Orzechy i zdrowie: szkoda czy korzyść?

Co wiemy o orzechach? Orzechy włoskie są dobre dla mózgu, orzechy laskowe są dobre dla serca, orzeszki ziemne są bogate w kalorie i od razu zabijają alergików. To być może wszystko, co większość ludzi wie o tych darach natury. Ale to, jak mówią, to tylko kropla w morzu potrzeb. MedAboutMe opowie Ci o wszystkich właściwościach orzechów.

Jakie są korzyści zdrowotne orzechów?

Orzechy można słusznie nazwać jednym z najstarszych pokarmów obecnych w diecie człowieka od tysięcy lat. To nie tylko smaczny, ale i zdrowy dodatek do Twojej diety. Garść orzechów jest uważana za pełnowartościową przekąskę, przynoszącą uczucie sytości i wypełniającą organizm wieloma pożytecznymi substancjami. Jest to produkt wysokokaloryczny, którego wartość energetyczna waha się w granicach 500-700 kcal na 100 g.

Regularne, ale umiarkowane ich stosowanie może zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia, normalizować poziom cholesterolu i glukozy. Orzechy polecane są osobom w okresie rekonwalescencji po przebytych chorobach i operacjach. Produkt ziołowy zawiera ponad 20 mikro- i makroelementów, a także cały „arsenał” niezbędnych witamin. Eksperci zalecają włączenie orzechów do diety przede wszystkim dla osób starszych i kobiet w ciąży. Istnieje opinia, że ​​orzechy spożywane w okresie rodzenia dziecka mogą prowadzić do rozwoju alergii u dziecka. Jednak według niektórych badań dzieci, których matki jadły orzechy w czasie ciąży, są znacznie mniej uczulone na jakikolwiek pokarm.

Orzechy są równie ważne dla zdrowia osób przestrzegających podstaw diety wegetariańskiej. W ten sposób białka orzechów są w stanie częściowo zrekompensować białka zwierzęce, których nie ma w diecie wegetarian. Ponadto orzechy są bogate w żelazo.

Przyjrzyjmy się bliżej, jakie rodzaje orzechów są dobre dla naszego organizmu:

  • Orzechy włoskie to najłatwiej dostępne i popularne w naszym kraju orzechy włoskie. Zawierają dwa razy więcej przeciwutleniaczy niż inne rodzaje orzechów. Owoce te charakteryzują się wysoką zawartością jodu , co jest szczególnie przydatne w profilaktyce chorób tarczycy. Przy regularnym stosowaniu ich niewielkich ilości znacznie zmniejsza się ryzyko chorób układu krążenia. Korzystny wpływ na organizm zapewnia obecność witamin A, B, C, E i P w orzechach włoskich, a także zwiększona zawartość wapnia, magnezu, jodu , fosforu, żelaza itp.
  • Migdały są również świetnym przeciwutleniaczem. Jego skład wyróżnia się wysoką zawartością witaminy E oraz witamin z grupy B. Stosowanie migdałów polecane jest osobom z chorobami przewodu pokarmowego, nadciśnieniem, wysokim poziomem cholesterolu. Włączenie tego owocu do diety korzystnie wpływa na stan śledziony i wątroby, dróg moczowych i woreczka żółciowego. We współczesnej medycynie migdały są stosowane w leczeniu zapalenia płuc, astmy, zapalenia jamy ustnej, zgagi itp.
  • Orzechy laskowe, bardziej znane jako leszczyna lub orzechy laskowe, są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Polecany jest osobom o zwiększonym stresie psychicznym. W jego składzie dominują witaminy A, B, C i E, wapń, fluor, cynk, magnez, potas i mangan. Eksperci doradzają włączenie orzechów laskowych do swojej diety osobom cierpiącym na otyłość, chroniczne zmęczenie, przemęczenie. Ten rodzaj orzechów jest nie mniej ważny dla stanu układu odpornościowego, poprawy krążenia krwi i eliminacji zaburzeń metabolicznych.
  • Orzechy nerkowca to bardzo smaczne egzotyczne orzechy, które są szczególnym ulubieńcem zarówno dzieci, jak i dorosłych. Nawet małe porcje orzechów nerkowca mogą pomóc w normalizacji poziomu cholesterolu, nasyceniu mózgu kwasami tłuszczowymi omega-3 i wzmocnieniu układu sercowo-naczyniowego. Ponadto orzechy te mają pozytywny wpływ na tempo przemiany materii, stan układu odpornościowego, a nawet na szkliwo zębów.
  • Pistacje to wysokokaloryczne orzechy, których skład jest bogaty w witaminy A, B, C i E, aminokwasy, potas, magnez, wapń, fluor, cynk i inne niezbędne dla organizmu minerały. Konieczne jest włączenie do diety pistacji dla osób doświadczających zwiększonego stresu psychicznego i fizycznego. Są niezastąpione w przypadku wyczerpania organizmu, stanu chronicznego zmęczenia oraz w okresach rekonwalescencji po przebytej chorobie.
  • I wreszcie orzeszki ziemne, należące do rodziny roślin strączkowych, ale wciąż uważane za jeden z rodzajów orzechów. Jego skład jest bogaty w polifenole, które chronią komórki przed negatywnym wpływem czynników zewnętrznych i przedwczesnym starzeniem się. Jedzenie orzeszków ziemnych może obniżyć poziom złego cholesterolu, poprawić stan tkanek nerwowych, mięśnia sercowego i wątroby. Skład orzeszków ziemnych sprawia, że ​​jest to niezastąpiony produkt przy chronicznym zmęczeniu i bezsenności. Stosowanie tego produktu z umiarem może poprawić sprawność umysłową, słuch i wzrok, a także zwiększyć libido.

