jakie witaminy musisz pić na bieżąco

Pogoń za witaminami wpisała się w obecną modę na zdrowy styl życia. Czy to prawda, że ​​witaminy sprzedawane w aptekach są dobre dla organizmu?

Niedobór witamin osłabia zdrowie – to dobrze znany fakt. Przede wszystkim zachorowali ci, u których z diety zniknęły jakieś bardzo ważne substancje… W rezultacie mamy następujący obraz: spośród 40 witamin odkrytych do tej pory w żywieniu, 12 to najważniejsze.

W połowie lat 80. ubiegłego wieku Światowa Organizacja Zdrowia przeprowadziła szeroko zakrojone badanie, w którym stwierdzono, że mieszkańcy Morza Śródziemnego cierpią i umierają z powodu chorób układu krążenia znacznie rzadziej niż cała populacja Europy. Powodem tego są różne diety. Mieszkańcy Morza Śródziemnego jedzą znacznie więcej świeżych warzyw i owoców.

Ten fakt – spadek częstości występowania chorób serca i naczyń krwionośnych w regionach bogatych w owoce i warzywa – wywołał boom na multiwitaminę. Natychmiast odkryto naukowców, którzy prawie zrównywali witaminy C i E, a także prowitaminę A, z lekami na choroby serca.

Przemysł farmaceutyczny natychmiast zwiększył swoje możliwości dziesięciokrotnie, a ludzie – koszt zakupu cudownych leków. Na szczęście nie potrzebują nawet recepty w aptekach.

Co mówią nam badania

Amerykańscy pacjenci, którzy przez sześć lat przyjmowali terapeutyczne dawki witaminy C (120 mg kwasu askorbinowego dziennie), cierpieli na choroby serca i umierali z ich powodu z taką samą częstotliwością, jak osoby, których nie zepsuły suplementy witaminowe.

Osoby z chorobą niedokrwienną serca przyjmowały witaminę E przez długi czas – od trzech do sześciu lat. Ale to w żaden sposób nie wpłynęło na przebieg ich choroby.

Spożycie popularnych kompleksów witaminowo-mineralnych w dużych dawkach i przez długi czas może powodować raka, choroby wątroby, depresję i niestrawność. Do takiego wniosku doszli eksperci z Brytyjskiej Agencji Norm Żywności. Według agencji suplementy witaminowe wyrządzają więcej szkody niż pożytku.

Agencja zwraca szczególną uwagę na skutki uboczne wysokich dawek witaminy C, wapnia i żelaza. Według statystyk 40% kobiet i 30% mężczyzn uważa, że ​​regularne stosowanie witamin i suplementów diety może zapewnić im dobre zdrowie i przedłużyć życie, ale ostatnie badania pokazują, że wcale tak nie jest. W szczególności beta karoten może powodować raka płuc u osób niepalących, kwas nikotynowy prowadzi do problemów z wątrobą i skórą, cynk powoduje anemię i osłabienie tkanki kostnej, magnez powoduje zaburzenia nerwowe, depresję i zmęczenie, a fosfor boli żołądek.

Duńscy naukowcy z Uniwersytetu w Kopenhadze doszli do paradoksalnego wniosku: te suplementy witaminowe, które ludzie przyjmują w nadziei na spowolnienie procesu starzenia się organizmu, są bardziej skłonne do skrócenia życia człowieka niż jego przedłużenia.

Naukowcy przeanalizowali wyniki 67 badań, w których zbadano wpływ witamin A, E, beta-karotenu i selenu – tj. substancje związane z tzw. przeciwutleniaczami. W badaniach wzięło udział łącznie 233 000 osób – zarówno zdrowych, jak i cierpiących na różne schorzenia.

Okazało się, że regularne przyjmowanie preparatów witaminy A wiąże się ze wzrostem śmiertelności o 16%, witamina E – o 4%, beta-karoten – o 7%. Jeśli chodzi o selen, nie wpłynął on na śmiertelność w żadnym kierunku.

