korzyści i przeciwwskazania do kapusty brokułowej

Brokuły często nazywane są królową kapusty. Ta coroczna kultura, znana od czasów starożytnego Rzymu, słynie z wielu dobroczynnych właściwości. Brokuły to podgatunek kalafiora, różniący się od niego wyglądem i smakiem, a także składem chemicznym. Nazwa tej rośliny pochodzi od włoskiego „brocco” – pęd, gałąź.

Skład i zawartość kalorii

Brokuły to pożywne warzywo, które zawiera witaminy, błonnik, minerały i inne aktywne związki biologiczne. Produkt jest ważnym źródłem witaminy C. Pół szklanki (lub 78 gramów) gotowanych brokułów zapewni 84% dziennego zapotrzebowania na witaminę C.

Kalorie 34 Kcal

  • Tłuszcze:

Witaminy (na 100 g):

Sulfoniowe metylometioniny (witamina U)

Minerały (w 100 g):

Inne ważne połączenia:

Puryny – 21 mg (16,7% RDI)

Kwas szczawiowy – 14 mg (3,5% RDI)

Korzyści zdrowotne wynikające z brokułów

Kapusta brokułowa zawiera ogromną ilość witamin i pierwiastków potrzebnych człowiekowi. Zawiera witaminy z grupy B, witaminę E, A, PP, K, U, C.Witamina U jest w stanie skutecznie zwalczać wrzody, a jest jej dużo w brokułach, gorszych od białej kapusty i szparagów.

Wśród makro- i mikroelementów są potas, magnez, wapń, sód, żelazo, fosfor, cynk, mangan, miedź i selen. Potas usuwa z organizmu nadmiar soli, wapń jest niezbędny dla zdrowia i prawidłowego wzrostu włosów i paznokci, magnez jest dobry dla serca, sód pomaga w utrzymaniu równowagi wodno-elektrolitowej w organizmie, mangan i cynk korzystnie wpływają na w rozwoju tkanek i komórek miedź odgrywa ważną rolę w hematopoezy, selen usuwa metale ciężkie i pozostałości leków syntetycznych.

Roślina ta zawiera zarówno chlorofil, który ma zbawienny wpływ na krew, jak i niezbędne aminokwasy, które w dużych ilościach występują tylko w mięsie wołowym. Wśród aminokwasów znajduje się również związek promujący produkcję „hormonu szczęścia” – endorfiny.

Zawiera substancje zapobiegające gromadzeniu się cholesterolu w organizmie i jego wydalaniu – cholinę i metioninę. Dlatego polecany jest osobom cierpiącym na choroby układu krążenia, artretyzm, miażdżycę. Jedzenie tego warzywa znacznie zmniejsza ryzyko zawału serca i udaru mózgu.

Znane właściwości brokułów w usuwaniu z organizmu toksyn, martwych komórek, jonów metali ciężkich, wolnych rodników. Dlatego zaleca się spożywanie kapusty osobom ciężko chorym, które ucierpiało z powodu promieniowania, mieszkającym na niekorzystnych ekologicznie obszarach o wysokim poziomie promieniowania. Brokuły pomagają też pozbyć się nadmiaru płynu, który jest towarzyszem cellulitu. Wystarczy zacząć regularnie stosować ten produkt, a skóra stanie się gładsza i bardziej stonowana. Odwar z nasion tej kultury jest skutecznie stosowany w walce z robakami.

13 sprawdzonych właściwości zdrowotnych brokułów

Silne przeciwutleniacze. Zapobiegają rozwojowi procesów zapalnych w organizmie. Brokuły są szczególnie bogate w glukorafaninę. W organizmie związek ten zamienia się w silny przeciwutleniacz – sulforafan.

Badania przeprowadzone w warunkach laboratoryjnych i na zwierzętach wykazały, że sulforafan obniża poziom „złego” cholesterolu i cukru we krwi, zapobiega aktywacji chorób przewlekłych i hamuje procesy oksydacyjne [1].

Ponadto brokuły zawierają luteinę (pigment pokrewny ksantofilom) oraz zeaksantynę (barwnik z grupy karotenoidów). Pigmenty zapobiegają uszkodzeniom komórek narządu wzroku i innym procesom oksydacyjnym.

Właściwości przeciwzapalne. Biologicznie czynne związki wchodzące w skład brokułów mogą działać synergistycznie (wzmacniając swoje działanie) lub indywidualnie. Znajdujący się w brokułach kaempferol wykazuje silne działanie przeciwzapalne.

