jakie witaminy pić podczas karmienia dziecka

Po porodzie następuje stopniowa odbudowa ciała kobiety, naturalne napięcie brzucha, znika obrzęk i wyrównanie sylwetki. Ale jeśli w czasie ciąży uzyskano zbyt wiele dodatkowych kilogramów, jak to często bywa, naturalny proces regeneracji może nie wystarczyć. Aby przywrócić organizmowi normalną formę fizyczną, musisz dostosować dietę i schudnąć. Utrata wagi nie jest łatwa w żadnym momencie życia, ale jest to szczególnie trudne w okresie karmienia piersią, kiedy surowe ograniczenia dietetyczne są niedopuszczalne.

Podstawowe zasady żywieniowe w okresie laktacji

Po urodzeniu dziecka matka musi przestrzegać specjalnego menu, aby jej mleko matki stało się wystarczająco zdrowe i pożywne, ale nie zawierało substancji szkodliwych dla dziecka. Szybkość powrotu do zdrowia jej ciała i stan zdrowia dziecka zależą od tego, jak prawidłowe będzie odżywianie matki. Mikroflora jelitowa dziecka kształtuje się przez co najmniej miesiąc. W tym okresie szczególnie ważne jest staranne dobieranie produktów.

W mleku matki nie powinno być nic, co mogłoby zakłócić funkcjonowanie delikatnego przewodu pokarmowego lub wywołać reakcję alergiczną. Dla samej matki ważna jest zawartość kalorii, w przeciwnym razie zyska jeszcze większą nadwagę.

Podczas karmienia piersią konieczne jest spożywanie pokarmów zawierających wymaganą ilość składników odżywczych. Oprócz białek potrzebne są tłuszcze, węglowodany, wapń, magnez, witaminy i kwasy tłuszczowe.

Norma kaloryczna dla matek karmiących wynosi 2600-2700 dziennie. To więcej niż dzienne spożycie kalorii zalecane osobom odchudzającym się. Ale produkcja mleka jest procesem dość energochłonnym, więc wszystkie 2700 kalorii zostanie wydanych i nie pozostanie w organizmie w postaci tkanki tłuszczowej. Ale nie powinieneś przekraczać określonej stawki.

Powinieneś pogodzić się z tym, że utrata wagi w okresie laktacji nie będzie szybka. W tej chwili surowe diety i dni postu są zabronione. Mogą nie pogarszać jakości mleka, a nawet doprowadzić do jego przedwczesnego zaniku.

Przygotowanie menu dla matki karmiącej nie jest trudne. Generalnie jest zgodny z zasadami prawidłowego odżywiania, ale są pewne osobliwości. Musisz przestrzegać zasad:

  • wykluczyć alkohol i tytoń;
  • odmówić wyraźnych smaków, przypraw, potraw z czosnkiem lub surową cebulą;
  • wykluczyć produkty o niskiej jakości i wątpliwej świeżości;
  • pij więcej płynu – woda, słaba herbata, domowe kompoty;
  • jedz często małe porcje.

Ważne jest, aby natychmiast wykluczyć pokarmy, które mogą powodować alergie. W miarę dorastania dziecka należy je stopniowo wprowadzać do diety i obserwować, czy wystąpi reakcja. Produkty te obejmują:

  • warzywa i owoce o jasnopomarańczowym kolorze;
  • owoce cytrusowe;
  • orzechy;
  • żółtka;
  • owoce morza;
  • czekolada;
  • kochanie.

Po urodzeniu dziecka matka odpowiedzialna za karmienie piersią włącza do diety minimum produktów. Preferowana jest całkowicie hipoalergiczna naturalna żywność. Po miesiącu pojawiają się nowe produkty. Odbywa się to z najwyższą ostrożnością. Naczynia bez dodatków chemicznych i alergenów są wprowadzane jako pierwsze. Najpierw musisz zjeść trochę nowego produktu i przez cały dzień obserwować reakcję dziecka. Jeśli nie ma problemów z trawieniem, nie pojawiają się wysypki na skórze, ten sam produkt należy spożywać w jednej regularnej porcji przez 3-4 dni. Jeśli po tym nie stwierdzono żadnych problemów, możemy założyć, że produkt został bezpiecznie wprowadzony do diety i przystąpić do wprowadzenia kolejnego. Jeśli pojawi się negatywna reakcja, musisz odłożyć wprowadzenie produktu na około miesiąc, a następnie spróbuj ponownie.

Po cesarskim cięciu kobieta musi przestrzegać przepisanego przez lekarza menu. Jest to ważne dla jej powrotu do zdrowia po operacji.

