać karetkę w domu i powiedzieć, że zjadłeś grzyby kilka godzin temu.

: korzyści i szkody pieczarek dla organizmu ludzkiego

Podsumowując

Aleksandra Olszar
Aleksandra Olszar

Edytor serwisu

Ważne wskazówki