Przeprowadzono również dodatkowe badanie z udziałem ludzi palących, które potwierdziło redukcję markerów stanu zapalnego [2].

Ochrona przed niektórymi rodzajami raka. Kilka małych badań potwierdziło, że jedzenie warzyw krzyżowych może chronić przed następującymi typami raka:

Zmniejszona insulinooporność. Brokuły to niezastąpiony produkt dla diabetyków i miłośników słodyczy – zawiera składniki, które pomagają normalizować poziom insuliny, a także chronią ściany naczyń krwionośnych przed uszkodzeniami spowodowanymi wysokim poziomem cukru we krwi. Badanie przeprowadzone na pacjentach z cukrzycą grupy 2 potwierdziło zmniejszenie insulinooporności. Badani codziennie przez miesiąc przyjmowali kiełki brokuła [9].

Ponadto brokuły są ważnym źródłem błonnika. Kilka badań wykazało, że spożywanie wystarczającej ilości błonnika pokarmowego (składników żywności przetwarzanych przez korzystną mikroflorę jelitową) bezpośrednio wpływa na poziom cukru we krwi.

Zmniejsza zły cholesterol. Głównymi czynnikami zwiększającymi prawdopodobieństwo wystąpienia chorób układu krążenia jest wzrost „złego” cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Warzywo jest w stanie znormalizować te markery. Grupa osób przyjmujących proszek z kiełków brokułów zgłosiła spadek trójglicerydów i podwyższenie progu „dobrego” cholesterolu we krwi [10].

Istnieją dowody, że jedzenie brokułów może zmniejszyć ryzyko zawału serca [11].

Zdrowe trawienie. Błonnik i przeciwutleniacze mają pozytywny wpływ na trawienie i pracę jelit. Brokuły pomagają regularnie oczyszczać organizm i zapewniają, że w okrężnicy obecny jest niezbędny poziom pożytecznych bakterii.

Niedawne małe badanie wykazało, że grupa osób, które regularnie spożywały brokuły, surowe lub gotowane, oczyszczała jelita znacznie łatwiej niż grupa kontrolna [12].

Ochrona mózgu. Składniki odżywcze zawarte w kompozycji mogą poprawić sprawność umysłową i zapewnić normalne funkcjonowanie tkanki mózgowej. Potwierdziło to badanie, w którym wzięło udział 960 osób w podeszłym wieku. Wyniki pokazały, że brokuły mogą pozytywnie wpływać na funkcjonowanie mózgu i spowalniać niektóre procesy starzenia [13].

Wykazano, że kemferol i sulforafan z brokułów są silnymi składnikami bioaktywnymi, które wspierają ogólne funkcjonowanie mózgu.

Spowolnienie procesu starzenia. Powszechnie przyjmuje się, że jakość diety i przynależność genetyczna mają bezpośredni wpływ na proces starzenia, a także rozwój chorób związanych z wiekiem. Badania pokazują, że sulforafan, jako główny składnik aktywny brokułów, może spowolnić proces starzenia i zapobiegać rozwojowi zmian związanych z wiekiem [14].

Witamina C. Brokuły są bogate w witaminę C. Substancja ta pełni jedną z najważniejszych ról w prawidłowym funkcjonowaniu procesów odpornościowych organizmu. Badania pokazują, że witamina może pomóc w zapobieganiu i leczeniu wielu chorób wirusowych. Dzienne spożycie witaminy C w ilości 100-200 mg pomoże zapobiec rozwojowi niektórych infekcji. Zaledwie pół szklanki brokułów może pokryć 84% dziennego zapotrzebowania.

Zdrowie jamy ustnej. Brokuły to roślinne źródło wapnia dla organizmu. Pierwiastek ten wraz z witaminą C i kemferolem może zmniejszać prawdopodobieństwo wystąpienia zapalenia przyzębia [15].

Sulforafan, który jest również wydzielany z brokułami, pomaga zapobiegać ryzyku raka jamy ustnej [16].

Jedzenie surowych brokułów pomoże usunąć płytkę nazębną i promować naturalne wybielanie zębów.

Zdrowie dla kości i stawów. Wykazano, że większość składników odżywczych znajdujących się w brokułach wspiera normalne zdrowie kości i może zapobiegać rozwojowi wielu chorób. W utrzymaniu zdrowych kości biorą udział potas i wapń, a także fosfor, cynk, witaminy A i C, które znajdują się w brokułach. Przeprowadzono badania laboratoryjne potwierdzające, że sulforafan może zapobiegać rozwojowi choroby zwyrodnieniowej stawów [17].

