korzyści i przeciwwskazania dla kapusty kiszonej

Kapusta to jedno z najbardziej pożądanych warzyw na naszym stole. Ten wyjątkowy produkt obecny jest w recepturach wielu potraw, począwszy od klasycznego kapuśniaka i gołąbków po wszelkiego rodzaju sałatki i zimne przekąski.

Najczęstszym sposobem zbierania kapusty jest jej marynowanie. Kapusta kiszona występuje w większości kuchni europejskich i azjatyckich: rosyjskiej, ukraińskiej, bułgarskiej, śródziemnomorskiej, niemieckiej, polskiej, czeskiej, koreańskiej, chińskiej.

Różne warianty przygotowania kiszonej kapusty pozwalają maksymalnie urozmaicić menu naszych rodaków i wzbogacić dietę całej rodziny w witaminy i minerały, szczególnie w okresie zimowo-wiosennym.

Dzisiaj przyjrzymy się bliżej tematowi „kapusta kiszona – korzyści i szkody dla organizmu”, osobno skupiając się na przeciwwskazaniach do dania.

Metody gotowania

Bakterie kwasu mlekowego obecne w świeżych liściach kapusty fermentują naturalne cukry (fruktoza, glukoza, sacharoza) z soku roślinnego, uwalniając w ten sposób kwas mlekowy, naturalny konserwant, który zapobiega rozwojowi spleśniałej mikroflory grzybów. To właśnie kwas mlekowy decyduje o specyficznym zapachu gotowego produktu, przypominającym aromat namoczonych jabłek beczkowych.

Najpopularniejsze opcje zakwasu to:

Długotrwałe przechowywanie produktu odbywa się w temperaturach od 0 do + 6 ° C.

Wielu kucharzy fermentuje kapustę wraz z soczystymi buraczkami lub marchewką. Przed soleniem do kapusty można dodać kwaśne jabłka, paprykę, czosnek, jagody (żurawinę, borówkę brusznicę, kalinę itp.).

Spośród przypraw w przepisach na kiszoną kapustę najczęściej spotyka się mielone i całe nasiona kopru, różne rodzaje pieprzu i kminku. Czasami do przepisu dodaje się cukier granulowany, aby przyspieszyć fermentację.

Przydatne właściwości kiszonej kapusty

Jeśli jesteś zwolennikiem racjonalnego odżywiania, powinieneś spożywać dania zawierające kiszoną kapustę. Korzyści i właściwości lecznicze produktu wynikają ze specyficznego procesu przygotowania i unikalnego składu biochemicznego. Uzyskany w wyniku fermentacji kwasu mlekowego, niewątpliwie normalizuje mikroflorę jelitową i usprawnia wszystkie procesy trawienne.

Rzadko jest produktem, który zachowuje wszystkie korzystne właściwości i substancje biologicznie czynne podczas długotrwałego przechowywania. W kiszonej kapuście skład witaminowo-mineralny pozostaje niezmieniony przez 2-3 miesiące (w zależności od warunków przechowywania – w chłodnym miejscu).

Jedną z głównych korzyści zdrowotnych kapusty kiszonej jest to, że zawiera dużą dawkę kwasu askorbinowego (witaminy C), silnego przeciwutleniacza i witaminy odpowiedzialnej za zdrowie komórek. Regularne włączanie do menu dań z kiszonej kapusty pomaga zapobiegać niedoborom witamin i zwiększać odporność, co jest szczególnie ważne w zimnych porach roku.

Korzyści i szkody kiszonej kapusty

Kwaśny produkt łagodzi lamblie, pasożyty żyjące w przewodzie pokarmowym. Kwaśna kapusta i solanka są niezbędne przy zapaleniach żołądka przy niskiej kwasowości soku żołądkowego oraz przy spowolnionej pracy żołądka i jelit.

Przydaje się nie tylko kapusta, ale także solanka powstająca podczas procesu gotowania. Zaleca się pić jako środek przeciw zatruciu organizmu. Nie bez powodu tradycyjna medycyna zaleca stosowanie solanki z zespołu kaca.

Naukowcy odkryli inną użyteczną właściwość kiszonej kapusty – zdolność przeciwstawiania się złośliwej degeneracji komórek. Wynika to z oczyszczenia jelit z toksycznych substancji i nasycenia organizmu naturalnymi przeciwutleniaczami.

