jakie witaminy pić na wczesnych etapach

Zdrowe dziecko to marzenie każdej mamy. Już w I trymestrze ciąży kładzie się fundamenty zdrowia nienarodzonego dziecka: układ sercowo-naczyniowy i ośrodkowy układ nerwowy dziecka, następuje tworzenie się szkieletu kostnego.

Zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne jest różne na każdym etapie ciąży. W pierwszym trymestrze zarodek dopiero zaczyna się formować. Aby nie zaszkodzić nienarodzonemu dziecku, należy postępować zgodnie z instrukcjami, w szczególności zaleceniami dotyczącymi dawkowania.

Zwiększa się zapotrzebowanie organizmu kobiety na jod w czasie ciąży. Brak pierwiastka śladowego może prowadzić do szeregu poważnych konsekwencji dla matki i dziecka, w tym upośledzenia umysłowego dziecka, a nawet kretynizmu.

Tworzenie się mózgu nienarodzonego dziecka rozpoczyna się już w I trymestrze ciąży.

* Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące ciąży i wczesnego okresu przedporodowego, 2016 r.

Uczyć się więcej.
Istnieją przeciwwskazania. Musisz zasięgnąć porady eksperta.

Zostań najlepszą mamą od pierwszych myśli o swoim dziecku.

Właściwości luteiny mogą pozytywnie wpływać na funkcjonowanie siatkówki podczas ciąży.

Jaki lek zawiera luteinę?
Istnieją przeciwwskazania. Musisz zasięgnąć porady eksperta.

Pierwszy trymestr ciąży to chyba najważniejszy okres zarówno dla mamy, jak i dziecka. W tym okresie rozwój płodu następuje niezwykle szybko. Pierwsze tygodnie ciąży są szczególnie ważne, kiedy kładzie się fundamenty zdrowia nienarodzonego dziecka, tworzą się kluczowe narządy i układy.

Jednocześnie większość kobiet w tak wczesnym okresie nie odczuwa szczególnych zmian w swoim samopoczuciu. Co więcej, ciąża dla wielu jest zaskoczeniem, a kobiety często dowiadują się o niej już po kilku tygodniach.

Jak prawidłowo zachowywać się dla przyszłej mamy w tym okresie, czego się spodziewać i co może zrobić, aby zadbać o zdrowie dziecka?

Rozwój płodu w pierwszym trymestrze

W piątym tygodniu zaczyna się intensywny rozwój mózgu, dziecko ma twarz i kończyny – i to pomimo tego, że wielkość płodu w tym momencie nie przekracza 1,5 mm.

W ósmym tygodniu wzrost przyszłego dziecka wynosi już 10 mm, ma palce u rąk i nóg, wszystkie narządy wewnętrzne i własną, niepowtarzalną twarz.

Pod koniec pierwszego trymestru płód ma 8 cm i waży około 7 gramów. Wszystkie narządy wewnętrzne zostały już uformowane i teraz będą tylko rosnąć. Dziecko rozwija podstawowe cechy płciowe, aktywnie porusza rękami i nogami, eksploruje otaczającą przestrzeń.

Dobre samopoczucie kobiety w ciąży: zatrucie i inne objawy pierwszego trymestru

A co dzieje się z mamą w tym czasie? W pierwszych tygodniach ciężarna kobieta może nie odczuwać żadnych zmian, objawy ciąży pojawiają się nieco później.

Od około trzeciego tygodnia niektóre kobiety zaczynają narzekać na ciągłe zmęczenie i senność, nudności (szczególnie rano), niewyjaśnione wahania nastroju. Początkowi ciąży często towarzyszą problemy trawienne – zaparcia lub biegunka, a także utrata apetytu i zwiększone oddawanie moczu. Występuje niewielki wzrost gruczołów mlecznych – tak jak przed wystąpieniem miesiączki. Wszystko to jest wynikiem pracy hormonów, które przygotowują organizm do urodzenia dziecka. Progesteron, który jest aktywnie wytwarzany w pierwszych tygodniach ciąży, wpływa na napięcie naczyniowe – stąd senność i zawroty głowy. Niewielki wzrost piersi jest spowodowany zmianami w gruczołach – organizm przygotowuje się do laktacji.