Plusy i minusy

Stosowanie przez kobietę prawidłowej diety w okresie laktacji ma korzystny wpływ na jej zdrowie. Eliminując z diety smażone, tłuste, konserwy, alkohol, zakupione wypieki i fast foody, młoda mama zyskuje doświadczenie zdrowego odżywiania i możliwość osobistej oceny korzyści płynących z PP. W diecie matki karmiącej są tylko plusy. Ale niektórzy znajdują w tym pewne wady.

Wady obejmują ograniczone menu, zakaz zwykłych potraw o jasnym smaku (ostry, słony, słodki, kwaśny). Podczas karmienia zaleca się wybieranie pokarmu, który smakuje jak najbardziej neutralnie. Wiele kobiet szybko zaczyna tęsknić za potrawami ze wzmacniaczami smaku, takimi jak cukier, sól, pieprz i czosnek. Kolejną wadą jest niemożność przejścia na sztywną dietę w celu szybkiego schudnięcia. Z tych powodów kobiety często kończą karmienie piersią już po kilku miesiącach.

Dieta matki karmiącej według miesięcy

Odżywianie matki karmiącej zależy od wieku dziecka. W pierwszych miesiącach jest bardzo ograniczona. Z biegiem czasu stopniowo wprowadzane są nowe produkty i sprawdzana jest reakcja dziecka. Jeśli po wprowadzeniu nowego produktu dziecko ma problemy z trawieniem lub pojawiają się alergiczne wysypki, to jest za wcześnie na dodanie tego produktu do diety mamy. Warto zauważyć, że jeśli w czasie ciąży kobieta ograniczyła do minimum spożycie pokarmów mogących wywoływać alergie, to ryzyko wystąpienia reakcji u dziecka jest minimalne. Jednak nadal należy zachować ostrożność.

Należy pamiętać, że alergie są dość niebezpieczne. Zwykle objawia się wysypką na skórze. Ale czasami alergen powoduje obrzęk, łuszczenie się skóry, zapalenie oczu itp. Konieczne jest uważne monitorowanie stanu dziecka. Im dokładniej wprowadzane są nowe pozycje menu, tym mniej prawdopodobne jest, że dziecko będzie w przyszłości cierpieć na alergie.

Przygotowanie menu w pierwszych 10 dniach wymaga szczególnej uwagi. W tym okresie przewód pokarmowy niemowlęcia dostosowuje się do nowego sposobu odżywiania, co oznacza, że ​​mleko powinno być wystarczająco satysfakcjonujące i całkowicie bezpieczne dla jelit. Jedzenie mamy nie powinno zawierać niczego, co może wywołać zaparcia, biegunkę, wzdęcia. Można jeść płatki zbożowe, lekkie zupy, pieczone warzywa i owoce, niskotłuszczowe produkty mleczne. Pij słabą herbatę, kompot, czystą wodę.

Po pierwszych 10 dniach do menu dodaje się gotowane dietetyczne mięso i ryby. Dodają też jajka. Białka są spożywane bez specjalnych ograniczeń, a żółtka, najpierw 1 na tydzień, a następnie stopniowo zwiększają ich spożycie. Należy pamiętać, że żółtko to bardzo cenny produkt, ale małe dzieci często mają na nie reakcję alergiczną.

Od drugiego miesiąca możesz stopniowo zacząć prowadzić surowe warzywa i owoce. Należy unikać wszystkiego, co ma jaskrawoczerwony lub pomarańczowy kolor – dyni, marchwi, pomidorów, cytrusów, brzoskwiń, czerwonych jabłek. Lepiej jest najpierw wprowadzić pieczoną cukinię, zielone jabłka, brokuły. Najpierw wprowadzamy wszystko, co jest tak bezpieczne, jak to tylko możliwe, a następnie po kolei wprowadzamy pozostałe produkty. Przygotowując posiłki pamiętaj, które potrawy zostały już wprowadzone. Na przykład, jeśli pomidory nie zostały jeszcze dodane do menu mamy, nie powinna jeść barszczu i innych potraw z dodatkiem pasty pomidorowej.

Od czwartego miesiąca dodaje się produkty, które mogą zmienić smak mleka. W tym wieku dziecko nie jest już tak wybredne, nowe „nuty” w mleku go nie wystraszą. Możesz dodać cebulę, czosnek, przyprawy. Warto starać się wprowadzać miód w małych porcjach. Jest dobry zarówno dla mamy, jak i dziecka, ale jest silnym alergenem. Konieczne jest wprowadzanie miodu z najwyższą starannością.

Od szóstego miesiąca wprowadza się rośliny strączkowe, owoce morza, wieprzowinę i cielęcinę. Kontynuuj gotowanie bez smażenia, gotowania lub pieczenia.

