jakie witaminy powinna pić kobieta wiosną


Kanał RSS:

Szukaj artykułów:

Brak witamin na wiosnę: jak walczyć i pokonać niedobór witamin

Wiosna uszczęśliwia nas ciepłymi dniami. Promienie słoneczne coraz bardziej się nagrzewają, poprawia się nastrój. Wydawałoby się, że czas cieszyć się życiem. Ale tutaj czai się jedna bardzo nieprzyjemna i podstępna dolegliwość, której nazwa to wiosenny niedobór witamin. Specjaliści Oddziału Terapeutycznego Powiatowego Szpitala Klinicznego informują o głównych punktach profilaktyki niedoborów witamin.

Brak witamin na wiosnę wiąże się z niedożywieniem w okresie zimowym. Jeśli w zimnych porach roku jadłeś mało wzbogaconej żywności, niedobór witamin jest nieunikniony. Ważne jest, aby wiedzieć, jak się temu oprzeć, a co najważniejsze – jak zapobiec temu złemu samopoczuciu, które nie pozwala w pełni cieszyć się nadejściem ciepła.

Jak objawia się wiosenny niedobór witamin?

Jeśli rozwinie się senność, drażliwość, apatia i uczucie ciągłego złego samopoczucia, najprawdopodobniej organizmowi brakuje witamin. Może to obejmować suchą skórę, łamliwe włosy, łamliwe paznokcie, trądzik i pryszcze na twarzy i ciele. Powiedz, co lubisz, ale wszystkie wymienione objawy nie są przyjemne, dlatego konieczne jest jak najszybsze przywrócenie normalnego stanu organizmu. Należy zauważyć, że wszystkie te objawy mogą pojawić się nawet wtedy, gdy organizmowi brakuje tylko jednej niezbędnej witaminy. Bardziej słuszne jest nazywanie tego stanu hipowitaminozą, ale termin „niedobór witamin” bardzo mocno zagościł w naszym leksykonie, dlatego jest używany wszędzie. Oprócz wymienionych zaburzeń niedobór witamin może zaostrzać wiele chorób przewlekłych.

Paradoks polega na tym, że żyjemy w czasach, gdy wszystkie potrzebne produkty zawierające witaminy można swobodnie kupić na targu lub w sklepie, ale mimo to przytłaczająca większość ludzi odczuwa wiosenną chorobę.

Jak więc pozbyć się niedoboru witamin?

Ponieważ złe samopoczucie wiosenne jest bezpośrednio związane z odżywianiem, można udzielić prostej i trywialnej rady: dobrze się odżywiać. Niech Twoja wiosenna dieta będzie zbilansowana i bogata we wszystkie potrzebne organizmowi substancje, takie jak białka, tłuszcze, węglowodany. I oczywiście ze wszystkimi niezbędnymi pierwiastkami śladowymi i witaminami. I to nie tylko wiosna. W końcu, jak wiadomo, każdej chorobie lepiej jest zapobiegać niż poświęcać dużo wysiłku i pieniędzy na jej leczenie. Tak więc niedoborowi witamin można zapobiec, stosując odpowiednio zbilansowane odżywianie. Często zdarza się, że zimą ludzie przechodzą na makaron, ryż i wypieki. Musisz spróbować oprzeć się tej pokusie i urozmaicić swoją dietę zbożami, owocami morza, mrożonymi owocami i jagodami oraz warzywami. Najlepiej jest je produkować samodzielnie lub kupować od tych osób którzy sami zbierają owoce i warzywa w domu, ponieważ ludowe przepisy na zbiory pozwalają zaoszczędzić większość witamin. Bogaty w witaminy i domowe pikle. Należy zawsze pamiętać, że witaminy nie są kumulowane przez organizm, dlatego ich przyjmowanie z pożywieniem powinno odbywać się codziennie.

Jakie witaminy są niezbędne

Witamina C. Ta witamina zwiększa odporność organizmu na różne infekcje. Jego stała obecność w organizmie wzmacnia odporność. Należy jednak pamiętać, że witamina C ulega zniszczeniu podczas gotowania i działania żelaza. Suszone owoce również nie utrzymują się. Pokarmy zawierające duże ilości tej witaminy: owoce cytrusowe, czarne porzeczki, owoce dzikiej róży, truskawki i truskawki, papryka, rośliny strączkowe, ziemniaki, biała kapusta i kalafior.

Witamina D. Nazywana jest również witaminą „słoneczną”. Substancja ta pomaga organizmowi wchłaniać wapń. Witamina D powstaje głównie w wyniku narażenia skóry na działanie promieni słonecznych, chociaż można ją również znaleźć w niektórych produktach spożywczych. Witamina D w przeciwieństwie do witaminy C jest odporna na wysokie temperatury. Pokarmy zawierające duże ilości witaminy D: olej rybny, czerwona ryba, żółtko jaja, wątroba, śmietana, mleko, masło.