Niskokaloryczna zawartość produktu (18-22 kcal / 100 g) oraz zawarty w nim kwas tartronowy (substancja zwana naturalnym spalaczem tłuszczu) sprawia, że ​​jest on niezastąpiony w diecie wszystkich odchudzających się.

Kapusta kiszona jest pomocna w leczeniu i profilaktyce cukrzycy, ze względu na zdolność usuwania nadmiaru glukozy z krwi. Zdaniem wielu mężczyzn codzienne włączanie do diety opartych na nim przekąsek na długo utrzymuje aktywność seksualną i zwiększa męską siłę.

W kosmetologii domowej kapusta jest aktywnie wykorzystywana jako maski przeciwzapalne, wybielające, zwężające pory na twarz i włosy, które regulują pracę gruczołów łojowych. Wiele piękności z tłustą i problematyczną skórą codziennie wyciera twarz solanką, która zachowuje wszystkie przydatne właściwości produktu.

Niestety stosowanie produktu nie jest dozwolone dla każdego, a czasami może również zaszkodzić ludzkiemu organizmowi. Aby uzyskać więcej informacji, zobacz „przeciwwskazania” poniżej.

Jak używać?

Aby wzmocnić dobroczynne właściwości kiszonej kapusty, dietetycy zalecają wypełnianie jej pierwszymi tłoczonymi na zimno olejami roślinnymi. To połączenie aktywuje wszystkie rodzaje metabolizmu, poprawia stan wątroby, układu sercowo-naczyniowego, nerwowego, hormonalnego i wydalniczego, skóry i przydatków skórnych.

Najlepsze oleje do przyrządzania zimnych przekąsek to: domowy słonecznik i kukurydza, siemię lniane, sezam, oliwka, dynia, pestki winogron, orzech włoski.

Oleje roślinne częściowo neutralizują kwas, co umożliwia włączenie kapusty (w małych porcjach) do diety pacjentów ze zwiększoną kwasowością soku żołądkowego.

Przeciwwskazania do kiszonej kapusty

Pomimo korzystnych właściwości kapusta kiszona ma przeciwwskazania. Produkt może zaszkodzić pacjentom z wrzodami żołądka i dwunastnicy, zapaleniem żołądka, zapaleniem trzustki, zapaleniem wątroby, zapaleniem pęcherzyka żółciowego, kamicą moczową i innymi chorobami przewodu pokarmowego.

W procesie trawienia kapusty aktywowane są procesy fermentacyjne w jelicie, dlatego każdy, kto cierpi na wzdęcia (zwiększona produkcja gazów), powinien ich powstrzymać.

Ponieważ do produkcji produktu używa się soli, należy zachować ostrożność przy jej stosowaniu przez osoby ze skłonnością do obrzęków i problemami z nerkami, nadciśnieniem tętniczym, dną moczanową i chorobami stawów. Nawet mała porcja jarmużu zawiera połowę całkowitego dziennego zapotrzebowania na chlorek sodu.

Aby nie zaszkodzić organizmowi i nie uzyskać pozytywnego efektu ze spożycia, zaleca się umieszczanie w menu dań z kiszonej kapusty 2-4 razy w tygodniu, w zależności od indywidualnych cech.

  • Posłuchaj reakcji przewodu żołądkowo-jelitowego na określone pokarmy, aby jak najdokładniej określić, czy jest ono dla Ciebie odpowiednie.

Teraz znasz już wszystkie dobroczynne właściwości kiszonej kapusty, jej zalety i szkody dla organizmu, a Ty możesz świadomie wzbogacać swoją dietę o pyszne i pożywne potrawy. Rozpieszczaj swoich bliskich nowymi recepturami kwaśnej kapusty rosyjskiej, pikantnego niemieckiego bigusa, różnorodnych przystawek sałatek i winegret na bazie kapusty kiszonej, wzbogacając dietę we wszystkie niezbędne witaminy i mikroelementy.

Ciesz się posiłkami i bądź zdrowy!

Aleksandra Olszar
Aleksandra Olszar

Edytor serwisu

Ważne wskazówki