Aby proces GW nie stał się prawdziwą torturą dla mamy, możesz ostrożnie wprowadzić swoje ulubione potrawy. Ale w minimalnych dawkach, a nie tych, które są wyraźnie szkodliwe. Przykładowo, jeśli kobieta uwielbia słodycze, warto w drugim miesiącu spróbować wprowadzić domowe ciasta, suszone owoce, niealergizujące surowe owoce. Następnie możesz spróbować przechowywać słodycze, ale stopniowo, i uważnie monitorować reakcję dziecka.

Wybierając menu, należy kierować się radami pediatrów i dietetyków. Można czerpać informacje z forów „matek”, badać opinie matek na temat stosowania produktów, ale nie powinny być one najważniejsze. Najważniejsze są indywidualne zalecenia lekarzy.

Cechy reżimu picia

W przypadku HB organizm kobiety traci dużo płynów. Aby nadrobić jego utratę, musisz pić dużo płynów. Ale jeśli wypijesz za dużo, mleko może stać się mniej tłuste. Jest to niepożądane, zwłaszcza na początku, gdy dziecko nie może ssać przez długi czas. Dlatego w reżimie picia należy wybrać indywidualną stawkę, aby nie doprowadzić do odwodnienia i nie zepsuć jakości mleka.

Ilość wypijanego płynu nie ma wpływu na ilość wyprodukowanego mleka. Nie powinieneś ciągle pić przez „cant”. Ponadto nie ma potrzeby picia słodkiej herbaty i mleka w litrach. Wbrew powszechnemu przekonaniu ani słodka herbata, ani mleko nie przyspieszą procesu laktacji. Ale takie napoje dodadzą pewnej ilości dodatkowych kilogramów do figury.

Zwykła osoba musi wypijać co najmniej 800 mg wody dziennie. Lekarze zalecają picie co najmniej 1 litra, ale nie więcej niż 2. W przypadku GW produkcja mleka to od jednego do półtora litra płynu. Kobieta karmiąca powinna spożyć co najmniej 2,5 litra płynów (w tym płynne posiłki i wszystkie napoje). Warto zauważyć, że natura zapewniła wszystko, aby zachować zdrowie matek i dzieci. Kobieta karmiąca często odczuwa pragnienie, nie pozwala jej to pić mniej niż potrzebuje. Najważniejsze, aby nie ignorować sygnałów ciała, zawsze mieć przy sobie butelkę czystej wody i pić, kiedy chcesz.

Wybierając między słodkimi napojami a wodą, najlepiej wybrać wodę. Jeśli czujesz suchość skóry, musisz pić więcej wody i nie zapomnieć o środkach nawilżających.

Ile kalorii potrzebuje matka karmiąca, aby schudnąć

Do skutecznej i bezpiecznej utraty wagi potrzebne są obliczenia kalorii. Ale specjalista powinien to zrobić. Pomoc dietetyka jest szczególnie ważna dla kobiet karmiących, ponieważ tracą one część kalorii na produkcję mleka.

Przybliżone dzienne spożycie kalorii można obliczyć za pomocą wzoru. Musisz pomnożyć wagę przez 30 dla średniej aktywności lub 44 dla dużej aktywności. Dodaj 400-600 kalorii do wyniku. Osobom o małej aktywności fizycznej zaleca się pomnożenie masy ciała przez 20. Nie dotyczy to jednak matek karmiących – niektóre składniki odżywcze, które spożywają, trafiają do mleka.

Dozwolone produkty

Podczas odchudzania musisz przygotować menu głównie z nieodżywczych produktów naturalnych, biorąc pod uwagę zawarte w nich korzystne substancje. Ta sama zasada dotyczy przygotowania menu na HW. Tylko matka karmiąca musi zwracać uwagę na zawartość alergenów w produktach. Oznacza to, że odpowiednio dobrana dieta to gwarancja zdrowia dziecka i dobra pomoc w rozpoczęciu procesu odchudzania. Weź pod uwagę pokarmy, które są nie tylko dozwolone, ale także zalecane dla matek karmiących, które chcą schudnąć.

Konieczne jest spożywanie niewielkich ilości wysokiej jakości sfermentowanych produktów mlecznych bez dodatków.

Ser . Zaczynają je jeść w drugim lub trzecim miesiącu. Najpierw wprowadza się 50 g twardych serów, z czasem dodaje się do nich miękkie i słone odmiany, takie jak feta, ser feta. Ser topiony zawiera niechciane dodatki – lepiej odmówić ich podczas karmienia piersią.

Kefir . Idealny napój normalizujący pracę jelit. Ale powinieneś zacząć go pić nie wcześniej niż w trzecim miesiącu. Wystarczy na jedną szklankę 2 lub 3 razy w tygodniu.

Twaróg . Niezbędny dla niemowląt, ponieważ zawiera wapń i wiele innych dobroczynnych substancji. Ważne jest, aby móc wybrać naturalny twarożek bez konserwantów i zanieczyszczeń. Lepiej samemu ugotować z kefiru.