Zdrowa ciąża. Brokuły to ważne źródło witamin B6 i kwasu foliowego. Ta ostatnia substancja jest niezbędnym elementem prawidłowego rozwoju mózgu i rdzenia kręgowego dziecka w łonie matki. Suplementacja brokułami przyczyni się do zdrowszego rozwoju funkcji poznawczych noworodka. Dlatego brokuły powinny znaleźć się w diecie kobiety ciężarnej [18].

Ochrona skóry przed promieniowaniem ultrafioletowym. Bioaktywne związki zawarte w brokułach mogą chronić organizm przed promieniowaniem ultrafioletowym i zapobiegać rozwojowi raka skóry. Potwierdzają to badania przeprowadzone na myszach z komórkami nowotworowymi wywołanymi szkodliwym działaniem słońca. Wykazano, że leczenie ekstraktem z brokułów redukuje komórki rakowe [19], [20].

Małe badanie na ludziach potwierdziło te ustalenia [21].

Do czego jeszcze służą brokuły?

Ostatnie badania medyczne wykazały, że brokuły mogą zwalczać nowotwory rakowe, takie jak rak piersi, jajnika, prostaty, pęcherza i skóry. Zawiera najcenniejszą substancję – sulforafan, który hamuje rozwój komórek nowotworowych. Ten składnik jest szczególnie obfity w młodych łodygach kapusty (kiełki brokułów). Zabija również bakterie oporne na antybiotyki, które powodują wrzody żołądka.

Kiełki brokułów zawierają od 10 do 100 razy więcej sulforafanu niż dojrzałe brokuły.

Oprócz sulforafanu brokuły zawierają dwie inne substancje niezbędne w leczeniu raka: synegrynę i indolo-3-karbinol (IZC). Sinegrin jest częścią innych rodzajów kapusty. Nie tylko zapobiega dzieleniu się komórek nowotworowych, ale także je niszczy. IZS działa zarówno na komórki nowotworowe, jak i na układ odpornościowy człowieka, znacznie go wzmacniając, dzięki czemu organizm jest w stanie aktywniej przeciwstawiać się nowotworom.

U tych pacjentów, którzy jedli dania z brokułów co najmniej dwa razy dziennie, zahamowano wzrost guzów nowotworowych. W najbliższym czasie planowane jest opracowanie leków przeciwnowotworowych opartych na powyższych substancjach. Ich zaletą jest to, że są optymalnie wchłaniane przez organizm ludzki.

[] Brokuły przeciw starzeniu się i rakowi – wady i zalety:

Uszkodzenie brokułów

Same brokuły są dobrym produktem dla ludzkiego organizmu pod każdym względem. Bardzo trudno jest ugotować i zjeść tę kapustę w taki sposób, aby była szkodliwa, ale nadal jest to możliwe.

Rosół z kapusty zawiera guaninę i adeninę (pochodne puryny) – substancje szkodliwe dla organizmu człowieka, choć jest ich mniej niż w kalafiorach. Chociaż substancje te nie są aż tak szkodliwe (puryny – ważne związki zawierające azot, są częścią wszystkich bez wyjątku organizmów żywych), osoby z dną moczanową, kamieniami nerkowymi, a także w okresie ciąży powinny odmawiać bulionu brokułowego.

Okazuje się, że aby uzyskać maksymalne korzyści ze stosowania tego produktu i nie zaszkodzić zdrowiu, należy tylko prawidłowo ugotować kapustę (lub używać na surowo) i prawidłowo przechowywać – w zamrażarce lub nie więcej niż tydzień w lodówce.

Ile kalorii ma gotowany brokuł?

Ze względu na niską zawartość kalorii produkt ten zaliczany jest do produktów dietetycznych. Brokuły gotowane bez dodatku tłuszczu zawierają nieco ponad 30 kcal na 100 gramów produktu.

Dla porównania jabłko ma około 35 kcal na 100 gramów (owoce zawierają cukier, dlatego mają więcej kalorii i nie są polecane tym, którzy chcą schudnąć). Dlatego brokuły często wchodzą w skład diet modelujących sylwetkę – są zdrowe, smaczne i bezpieczne, a także bardzo sycące.