Naukowcy nie rozumieją jeszcze, dlaczego suplementy witaminowe mogą mieć niekorzystny wpływ na ludzi. Sugerowano, że mogą zakłócać pracę naturalnych mechanizmów obronnych organizmu. Dlatego naukowcy zalecają, aby nie polegać na suplementach witaminowych, ale w naturalny sposób zaspokajać zapotrzebowanie organizmu na witaminy – poprzez zróżnicowaną i zbilansowaną dietę.

Nie jest to pierwsze badanie wykazujące bezużyteczność suplementów witaminowych przy użyciu dużej ilości materiału statystycznego. Ponieważ leki z tej kategorii zyskały w ostatnich dziesięcioleciach powszechną popularność na Zachodzie, naukowcy mają do dyspozycji bogactwo materiałów statystycznych do analizy skuteczności przyjmowania witamin.

Witaminy chronią przed chorobami?

Tak, witaminy chronią przed chorobami. Ale tylko witaminy „żywe”, a nie „martwe”. Ten sam beta-karoten, zawstydzony badaniami klinicznymi, przyjmowany był przez pacjentów w postaci preparatu uzyskanego przemysłowo. Ale w roślinach i produktach pochodzenia zwierzęcego istnieje dwieście form karotenu, których potrzebuje organizm. Wszystko, ani jeden beta-karoten z laboratorium!

A co z witaminą C? Kwas askorbinowy syntetyzowany chemicznie w roślinie oraz naturalna witamina C ze świeżej pomarańczy to „dwie duże różnice”. Pomimo tego samego wzoru chemicznego. Wokół żywych owoców z pewnością zgrupowane są witaminy, witaminy E, PP, inne substancje biologicznie czynne i mikroelementy. Dlatego nie należy się dziwić, że „przemysłowy” kwas askorbinowy w badaniach nie wykazał żadnego działania ochronnego.

To samo dotyczy witaminy E. Większość sprzedawanych na rynku preparatów to sztuczne związki chemiczne pozyskiwane z ropy naftowej. A tylko nieliczne są wykonane z naturalnych materiałów roślinnych.

A jednak – jak na razie to wszystko pozostaje teorią. Dziś naukowcy nie są gotowi sprawdzić, jak witaminy ze źródeł naturalnych będą się zachowywały wobec chorób. Dlatego wyniki są niejasne. A co jeśli zakopią produkcję preparatów witaminowych?

Zasadniczo jest dość oczywiste, że lepiej jest spożywać naturalne owoce i warzywa na witaminy niż wątpliwe chemikalia. Nie zapominaj jednak, że żyjemy we współczesnym świecie, w którym nie wszystkie dostępne pokarmy są zdrowe i aby zdrowo się odżywiać, trzeba mieć pewne umiejętności.

Co robić?

Najłatwiejszym i najpewniejszym sposobem na wzbogacenie organizmu w witaminy jest zdecydowana rezygnacja z papierosów i alkoholu. Naukowcy wykazali, że palacze i osoby pijące mają o 30-40 procent więcej niedoborów witamin niż osoby prowadzące zdrowy tryb życia.

Pokarmy najbogatsze w witaminę C:

  • dzika róża;
  • czarna porzeczka;
  • pomarańcze;
  • grejpfrut,
  • słodka papryka;
  • szczaw;
  • zielone cebule.

Pokarmy najbogatsze w witaminę E:

  • dowolny nierafinowany olej roślinny (zwłaszcza oliwa z oliwek);
  • rośliny strączkowe;
  • orzechy;
  • płatki;
  • zielone liściaste warzywa.

Żywność najbogatsza w karoten:

  • Warzywa żółte i zielone;
  • ser;
  • mleko;
  • jajka;
  • wątroba;
  • ryba;

7 najzdrowszych pokarmów

Owoce morza. Na przykład stugramowy kawałek solonego śledzia zawiera półtora dziennego zapotrzebowania organizmu na witaminę D. Zimą otrzymujemy tę witaminę, która jest niezbędna dla kości, naczyń krwionośnych i nerek, wyłącznie dzięki jego spożycie z pożywieniem (latem, pod słońcem organizm sam je syntetyzuje). Ponadto śledź zawiera wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które zmniejszają ryzyko zawału serca i udaru mózgu. To samo dotyczy większości owoców morza.