Jednym z najczęstszych objawów pierwszego trymestru, który niepokoi kobiety w ciąży, jest zatrucie. Może objawiać się nudnościami, wymiotami, sennością, podrażnieniem lub depresją. Zmieniają się preferencje smakowe i apetyt, aż do całkowitego odrzucenia jedzenia. Jedną z najczęstszych przyczyn zatrucia jest niedobór witamin i minerałów. Przy braku pewnych składników odżywczych może dojść do pogorszenia stanu niektórych narządów i układów, co dodatkowo nasila (lub prowokuje) rozwój zatrucia. Eksperci zalecają kobietom w ciąży wzbogacanie diety w witaminy z grupy B, witaminy C i E oraz cynk i wapń. W tym przypadku szczególną rolę w zmniejszaniu nasilenia zatrucia przypisuje się witaminie B6 (pirydoksynie). Pomaga organizmowi przyswajać określone białka i aminokwasy,

Co wolno, a czego nie wolno w pierwszym trymestrze

Ciąża to szczęście, ale jednocześnie to wielka odpowiedzialność. To od matki zależy jej samopoczucie i zdrowie dziecka. Dlatego konieczna jest jak najszybsza zmiana stylu życia i przestrzeganie kilku zasad:

    • Dobrze się wyspać. Brak snu jest stresujący, więc zapewnij sobie normalny 8-godzinny sen.
    • Porzuć złe nawyki – im szybciej zastosujesz się do tej rady, tym mniej szkód wyrządzisz dziecku.
    • Staraj się chronić przed infekcjami – unikaj zatłoczonych miejsc, staraj się myć ręce jak najczęściej.
    • Zrezygnuj z poważnej aktywności fizycznej, zamień trening siłowy i sporty ekstremalne na spacery, lekki jogging i pływanie.
    • Ubierz się wygodnie. W pierwszym trymestrze brzuch nie jest jeszcze zauważalny, ale przyszłe mamy powinny już wybierać zestawy, które nie ograniczają ruchów. Zrezygnuj z obcisłych dżinsów i obcisłych pasków – zaburzają krążenie krwi w narządach miednicy.

Zwróć uwagę na odżywianie. Preferencje smakowe kobiety zmieniają się już w pierwszym trymestrze ciąży. Niektórzy nagle zaczynają ciążyć w stronę wcześniej znienawidzonego fast fooda, podczas gdy inni mają dość swojej ulubionej kawy. Jednocześnie nie wszystkie produkty nowej diety są dobrze przyswajalne, a wiele z nich jest ubogich w witaminy i minerały. Łącznie może to prowadzić do niedoborów ważnych składników odżywczych.

W pierwszym trymestrze szczególną rolę odgrywają witaminy i minerały, które:

    • przyczyniają się do pełnego ukształtowania narządów płodu, prawidłowego rozwoju układu nerwowego i sercowo-naczyniowego nienarodzonego dziecka;
    • zmniejszyć ryzyko wrodzonych wad rozwojowych płodu i przerwania ciąży.

Dlatego wskazane jest, aby wybierać kompleksy witaminowo-mineralne stworzone specjalnie na pierwszy trymestr ciąży.

Zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne w pierwszym trymestrze ciąży

Zawsze potrzebujemy witamin i mikroelementów, ale organizm przyszłej mamy działa na dwoje. W związku z tym rośnie również zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Najważniejszymi minerałami i witaminami dla kobiet w ciąży w pierwszym trymestrze są:

Witamina B9 (kwas foliowy) . Odpowiada za pełne ukształtowanie układu nerwowego i sercowo-naczyniowego u dziecka. Brak B9 może skutkować samoistnymi poronieniami i wadami rozwojowymi płodu. Kwas foliowy znajduje się w zielonych warzywach liściastych (szpinak, kapusta, jarmuż itp.), Jabłkach, podrobach. Dzienna dawka zalecana przez WHO to 400 mcg.

Witaminy z grupy B wpływają na pełną formację i rozwój płodu, a także zdrowie przyszłej mamy. Niedobór witamin z grupy B zwiększa ryzyko wystąpienia wrodzonych wad rozwojowych płodu.

Witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania kwasu foliowego i odgrywa ważną rolę w zapobieganiu anemii. Witamina B6 pomaga matce zapobiegać występowaniu nudności i wymiotów podczas zatrucia we wczesnych stadiach ciąży.

Cynk. Ponad 80% kobiet w ciąży nie otrzymuje wystarczającej ilości cynku. Cynk bierze udział w podziale i różnicowaniu komórek, co sprawia, że ​​płód jest bardzo podatny na niedobór cynku we wczesnej ciąży. Stanom niedoboru cynku towarzyszą narodziny dziecka niedojrzałego i / lub z niską masą urodzeniową, a także powstawanie wad rozwojowych różnych narządów i układów. Dlatego kobietom w ciąży często polecane są kompleksy witaminowo-mineralne z cynkiem, który między innymi stymuluje procesy regeneracji skóry i wzrostu włosów przyszłej mamy, a także działa immunomodulująco.