Witamina A. Nazywana jest „witaminą wzroku”, ponieważ wraz z jej niedoborem w organizmie wzrok człowieka zaczyna się pogarszać. Witamina A przyczynia się również do prawidłowego kształtowania szkieletu. Ta witamina nie jest niszczona przez gotowanie, ale należy uważać na długotrwałą ekspozycję na wysokie temperatury. Pokarmy zawierające duże ilości witaminy A: buraki, kukurydza, marchew, dynia, pomidory, kukurydza, czerwona papryka, pokrzywa, morele.

Tiamina. Nazywana jest witaminą przeciwdepresyjną, gdyż jej niedobór wpływa negatywnie na stan układu nerwowego. Witamina B1 bierze
aktywny udział w metabolizmie i jest wytwarzana przez ludzką mikroflorę jelitową. Ale organizm musi otrzymywać tę witaminę również z zewnątrz, ponieważ jest produkowana w ilościach, które są nieistotne dla potrzeb organizmu. Oczywiście wynika to z różnych kosztów żywienia współczesnych ludzi. Pokarmy zawierające duże ilości witaminy B1: mąka pszenna premium i wypieki, owies, kasza gryczana, rośliny strączkowe, orzechy, wołowina i wieprzowina.

Witamina B2. Nazywa się to „witaminą wzrostu”. B2 jest
niezbędna do utrzymania wymaganej ilości hemoglobiny we krwi. Przy niedoborze witaminy B2 poziom
hemoglobiny zmniejsza się, a krew ma mniejszą krzepliwość, co wpływa na gojenie się ran. Należy pamiętać, że witamina ta ulega zniszczeniu pod wpływem środowiska zasadowego i światła słonecznego. Pokarmy zawierające dużą ilość witaminy B2: ryby, jajka, świeże warzywa, mleko, zboża.

Witamina E. Nazywana jest „witaminą młodości”. Przy niedoborze tej witaminy w organizmie zaczynają się problemy w okolicy narządów płciowych, a masa mięśniowa nie rozwija się wystarczająco. Witamina ulega zniszczeniu pod wpływem środowiska zasadowego. Pokarmy zawierające dużą ilość witaminy E: olej roślinny, żółtko jaja, owoc dzikiej róży, zielone liście.

Jak możesz zachować witaminy w żywności?

Z powyższego przeglądu jasno wynika, że ​​różne czynniki niekorzystnie wpływają na zachowanie witamin. Aby jak najlepiej zachować witaminy w żywności, należy przestrzegać następujących zasad.

● Żywność przechowuj w chłodnym, ciemnym miejscu.
● Nie trzymaj warzyw, owoców i ziół w wodzie przez długi czas.
● Nie wystawiaj żywności na działanie słońca ani sztucznego światła.
● Nie można z wyprzedzeniem kroić żywności ani robić mięsa mielonego z mięsa.
● Staraj się nie gotować w kuchence mikrofalowej, ponieważ zniszczy to wszystkie składniki odżywcze. Maksymalna ilość takich substancji zostaje zachowana podczas gotowania w piekarniku.
● Gotowanie na parze również zatrzymuje więcej witamin niż gotowanie.
● Rozmrażaj mięso w lodówce lub w temperaturze pokojowej. Nie zaleca się rozmrażania w wodzie.
● Kiedy rośliny strączkowe są moczone w wodzie, niektóre witaminy są do niej przenoszone. Użyj tej wody do gotowania.
● Kapustę, marynaty i pomidory należy przechowywać w zalewie solankowej.
● Należy pamiętać, że solanka zawiera dużą ilość witamin i może być używana do przygotowywania różnych sosów. Z tego samego powodu nie zaleca się płukania kiszonej kapusty w wodzie.
● Gotując warzywa, zanurz je we wrzącej wodzie i przykryj pokrywką: zachowuje to korzystne właściwości warzyw.
● Nie zaleca się zbyt częstego mieszania potraw podczas gotowania.
● Wywary, w których gotowano warzywa, zawierają wiele pożytecznych substancji – można je wykorzystać do gotowania.
● Przygotowanego dania nie należy długo przechowywać – najlepiej codziennie przygotowywać nowe. Wiele starożytnych praktyk żywieniowych mówi, że jedzenie, które stoi od jednego dnia, traci wszystkie swoje korzystne właściwości.
● Podczas gotowania nie przegrzewaj jedzenia – gotuj tyle, ile potrzeba.

