kalafior korzyści dla organizmu i przeciwwskazania

Kalafior – korzyści i szkody dla organizmu człowieka roślin krzyżowych, właściwości użytkowe, zastosowanie w medycynie ludowej, leczenie, skład, kaloryczność rośliny – to wszystko jest dziś na stronie internetowej o zdrowiu alter-zdrav.ru.

Wszyscy wiedzą, że warzywa wzbogacają organizm w przydatne substancje, normalizują aktywność jelit i zwiększają ogólną odporność. Człowiek może długo obejść się bez mięsa i mleka, ale nie można sobie wyobrazić diety bez jedzenia warzyw. Stanowią podstawę dobrego odżywiania i licznych diet.

Wszyscy wiedzą, że pomarańcza jest źródłem witaminy C, marchew zawiera niezbędną keratynę, a wodorosty zawierają dużą ilość jodu.

Od dzieciństwa wszyscy wiedzą o zaletach niektórych warzyw, ale są też takie warzywa, o właściwościach leczniczych, o których niewiele osób wie. Należą do nich kalafior – absolutny magazyn substancji niezbędnych dla organizmu.

  1. Co to jest kalafior
  2. Skład i kaloryczność kalafiora, użyteczne właściwości
  3. Główne właściwości lecznicze kalafiora
  4. Korzyści z kalafiora dla organizmu
  5. Dlaczego kalafior jest dobry dla kobiet
  6. Dlaczego kalafior jest dobry dla mężczyzn
  7. Zastosowanie kalafiora w medycynie tradycyjnej
  8. Wybór i przechowywanie kalafiora
  9. Szkoda kalafiora

Co to jest kalafior

Pierwotnie odmianę tego warzywa nazywano kapustą syryjską, ponieważ uprawiano je głównie w Syrii. W smaku nieco różnił się od współczesnego kalafiora, miał lekko gorzki posmak.

Następnie trafił na Cypr, który przez długi czas był dostawcą tego przysmaku w całej Europie.

Kalafior to warzywo jednoroczne, które jest spokrewnione zarówno z białą kapustą, jak i brokułami. Należy do rodziny roślin krzyżowych. Kwiatostany w kolorze białym, kremowym, fioletowym. Liście są zielone.

Zwykli ludzie nazywają kapustę „kędzierzawą” lub „twarogową”. Otrzymała te przydomki za nierówną główkę kapusty posypaną kwiatostanami, przypominającą kwiaty. Może być stosowany w żywności na surowo i po obróbce cieplnej.

Skład i kaloryczność kalafiora, użyteczne właściwości

Ze względu na niską zawartość kalorii warzywo to występuje w wielu dietach, z około 30 kilokaloriami na 100 gramów kapusty .

Oprócz białek, tłuszczów i węglowodanów kalafior zawiera dużą ilość cennych substancji – witamin i minerałów, które mają pozytywny wpływ na organizm człowieka.

  • Witaminy z grupy B są niezbędne dla zwiększenia energii i aktywności fizycznej. Zwiększają witalność, poprawiają pamięć.
  • Witamina A spowalnia procesy starzenia, jest źródłem silnej odporności, wzmacnia zęby i kości. Ponadto witamina zapobiega chorobom układu sercowo-naczyniowego i narządów wzroku.
  • Witamina C pomaga organizmowi radzić sobie z wieloma chorobami, poprawia odporność.
  • Witamina E przywraca hormony u kobiet, zapobiega bezpłodności i normalizuje cykl menstruacyjny. Zwiększa aktywność seksualną u mężczyzn. Witamina jest niezbędna dla układu hormonalnego i krążenia.
  • Witamina K poprawia krzepliwość krwi, przyspiesza gojenie się ran.
  • Witamina PP, znana jako niacyna, poprawia krążenie krwi, zapobiega tworzeniu się skrzepów krwi i normalizuje poziom cholesterolu.
  • Witamina H, rzadki gość w naszej diecie, pozwala skórze dłużej pozostać młodą i elastyczną, a włosom mocnym i zdrowym.
  • Błonnik pokarmowy (błonnik) oczyszcza organizm, odbudowuje naturalną mikroflorę jelitową i pomaga w walce z nadwagą.
  • Fosfor wzmacnia zęby i kości, uczestniczy w reakcjach metabolicznych, zwiększa libido.
  • Magnez wspomaga skurcze mięśni, normalizuje ciśnienie krwi, utrzymuje stan układu nerwowego, zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych.
  • Selen wspomaga wzrost włosów i paznokci, korzystnie wpływa na układ rozrodczy człowieka, zwiększa odporność organizmu na wirusy i bakterie.
  • Żelazo zawarte jest w hemoglobinie, brak tej substancji prowadzi do zawrotów głowy, osłabienia, utraty przytomności. Wzbogaca organizm w tlen.
  • Miedź normalizuje poziom insuliny, pomaga gruczołowi w tworzeniu hemoglobiny.
  • Cynk wzmacnia ludzkie kości, korzystnie wpływa na skórę, zwiększa aktywność mięśni.
  • Sód reguluje ilość wody w organizmie, utrzymuje prawidłowy bilans wodno-solny. Wspomaga prawidłowe funkcjonowanie nerek.
  • Wiadomo, że wapń wzmacnia ludzkie kości. Niedobór tej substancji przyczynia się do próchnicy zębów i łamliwości paznokci, a także zwiększa ryzyko złamań.
  • Brak manganu zwiększa ryzyko wystąpienia reakcji alergicznych, chorób jajników oraz zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego. Kalafior doskonale uzupełnia ten pierwiastek śladowy.
  • Potas usuwa toksyny, zapobiega rozwojowi obrzęków. Wspomaga regenerację mięśni po wysiłku fizycznym.

