jakie witaminy musisz pić po antybiotykach

Właściwości odżywcze podczas przyjmowania i po zażyciu antybiotyków

Antybiotyki to powszechny sposób zwalczania infekcji. Wielu nie rozumie, że podczas i po kuracji antybiotykowej należy przestrzegać diety, jeść określone pokarmy, które zmniejszają skutki uboczne.

Infekcje, które jeszcze niedawno mogły doprowadzić do śmierci, są obecnie skutecznie leczone antybiotykami. Niestety te leki mają skutki uboczne. Nie dzielą bakterii żyjących w naszych jelitach na dobre i złe. W rezultacie można zaobserwować:

Utrata apetytu;
Wzdęcia;
Biegunka;
Nudności;
Ból brzucha lub żołądka.

Chociaż te skutki uboczne są zwykle niewielkie, krótkotrwałe i nieszkodliwe, ważne jest, aby przywrócić „dobre bakterie” po zażyciu antybiotyków.

Dlaczego równowaga bakterii w jelitach jest ważna?

W naszych jelitach znajduje się ponad bilion bakterii, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Toksyny, które wytwarzają, mogą prowadzić do zapalenia, zaburzenia, takiego jak zespół jelita drażliwego.

Zdrowy organizm sam reguluje równowagę między dobrymi i złymi mikroorganizmami. Antybiotyki nie tylko zabijają bakterie wywołujące infekcje, ale także wpływają na korzystną mikroflorę przewodu pokarmowego. Rezultatem jest brak równowagi prowadzący do nieprzyjemnych objawów.

Brak równowagi może prowadzić do:

Osłabienie układu odpornościowego;
Nierównowaga hormonalna;
Wyprysk;
Bezsenność;
Zaburzenia nastroju.

To tylko niektóre z nieprzyjemnych skutków ubocznych tych leków.

Jakie pokarmy spożywać w trakcie i po kuracji antybiotykowej

Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia skutków ubocznych, konieczne jest podjęcie działań w celu przywrócenia mikroflory jelitowej. Istnieją pokarmy, które pomagają utrzymać dobrą równowagę bakterii w organizmie.

Spożywając je, możesz zmniejszyć lub wyeliminować skutki uboczne związane z leczeniem antybiotykami. Większość z nich zawiera probiotyki lub prebiotyki.

Prebiotyki

Są budulcem dobrych bakterii jelitowych. Są to węglowodany niestrawne. Pomagają stworzyć w jelitach przyjazne środowisko dla rozwoju pożytecznej mikroflory.

Produkty te obejmują:

Czosnek;
Cebula;
Korzeń cykorii;
Słonecznik bulwiasty;
Banany.

Zalecenia dotyczące ilości prebiotyków w diecie są różne. W większości przypadków zalecane wartości wahają się od 4 do 8 gramów i do 15 gramów lub więcej w przypadku niestrawności.

Topinambur oprócz witamin z grupy B i immunostymulującej witaminy C zawiera inulinę, prebiotyczny błonnik stymulujący wzrost bifidobakterii. Bulwy rośliny można jeść na surowo lub gotowane, dodawać do zupy lub sałatki.

Probiotyki

Podczas gdy prebiotyki tworzą dobrą glebę do wzrostu pożytecznych bakterii, probiotyki są ich pożywieniem. Produkty te obejmują:

Jogurt naturalny;
Kefir;
Posmak;
Serum;
Kwaśna śmietana

i inne produkty. Należy pamiętać, że sfermentowane produkty mleczne muszą zawierać żywe kultury probiotyczne. Zwykle mają okres trwałości nie dłuższy niż 2 tygodnie.

Sfermentowana żywność

Są to produkty, które przeszły fermentację mleka sfermentowanego. Należą do probiotyków i prebiotyków. Najlepsze z nich to:

Kapusta kiszona;
Marynowane przyprawy;
Kimchi;
Tempe;
Ser (nie wszystkie);
Miso;
Chutney.

Żywność zawierająca witaminę K.

Witamina K jest produkowana w jelitach. Leczenie antybiotykami może prowadzić do upośledzenia produkcji i niedoboru. Dlatego w tym okresie ważne jest, aby nadrobić brak jedzenia.

Jedz więcej świeżych, liściastych zielonych warzyw, takich jak:

Szpinak;
Chard;
Liść gorczycy;
Pietruszka;
Kapusta zielona (jarmuż, Pekin);
Brukselki.

Występuje również w kalafiorach, wątrobie, jajach.