Mleko . Spożycie mleka krowiego nie wpływa w żaden sposób na proces laktacji. Zasadniczo pożądane jest wykluczenie go z diety, ponieważ osoba dorosła jej nie potrzebuje, a dziecko może być na nią uczulone. Lekarze zalecają picie mleka pieczonego lub koziego podczas HS.

Owoce są bardzo ważne dla HB. Ale do ich wyboru należy podchodzić ze szczególną uwagą, ponieważ wiele z nich to alergeny, a poza tym w sprzedaży jest obecnie wiele przetworzonych nienaturalnych owoców. Najlepiej jest wybierać owoce sezonowe, które są uprawiane w Twojej okolicy. Z importowanymi towarami należy obchodzić się ostrożnie.

Jabłka . Można je jeść upieczone już w pierwszym tygodniu. Doskonale zapobiegają zaparciom i poprawiają skład krwi. W drugim miesiącu możesz zacząć jeść surowe jabłka, 1 dziennie. Należy wybierać odmiany lokalne i zwracać uwagę na stan jabłek – za duże, idealny kształt, bez jednego tunelu czasoprzestrzennego owoce prawdopodobnie uprawiane są chemicznie. Lepiej ich nie kupować. Musisz wybrać białe lub zielone jabłka i obrać je przed użyciem.

Śliwki . Łagodzą zaparcia, poprawiają krążenie krwi. W pierwszych miesiącach kompoty należy z nich ugotować. Następnie ostrożnie dodaj suszone śliwki. Po 6 miesiącach możesz zacząć jeść surowe śliwki.

Banany . Jedyny egzotyczny owoc dozwolony w okresie laktacji. Przydaje się do normalizacji snu i wzmocnienia odporności. Banany możesz jeść od drugiego miesiąca.

Nektarynka . Mniej uczulający niż brzoskwinia, ale równie zdrowy. Jeśli sezon na brzoskwinie i nektarynki przypada w okresie karmienia, ale nie wcześniej niż w trzecim miesiącu, można spróbować wprowadzić go do diety.

Gruszka . Dobry na trawienie, krążenie krwi. Ale może to być trudne dla żołądka. Dlatego rano na czczo lepiej go nie jeść. Sprawdzi się jako przekąska między posiłkami. Musisz wybrać zielone owoce i oderwać przed użyciem.

Bez warzyw nie da się przeprowadzić zdrowej diety. Przez pierwsze 2 miesiące powinieneś jeść warzywa gotowane na parze lub pieczone. Możesz również zrobić zupy warzywne lub gulasze.

Buraki . Działa przeczyszczająco i lekko podnosi ciśnienie krwi. Po trzecim miesiącu można wprowadzić sałatki z gotowanych tartych buraków z dodatkiem oleju i innych warzyw.

Cukinia . Bardzo zdrowe, całkowicie bezpieczne warzywo. Duszoną lub gotowaną cukinię można spożywać już w pierwszym tygodniu laktacji.

Bakłażan . Poprawia procesy metaboliczne, pobudza układ pokarmowy. Ale musisz je jeść w małych porcjach, nie więcej niż 2 razy w tygodniu, począwszy od trzeciego miesiąca.

Brokuły . Jest źródłem witaminy C. Nie szkodzi dziecku. Można dodać do menu od pierwszego tygodnia.

Całkowicie lub częściowo ograniczone produkty

W okresie laktacji, a także podczas odchudzania zabronione jest stosowanie napojów alkoholowych, smażonych tłustych potraw, konserw, fast foodów i słodkiej wody gazowanej. Wszystko to jest surowo zabronione przy prawidłowym odżywianiu, ponieważ nie powodują one niczego oprócz szkody dla ciała i zwiększenia nadwagi.

Trzeba zminimalizować zapotrzebowanie na słodycze, wędliny, czekoladę, kawę, zakupione półprodukty. W najmniejszych dawkach, w szczególnych przypadkach, takie produkty są dozwolone. Ale nie można ich nadużywać.

Opinia eksperta

Utrata wagi jest w każdym przypadku bardzo ważna. Ale w okresie karmienia piersią nie powinno to stać się priorytetem. W tej chwili najważniejsze jest zapewnienie dziecku dobrego odżywiania, zawierającego wszystkie pierwiastki śladowe niezbędne dla rosnącego ciała. Jeśli jesz zgodnie z zaleceniami dla HB, dodatkowe kilogramy się nie pojawią. I będzie można doprowadzić ciało do idealnej formy później, po zakończeniu karmienia piersią.

Aleksandra Olszar
Aleksandra Olszar

Edytor serwisu

Ważne wskazówki