Główne właściwości lecznicze kalafiora

  • Immunostymulujące;
  • pokrzepiający;
  • środki przeczyszczające;
  • żółciopędny;
  • przeciwzapalny;
  • środek przeciwbakteryjny;
  • przeciwnowotworowe;
  • przeciwutleniacz;
  • kojący;
  • środek przeciwdepresyjny;
  • przeciw starzeniu;
  • regeneracyjny;
  • stymulowanie metabolizmu, zwłaszcza metabolizmu tłuszczów, normalizowanie poziomu cholesterolu i glukozy we krwi;
  • przeciwwrzodowe.

Korzyści z kalafiora dla organizmu

Ze względu na swój bogaty skład chemiczny kalafior słusznie nosi tytuł królowej warzyw. Przez krótki czas stosowania tego warzywa w diecie można zauważyć poprawę ogólnego stanu organizmu.

Dlaczego kalafior jest dobry dla kobiet

  • Kalafior pomaga normalizować poziom hormonów u kobiet i jest przydatny przy nieregularnych miesiączkach.
  • Sok warzywny pomaga odmłodzić skórę twarzy, zregenerować komórki, co przyda się każdej kobiecie.
  • Włosy pod wpływem soku z kalafiora wzmacniają się, stają się mocniejsze i zdrowsze.
  • Stosowanie pokarmu roślinnego będzie miało pozytywny wpływ na stan układu nerwowego kobiety, zwłaszcza w przypadku zmian hormonalnych, wystąpienia menopauzy, PMS.
  • Korzystne substancje zawarte w tego rodzaju kapuście nie pozwalają na odkładanie się zbędnych kilogramów, zwłaszcza na żołądku, zapobiegają otyłości i zaburzeniom metabolizmu tłuszczów.
  • Kalafior nie ma wad białej kapusty, w szczególności zwiększa produkcję gazu po spożyciu, co pozwala kobietom stosować go w okresie ciąży i laktacji. Niemowlęta mogą dostać posiekane gotowane warzywa jako jedną z pierwszych potraw.

Dlaczego kalafior jest dobry dla mężczyzn

  • Stosowanie warzyw zwiększa sprawność seksualną, chroni „serce” mężczyzny – gruczoł krokowy przed pojawieniem się guzów, nowotworów.
  • Regularne spożywanie kędzierzawej rośliny pomaga radzić sobie z wczesnym łysieniem, łupieżem.
  • Kalafior w diecie pozwala chronić układ sercowo-naczyniowy, przewód pokarmowy to narząd docelowy wielu mężczyzn w średnim wieku.

Kalafior jest również szeroko stosowany do odchudzania – tutaj niskokaloryczny i pobudzający przemianę materii oraz zapobiegający odkładaniu się nadmiaru tłuszczu na brzuchu i bokach, a także działający lekko przeczyszczająco na jelita. Wszystko to z korzyścią dla odchudzających się młodych pań i panów pragnących schudnąć.

Zastosowanie kalafiora w medycynie tradycyjnej

Różne opcje obróbki kalafiora – sok, solanka, której można użyć …

1. Marynata z tego warzywa służy do oczyszczania wątroby. Pomaga również w zaparciach, promując delikatne wypróżnienia.
2. Sok z kapusty ma skład przeciwzapalny. Rozcieńczony wodą może być stosowany w stanach zapalnych dziąseł.
3. Pół szklanki soku z kapusty 30 minut przed posiłkiem może pomóc w leczeniu wrzodów żołądka.
4. Picie ciepłej solanki z kapusty na godzinę przed posiłkiem pomaga zwalczyć hemoroidy.
5. Codzienne spożywanie soku z kalafiora przywraca u kobiet hormony.
6. Posiekana kapusta jest podstawą maseczek na twarz.
7. Sok z kapusty jest dobry na cebulki włosów i przy łupieżu. Regularne wcieranie soku w skórę głowy pomaga osiągnąć pozytywny efekt.

Wybór i przechowywanie kalafiora

Wybierz mocne, ciężkie główki kapusty, bez ciemnych plam w kwiatostanach ze świeżymi zielonymi liśćmi po bokach. Możesz bez problemu przechowywać go w lodówce nawet do dziesięciu dni w strefie świeżości (w temperaturze zero stopni).

Warzywa można jeść zarówno surowe, jak i smażone, pieczone, gotowane, duszone, solone, marynowane, najlepiej przyswajane przez organizm przy krótkotrwałym gotowaniu na parze, duszeniu. Takie potrawy można spożywać nawet przy chorobach przewodu pokarmowego, zapaleniu trzustki, problemach z wątrobą.

Szkoda kalafiora

Pomimo ogromnej wartości i korzyści dla organizmu, doskonałych właściwości leczniczych kalafior również szkodzi, w dużych ilościach jest zabroniony dla osób z następującymi chorobami:

  • Osoby z wysoką liczbą kwasu moczowego i chorobą dny moczanowej;
  • Z zaostrzeniem zapalenia żołądka i wrzodów;
  • Choroby tarczycy;
  • Choroba nerek;
  • Niewydolność serca;
  • Nadciśnienie;
  • Po operacji w jamie brzusznej i klatce piersiowej;
  • Ze skłonnością do chorób alergicznych (alergia krzyżowa).
Aleksandra Olszar
Aleksandra Olszar
Edytor serwisu
Ważne wskazówki