Błonnik lub błonnik pokarmowy

Błonnik pokarmowy tworzy pożywkę dla pożytecznych mikrobiomów. Ale w okresie przyjmowania antybiotyków lepiej jest ograniczyć spożywanie pokarmów zawierających dużo błonnika. Mogą wpływać na wchłanianie leków.

Przeciwnie, po zakończeniu kuracji pokarmy bogate w błonnik pokarmowy pomogą przywrócić mikroflorę.

Sporo błonnika pokarmowego znajduje się w produktach spożywczych, takich jak:

Rośliny strączkowe (fasola, groch, soczewica i inne);
Karczochy;
Orzechy (migdały, orzechy nerkowca);
Płatki zbożowe;
Jagody;
Owoce;
Warzywa.

Zaleca się włączenie do diety bulionu kostnego. Zawiera wiele aminokwasów, w tym glutaminę. Glutamina przyspiesza odbudowę nabłonka jelitowego.

Olej kokosowy zawiera trójglicerydy o średniej długości łańcucha, które zmniejszają ryzyko infekcji drożdżakowych, które często występują po kuracji antybiotykami. Szczególnie u kobiet.

Jakie pokarmy należy wykluczyć podczas leczenia

Podczas przyjmowania antybiotyków należy unikać pokarmów. Mogą zakłócać wchłanianie lub powodować nudności.

Pokarmy, których należy unikać, obejmują:

Grejpfrut. Zarówno sam owoc, jak i sok. Zawiera związki, które mogą zakłócać prawidłowe wchłanianie przez organizm antybiotyków i innych leków.

Nadmiar wapnia. Niektóre badania wykazały, że nadmiar wapnia może zakłócać wchłanianie.

Alkohol. Mieszanie alkoholu z antybiotykami może prowadzić do wielu nieprzyjemnych skutków ubocznych. Najpopularniejsze z nich to:

Nasilone nudności;
Ból brzucha;
Zawroty głowy;
Nieprawidłowy rytm serca.

Należy unikać spożywania alkoholu przez cały czas trwania kuracji oraz przez 48-72 godziny po jej zakończeniu.

Cukier i drożdże. U niektórych osób (zwłaszcza kobiet) stosowanie antybiotyków może powodować zakażenie drożdżakowe (kandydozę). Unikaj pokarmów bogatych w cukier i drożdże. Zwłaszcza jeśli wcześniej po leczeniu doszło do takiej infekcji.

Jak prawidłowo przyjmować antybiotyki

Oprócz zdrowej żywności ważne jest, aby wiedzieć, jak prawidłowo przyjmować leki.

Niewłaściwe stosowanie może prowadzić do nieskutecznego leczenia i rozwoju oporności na antybiotyki.

Antybiotyki rozpoczynają swoją pracę, gdy tylko dostaną się do krwiobiegu. Nie oznacza to jednak, że poprawa nastąpi natychmiast. Może minąć dzień lub dwa, zanim zobaczysz pierwsze ulepszenia. Nie przerywaj leczenia wcześniej, chyba że zaleci to lekarz, nawet jeśli uważasz, że nie działa.

Przerwij przyjmowanie leków dopiero po pełnym kursie, zgodnie z zaleceniami lekarza. Nawet jeśli poczujesz się lepiej, aby uniknąć dalszych skutków ubocznych. Może to prowadzić do nieprawidłowego wyleczenia infekcji, co prowadzi do nawrotu choroby i konieczności ponownego leczenia.

Nie należy zwiększać dawki przepisanej przez lekarza. Nawet jeśli opuścisz spotkanie. Zwiększenie dawki nie doprowadzi do szybszej poprawy. Jeśli przegapiłeś wizytę, następnym razem weź tyle, ile zalecił lekarz.

Kobiety są najbardziej narażone na skutki uboczne.

Najczęstszym problemem jest rozwój infekcji drożdżakowej. Można temu zapobiec, włączając probiotyki do diety.

Lekarze i naukowcy pracują nad zmniejszeniem ryzyka oporności na antybiotyki. Wiele osób wie, że antybiotyki należy stosować tylko w razie potrzeby.

Zapewniamy, że lekarz nie przepisze ich, jeśli nie są potrzebne. W razie wątpliwości lepiej zapytać lekarza o inne metody leczenia.

Przyjmowanie właściwych leków i przestrzeganie diety przyspieszy powrót do zdrowia i zmniejszy potrzebę zmiany leków lub ponownego leczenia.

Aleksandra Olszar
Aleksandra Olszar

Edytor serwisu

Ważne wskazówki