Co wybrać – witaminy w tabletkach lub produktach

Oczywiście obecnie wielu lekarzom zdecydowanie zaleca się utrzymywanie równowagi witamin w organizmie za pomocą leków. Należy jednak pamiętać, że takie witaminy w żaden sposób nie mogą zastąpić witamin i minerałów zawartych w pożywieniu. Naturalne witaminy są nie tylko znacznie łatwiej przyswajane przez organizm niż chemiczne, ale są też znacznie bardziej pożytecznymi dla organizmu substancjami. Witaminy są lepiej wchłaniane w połączeniu z innymi niezbędnymi substancjami znajdującymi się w pożywieniu.

Dieta na wiosnę. Niektóre zalecenia

Najbardziej podstawowym zaleceniem jest, aby Twój stół był jak najbardziej zróżnicowany, a dotyczy to nie tylko okresu wiosennego, ale także całego roku. Nie ma takiego produktu, który zawierałby wszystkie niezbędne witaminy i minerały, więc niech wszystko, co znajdziesz na wiosnę, znajdzie się na Twoim stole.

Wybierając produkty, zwróć uwagę na to, jak wyglądają. Warzywa, zioła i owoce nigdy nie powinny być więdnące ani wietrzne. Nie zaleca się gromadzenia zapasów owoców i warzyw do wykorzystania w przyszłości, ponieważ wiele witamin jest niszczonych podczas długotrwałego przechowywania. Świeże zioła najlepiej spożywać od razu, gdy są jeszcze soczyste.

Dodatkowo jak wiemy witamina C ulega zniszczeniu pod wpływem wysokiej temperatury, dlatego koperek, pietruszkę, zieloną cebulę i inne zioła, tak bogate w tę witaminę, zaleca się dodawać porcjami na talerz, a nie gotować. podczas przygotowywania potraw. Dodatkowo na podświadomym poziomie talerze ze świeżymi ziołami na stole i emanujący z nich aromat poprawią nastrój i zdrowie dzięki pozytywnym emocjom.

Podczas krojenia warzyw tracą również dużą ilość witamin, dlatego wszystkie sałatki należy przygotować bezpośrednio przed użyciem. Żelazo niszczy witaminę C, więc używaj noży ze stali nierdzewnej. Witaminę A najlepiej przyswaja się w połączeniu z witaminą E. Najprostszy przykład: sałatkę z marchwi (witamina A) doprawiamy kwaśną śmietaną lub olejem roślinnym (witamina E).

Tradycyjne metody leczenia beri-beri wiosennej

Prawdziwym magazynem substancji przydatnych dla organizmu jest dzika róża. Roślina ta zawiera: witaminę A, witaminę B2, witaminę C, witaminę E, witaminę P, witaminę K. Witaminy C, P i K znajdują się w owocach róży w takich ilościach, że wystarczą dwie jagody, aby zaspokoić codzienne zapotrzebowanie organizmu na te substancje. . Napar z dzikiej róży jest bardzo prosty. Garść jagód wlewa się do termosu i wlewa wrzącą wodą. Nalegają przez kilka godzin i piją jak herbatę. Możesz dodać miód, który dodatkowo potęguje dobroczynne właściwości tego napoju.
Ogromna ilość przydatnych dla organizmu substancji zawarta jest w porośniętych ziarnach pszenicy, grochu czy fasoli. Są również aktywnie wykorzystywane w medycynie alternatywnej w leczeniu wiosennego niedoboru witamin. W kapuście znajduje się dużo witaminy C, którą należy usunąć z solanki tuż przed spożyciem. No i oczywiście świeżo wyciskane soki, które należy spożyć od razu po przygotowaniu. Do niektórych soków zaleca się dodanie odrobiny miodu.

Klasyczna medycyna tradycyjna do leczenia niedoboru witamin

Dobry wynik w leczeniu niedoboru witamin daje napar z jagód kaliny. Do jego przygotowania łyżkę jagód wlewa się do szklanki wrzącej wody i nalega na cztery godziny. A co najważniejsze, napar uzyskuje się w termosie. Pij ten napój leczniczy dwa razy dziennie przez jeden do dwóch tygodni. Suszone owoce jarzębiny są kruszone, zalewane wrzącą wodą i nalegane w termosie przez trzy godziny. Weź jedną szklankę trzy razy dziennie.

Wszystko w tym artykule jest bardzo łatwe do zrobienia. Sam się przekonasz, że nie ma trudności, bo metody ludowe są zawsze proste. Zastosuj te przepisy w praktyce, a wiosna otworzy się przed tobą w całej okazałości. Złe zdrowie nie ośmieli się zaciemnić tego święta natury – zawsze będzie z Tobą motywacja!

Centrum prasowe Okręgowego Szpitala Klinicznego w Chanty-Mansyjsku

Aleksandra Olszar
Aleksandra Olszar
Edytor serwisu
Ważne wskazówki