Brokuły wyszczuplające

Podstawą każdej diety jest zmniejszenie ilości tłuszczu i węglowodanów w diecie. W takim przypadku brokuły są idealną opcją do włączenia do diety. Istnieje mit, że brokuły są produktem o ujemnej kaloryczności, to znaczy, że zużywają więcej energii, aby je strawić, niż dostarczają organizmowi. To dalekie od prawdy, raczej można powiedzieć, że dostarcza bardzo mało kalorii – to w zupełności wystarczy, aby uformować optymalną dietę, która pozwala schudnąć bez szkody dla zdrowia.

Jak wspomniano powyżej, brokuły są najbardziej korzystne na surowo. Na drugim miejscu jest kapusta parzona – w ten sposób pewna ilość składników odżywczych zostanie utracona, ale wiele pozostanie. Dopuszczalne jest krótkotrwałe duszenie brokułów (nie więcej niż 7 minut) bez dodawania soli, co przyczynia się do zatrzymania nadmiaru płynów w organizmie. Najmniej pożądanymi metodami gotowania tego produktu są długie gotowanie, pieczenie. Najbardziej niekorzystną opcją jest smażenie.

Pomimo tego, że surowe warzywa są zdrowsze, dietetycy zalecają regularne spożywanie lekkich zup warzywnych: mają korzystny wpływ na błonę śluzową żołądka, nasycają i są delikatnym źródłem błonnika, co nie jest przeciwwskazane w chorobach przewodu pokarmowego. Zupa z puree z brokułów to jedna z najzdrowszych i najzdrowszych potraw w okolicy.

Przepis na zupę brokułową. Dietetyczna wersja tej smacznej i zdrowej zupy przygotowywana jest z niesolonego bulionu warzywnego. Najpierw pokroić i ugotować ziemniaki, marchewkę i por, a na 7 minut przed przygotowaniem warzyw dodaje się brokuły. Do smaku dodaje się świeże lub suszone zioła, cebulę, czosnek, liście laurowe. Po 7 minutach zdejmij rondel z ognia i za pomocą blendera zmiel powstałą zupę jarzynową na puree ziemniaczane o pożądanej konsystencji. Oczywiście zaleca się stosowanie takiej zupy bez chleba. Aby uzyskać bardziej satysfakcjonującą opcję, możesz dodać gotowanego białego kurczaka. Jedna porcja zupy jarzynowej z kawałkami kurczaka zawiera około 300 Kcal, co dostarczy organizmowi energii na około 5 godzin.

Uważa się również, że brokuły pomagają przyspieszyć procesy metaboliczne w organizmie, pomagają spalać tłuszcz. Rzeczywiście, istnieją ku temu przesłanki, ponieważ ta kapusta zawiera dość dużą ilość chlorofilu i witamin z grupy B, które przyczyniają się do procesów metabolicznych. To prawda, że ​​w tym celu zaleca się stosowanie kapusty w postaci surowej, na przykład dodanie jej do lekkich sałatek warzywnych. Oczywiście podczas diety zaleca się przyprawianie sałatek brokułowych nie majonezem lub kwaśną śmietaną, ale minimalną ilością oleju roślinnego i soku z cytryny.

Ponieważ brokuły są bogate w błonnik, pomagają oczyścić jelita, aw rezultacie schudnąć. Dlatego zaleca się spożywanie brokułów przynajmniej raz dziennie. Na obiad można zjeść porcję chudego mięsa z dodatkiem duszonej kapusty, a jako doskonałe śniadanie posłuży omlet na parze z brokułami. Dieta będzie najskuteczniejsza, jeśli jeden z posiłków zastąpisz chudym daniem z tej kapusty. Lepiej, jeśli to sałatka jarzynowa ze świeżymi brokułami na obiad. Jeśli kapusta wydaje się zbyt twarda, można ją poparzyć wrzątkiem – nie wpłynie to znacząco na korzyści płynące z kapusty.

[] 20 minut i jedna patelnia. DIVINE brokuły w sosie:

Przeciwwskazania do jedzenia brokułów

Edukacja: Dyplom Rosyjskiego Państwowego Uniwersytetu Medycznego im NI Pirogov z dyplomem z medycyny ogólnej (2004). Rezydencja na Moskiewskim Państwowym Uniwersytecie Medycyny i Stomatologii, dyplom z Endokrynologii (2006).
Nasi autorzy

Aleksandra Olszar
Aleksandra Olszar

Edytor serwisu

Ważne wskazówki