Czy orzechy mogą być niebezpieczne?

Orzechy wyróżniają się nie tylko wysoką wartością energetyczną i bogatym składem witaminowym, ale także ciężkostrawnym pokarmem. Dlatego nie zaleca się podawania ich dzieciom poniżej 5-6 lat. Inne zagrożenia, jakie mogą stwarzać orzechy, obejmują:

  • orzechy laskowe mają okres przydatności do spożycia nie dłuższy niż pięć miesięcy, a jedzenie starych orzechów jest obarczone zatruciem;
  • podczas przechowywania obrane orzeszki ziemne są podatne na uszkodzenia przez pleśń, która wydziela aflatoksynę, która może powodować toksyczne uszkodzenie różnych narządów, w szczególności oskrzeli, płuc i wątroby;
  • Gorzkie migdały mogą powodować zatrucie z powodu zawartej w nich glikozydu amigladiny, która rozkłada się w jelitach na kwas cyjanowodorowy i benzaldehyd.

Kupując orzechy, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na ich trwałość i warunki przechowywania. W przypadku dzieci, kobiet w ciąży i osób starszych najlepiej preferować zwykłe orzechy włoskie, zebrane we własnym kraju lub zakupione od zaufanych sprzedawców. W takim przypadku masz pewność, że orzechy nie zostały poddane szkodliwej obróbce i były przechowywane w odpowiednich warunkach.

Największym zagrożeniem dla orzechów jest alergia na nie. Jeśli więc dziecko od urodzenia jest podatne na reakcje alergiczne na określone pokarmy, warto odłożyć na później wprowadzenie orzechów do swojej diety. Warto zauważyć, że dziś naukowcy znaleźli wyjście z tej sytuacji dla alergików. Udało im się stworzyć hipoalergiczne orzechy nerkowca, zmieniając kształt białek w orzechach. Naukowcy planują przeprowadzić tę samą procedurę z innymi odmianami produktów ziołowych. Natomiast przedstawiciele Agricultural Technical University z Północnej Karoliny powiedzieli, że wstępne namaczanie w roztworze specjalnie dobranych enzymów spożywczych zmniejszyłoby stężenie alergenów w orzeszkach ziemnych o 98%.

Orzechy rakowe: mit czy rzeczywistość?