Wapń. Wapń bierze udział w wielu procesach metabolicznych, jest również niezbędny do tworzenia się szkieletu dziecka, zapotrzebowanie na niego znacznie wzrasta w drugiej połowie ciąży. Jeśli wapń dostający się do organizmu z pożywieniem jest niewystarczający, przyszła mama może mieć problemy z zębami, ciężką toksykozę w drugiej połowie ciąży, a także istnieje ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego i stanu przedrzucawkowego. Źródłem wapnia może być mleko i produkty mleczne, sery.

Ale w przypadku witaminy A (retinolu) we wczesnych stadiach należy zachować ostrożność. Jego nadmierne spożycie może prowadzić do wad rozwojowych płodu. Ale nawet bez retinolu pełny rozwój narządów wzroku i szkieletu dziecka również będzie niemożliwy. Dzienna dawka witaminy A to 3333 IU dziennie.

Ostatnio w składzie kompleksów witaminowych można zobaczyć takie substancje jak luteina i rutyna.

Luteina. Ciąża często towarzyszy zaburzeniom wzroku [1]. Wynika to z pogorszenia ukrwienia naczyń siatkówki na skutek ich zwężenia podczas noszenia dziecka. Sytuacja pogarsza się na tle niedokrwistości z niedoboru żelaza. Możesz zapobiec tym negatywnym zmianom, przyjmując luteinę. A współczesne badania naukowe dowodzą, że luteina ma również korzystny wpływ na tworzenie mózgu i inteligencję nienarodzonego dziecka.

Rutozyd (lub rutyna). Obrzęk podczas ciąży jest bardzo powszechny. Częściej martwią się w drugim i trzecim trymestrze ciąży, kiedy wzrasta obciążenie wszystkich narządów i układów kobiety w ciąży. Aby jednak wcześniej przygotować organizm, konieczne jest wzmocnienie układu naczyniowego od pierwszych dni ciąży. Pomaga w tym rutyna, która uelastycznia ściany naczyń włosowatych, zmniejsza zastój krwi w żyłach, a przy niewydolności żylnej zmniejsza obrzęki kończyn dolnych. Dzienna norma to 30 mg.

Posiłki w pierwszym trymestrze ciąży

Zmiany nawyków żywieniowych to jedne z pierwszych oznak ciąży. Nawet zapach niektórych potraw może przyprawić kobietę o mdłości, a jednocześnie zawsze chce czegoś niezwykłego, czego nigdy wcześniej nie dotykała. Takie zmiany powodują trudności w składzie diety. Jednak mimo wszystko w pierwszym trymestrze ciąży kobieta powinna odżywiać się dostatecznie, kompletnie i urozmaicona.

Postępuj zgodnie z tymi wskazówkami żywieniowymi, aby uzyskać pełniejszą dietę:

Kompleksy witaminowe do wczesnej ciąży

W aptece kobieta ma do czynienia z ogromnym wyborem różnych witamin i minerałów. Jak wybrać odpowiedni kompleks?

  1. Zapytaj farmaceutę w aptece o kompleksy witaminowo-mineralne stworzone specjalnie na pierwszy trymestr kobiet w ciąży (np. „Complivit Trimester 1 trymestr”). W drugim i trzecim trymestrze zapotrzebowanie na składniki odżywcze wzrasta o około 25-40%. Ma sens, aby zmienić dzienne spożycie witamin i minerałów.
  1. Wybierz zbilansowaną formułę zawierającą witaminy i minerały niezbędne w I trymestrze ciąży. Preparat powinien zawierać co najmniej kwas foliowy (witamina B9) w dawce 400 mcg oraz inne witaminy z grupy B, jod, cynk. Pożądane jest również wzbogacenie kompleksu o luteinę (silny przeciwutleniacz) i rutozyd (wzmacnia naczynia krwionośne i zapobiega obrzękom).

Prawidłowe odżywianie i dodatkowe spożycie witamin mogą znacznie poprawić samopoczucie matki i zapobiec rozwojowi patologii u płodu. Na początku ciąży nie należy lekceważyć kompleksów witaminowych. Ponadto lekarze zalecają rozpoczęcie ich przyjmowania już na etapie planowania ciąży – przygotują organizm matki na to szczęśliwe wydarzenie.

Aleksandra Olszar
Aleksandra Olszar
Edytor serwisu
Ważne wskazówki