Fasolki. Pięć łyżek gotowanej białej fasoli zapewnia codzienne zapotrzebowanie organizmu na kwas foliowy, który chroni przed anemią. Fasola dostarcza również naturalnej przeciwutleniacza witaminy E i jest naturalnym środkiem przeczyszczającym, ponieważ jest bogata w błonnik.

Buraczany. Łatwiej jest nie doceniać niż przeceniać. Najbogatsze źródło kwasów organicznych, zasad i innych substancji biologicznie czynnych. Wspomaga eliminację metali ciężkich, których nadmiar dotyka mieszczan oddychających spalinami z pojazdów. Reguluje metabolizm tłuszczów, wspomaga hematopoezę.

Oleje roślinne tłoczone na zimno. Głównym dostawcą wielonienasyconych kwasów tłuszczowych do organizmu jest słonecznik i oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia. Dwie łyżki dziennie to klucz do zdrowego serca, mózgu, naczyń krwionośnych. Ale jeszcze bardziej korzystne są nasiona i oliwki. Zawiera fosfolipidy, sterole, witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

Kapusta kiszona. Paradoks: Kapusta kiszona jest zdrowsza niż świeża. A wszystko dzięki temu, że bakterie kwasu mlekowego, które faktycznie fermentują kapustę, syntetyzują nowe substancje. Rezultatem jest wzbogacony produkt – witaminy B1, B2, B3, B6 i B9 … A fermentacja zamienia kapustę w bogate źródło bakterii kwasu mlekowego. Te, przy udziale których niektóre witaminy są syntetyzowane w jelicie. I dalej. Tylko trzysta gramów kiszonej kapusty zaspokaja codzienne zapotrzebowanie na witaminę C, która chroni nas przed przeziębieniami i innymi zimowymi dolegliwościami.

Świeże warzywa. Trudno przecenić korzyści, jakie świeże zioła przynoszą ludzkiemu organizmowi. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na jego bogaty skład mineralny, ilość witamin: A, C, D, E, K, B1, B2, B3, B6, B9, kwas pantotenowy, cholinę, betaninę i inne substancje biologicznie czynne.

Woda mineralna Woda mineralna nie zawiera witamin, ale zawiera wiele przydatnych mikro i makroelementów, które są zaangażowane w wiele procesów zachodzących w organizmie. Magnez (Mg), Węglowodany (HCO3), Siarczany (SO4), Wapń (Ca), Potas (K), Crmenium (Si), Sód (N) – wszystkie są bardzo korzystne, a przy ich braku zdrowie pojawiają się problemy. W wodzie substancje te zawarte są w najlepszej do przyswojenia przez organizm postaci, w postaci jonowej.

Woda mineralna jest niezwykle przydatna dla ludzi, ponieważ ma zdolność przyspieszania wszystkich procesów metabolicznych, zwłaszcza trawienia. Można go stosować jako środek zapobiegający wielu chorobom, to niewątpliwa zaleta wody mineralnej. Weź wodę mineralną na przeziębienie lub silny kaszel. Lekarze zdecydowanie zalecają stosowanie tej wody jako podstawy dni postu lub jako dodatek do nich.

Drodzy Czytelnicy!
Dziękujemy za przeczytanie naszego bloga! Subskrybuj, aby otrzymywać najciekawsze publikacje raz w miesiącu. Nowi klienci przy pierwszym zamówieniu otrzymują 12 butelek (2 opakowania) wody mineralnej BioVita lub wody pitnej Stelmas. Operatorzy skontaktują się z Tobą i wyjaśnią szczegóły. Tel. 8 (800) 100-15-15

* Promocja dla Moskwy, obwodu moskiewskiego, Sankt Petersburga, obwodu leningradzkiego

Aleksandra Olszar
Aleksandra Olszar

Edytor serwisu

Ważne wskazówki