Obecnie coraz częściej słyszy się stwierdzenia, że ​​niektóre produkty ziołowe są prawie panaceum na różne rodzaje raka. Ponieważ większość tych stwierdzeń to zwykły chwyt reklamowy, zaufanie do nich zwykłych ludzi spada. Istnieją jednak naukowo udowodnione fakty, które mówią o zaletach niektórych produktów ziołowych nie w leczeniu, ale w profilaktyce raka. Jeden z tych produktów można słusznie nazwać orzechami:

  • Spożywanie zaledwie 15 gramów orzechów co najmniej trzy razy w tygodniu może znacznie zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania na raka jelita grubego. O tym stwierdzili naukowcy z College of Medicine na Uniwersytecie Narodowym w Seulu. Grupa naukowców przeprowadziła eksperyment, w którym badali dietę około 3000 osób. Zgodnie z wynikami badań stwierdzono, że spożywanie orzechów w małych porcjach może znacznie zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania – o 69% u mężczyzn io 81% u kobiet.
  • Codzienne spożywanie orzechów włoskich zmniejsza ryzyko raka piersi. Do takiego wniosku doszli naukowcy z Uniwersytetu Marshalla. Przez pewien czas naukowcy karmili orzechami ciężarne samice myszy laboratoryjnych. Ta sama dieta była oferowana gryzoniom podczas karmienia czerwiu. Myszy, które otrzymały wszystkie elementy zawarte w orzechach włoskich, z okresu rozwoju wewnątrzmacicznego, okazały się mniej podatne na pojawienie się złośliwych formacji. Na podstawie tego badania naukowcy zalecają kobietom codzienne spożywanie około 50 gramów orzechów włoskich.
  • Orzechy nerkowca, migdały, orzechy włoskie i brazylijskie, pistacje i orzechy pekan są świetne w zapobieganiu rakowi trzustki. Tak stwierdzili naukowcy z Harvard Medical School, którzy wraz z badaczami z Brigham Women’s Hospital przeprowadzili badanie, w którym wzięło udział prawie 75 tysięcy kobiet. Na podstawie uzyskanych wyników naukowcy stwierdzili, że regularne spożywanie orzechów zmniejsza ryzyko zachorowania na tak groźną chorobę, jak rak trzustki.
  • Migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca i pistacje mogą zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania na raka prostaty. Orzechy obecne w diecie mężczyzn co najmniej pięć razy w tygodniu zmniejszają ryzyko zachorowań o około 34%.

Odżywianie: niesamowite odkrycia

Orzechy nieustannie stają się przedmiotem różnych badań naukowych. I nie jest to dziwne, ponieważ właściwości tego produktu są naprawdę wyjątkowe. Tak więc, zgodnie z wynikami badań:

  • Jedząc 30 g orzechów pięć razy w tygodniu, można znacznie zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania na choroby serca i układu oddechowego, raka i wiele innych groźnych dla zdrowia i życia chorób. A według naukowców z Uniwersytetu Harvarda dwie garście orzechów tygodniowo dla kobiety zapewnia takie same korzyści zdrowotne, jak cztery godziny biegania, równomiernie rozłożone na 7 dni.
  • Kobiety, które regularnie włączają orzechy do swojej diety, wyglądają na szczuplejsze i sprawniejsze. Oczywiście orzechy są bogate w kalorie. Ale jednocześnie są dość pożywne i zapewniają uczucie sytości przy minimalnym zużyciu. Ponadto około 10% kalorii w tym wyjątkowym produkcie roślinnym nie jest wchłaniane podczas trawienia. Warto również zauważyć, że orzechy są w stanie przyspieszyć metabolizm, ponad półtora raza ilości spalanego tłuszczu.
  • Zastąpienie żywności zawierającej węglowodany orzechami może pomóc w normalizacji poziomu cukru we krwi. O tym stwierdzili naukowcy z Kanady. Zgodnie z wynikami eksperymentu przeprowadzonego na 450 osobach ze zdiagnozowaną cukrzycą typu 2, tylko 56 g orzechów dziennie normalizuje zawartość hemoglobiny glikowanej i poziom glukozy we krwi na czczo.
  • Orzechy zmniejszają ryzyko chorób serca. Amerykańscy naukowcy przeprowadzili badanie, w którym wzięło udział ponad 200 tysięcy ochotników. Badani, których dieta obejmowała orzeszki ziemne, byli znacznie mniej narażeni na choroby układu sercowo-naczyniowego.

Tak więc, jak pokazują zachęcające wyniki badań, włączenie orzechów do diety jest profilaktyką raka, chorób układu krążenia i innych, a także stanowi doskonałe narzędzie do ogólnego wzmocnienia organizmu.

Aleksandra Olszar
Aleksandra Olszar
Edytor serwisu