jakie witaminy możesz pić z HIV

Odżywianie i utrzymanie wagi są niezwykle ważne dla osób żyjących z HIV. Uogólnienia na temat niezaprzeczalnych zalet owoców i warzyw nie wystarczą, ponieważ możesz zacząć tracić na wadze, cierpieć na infekcje oportunistyczne lub skutki uboczne leków przeciwretrowirusowych. Z tego zasobu dowiesz się, co powoduje utratę wagi przez HIV, jak obliczyć liczbę potrzebnych kalorii na podstawie swojego stanu zdrowia, jakie witaminy i suplementy są odpowiednie do codziennego użytku oraz jak się odżywiać w przypadku pojawiających się problemów zdrowotnych. Należy pamiętać, że podane tutaj zalecenia dotyczące przyjmowania witamin i różnych suplementów nie zastępują konsultacji lekarskiej!

HIV, masa ciała i problemy żywieniowe

Jeśli żyjesz z HIV, odżywianie jest dla Ciebie niezwykle ważne. Kiedy mówimy o odżywianiu, mamy na myśli nie tylko jedzenie, które jesz, ale także to, jak jest przyswajane przez organizm. Twoje ciało się zmienia, zarówno pod wpływem samego wirusa, jak i leków stosowanych w terapii. Możesz doświadczyć skrajnej utraty wagi, infekcji oportunistycznych i problemów z jelitami. Jedną z najczęstszych zmian w organizmie jest lipodystrofia, podczas której zmienia się kształt ciała i wzrasta poziom cholesterolu.

Utrata masy ciała w przypadku wirusa HIV

Powszechnie wiadomo, że HIV i AIDS mogą powodować poważną i dramatyczną utratę wagi lub wyniszczenie. Takie zmiany obserwuje się nie tylko na etapie AIDS; we wczesnych stadiach zakażenia wirusem HIV możliwa jest również i często występuje mniej zauważalna utrata masy ciała. Utrata masy ciała z HIV to nie to samo, co utrata masy ciała na czczo. Osoba głodująca w pierwszej kolejności traci tłuszcz, a przy zakażeniu wirusem HIV dochodzi do utraty tkanek gładkich ciała, takich jak masa mięśni gładkich, co oznacza zmianę w samej budowie ciała.

Co powoduje utratę wagi przez HIV?

Jednym z czynników powodujących utratę wagi u HIV jest zwiększony wydatek energetyczny. Chociaż nadal nie jest jasne, dlaczego tak się dzieje, badania pokazują, że osoby z HIV spalają około 10% więcej kalorii w spoczynku niż osoby bez wirusa HIV. W późniejszych stadiach zakażenia wirusem HIV wydatek energetyczny staje się jeszcze większy.

Ale przyspieszony metabolizm to nie jedyny problem. W normalnych warunkach, przy niewielkim wzroście wydatku energetycznego, osoba mogłaby zjeść trochę więcej lub poruszać się trochę mniej, aby zrekompensować utratę energii.

Istnieją inne ważne przyczyny utraty wagi przez HIV.

Po pierwsze, w przypadku wirusa HIV zużycie energii spada lub, mówiąc po prostu, osoba zarażona wirusem HIV zaczyna jeść mniej. Kiedy układ odpornościowy osłabia się z powodu działania wirusa, mogą rozwinąć się różne infekcje, które wpływają zarówno na apetyt, jak i na samą zdolność do jedzenia – żuć pokarm, połykać. Na przykład rany w jamie ustnej i gardle mogą powodować ból podczas połykania, a rozstrój jelit lub nudności mogą zmniejszać apetyt. Osoba zarażona wirusem HIV może czuć się tak źle, że nie będzie miała energii na kupowanie jedzenia i przygotowywanie własnych posiłków. Negatywną rolę odgrywają również stres i problemy psychologiczne. Po drugie, utratę wagi można przypisać zmniejszonemu wchłanianiu składników odżywczych, zwłaszcza tłuszczów, z pożywienia, ponieważ HIV lub inne infekcje uszkadzają wyściółkę przewodu pokarmowego.

Wpływ terapii przeciwretrowirusowej na masę ciała i odżywianie

Nowoczesna terapia antyretrowirusowa skutecznie kontroluje zakażenie wirusem HIV i zapobiega znacznej utracie wagi (a także innym skutkom wirusa HIV na organizm ludzki). Po rozpoczęciu terapii osoby wycieńczone ponownie zaczynają przybierać na wadze, ale nawet terapia nie eliminuje całkowicie wyniszczenia. Badania pokazują, że osoby zarażone wirusem HIV, które są na terapii i nie chcą schudnąć, bardzo często tracą od 5% do 10% swojej wagi w ciągu sześciu miesięcy. Chociaż ta utrata masy ciała nie wydaje się być katastrofalna, często wskazuje na możliwe złe rokowania w przebiegu zakażenia wirusem HIV, takie jak możliwość wystąpienia chorób związanych z HIV.

Należy również zauważyć, że rozwój zakażenia wirusem HIV do stadium AIDS może być bezpośrednio związany z brakiem niektórych witamin i minerałów. Niski poziom witamin A, B12 i selenu może przyspieszyć rozwój HIV.

Istnieją jednak sprzeczne dowody, na przykład dotyczące cynku. Niektórzy badacze twierdzą, że cynk bierze udział w cyklach replikacji wirusa HIV, podczas gdy inni naukowcy uważają, że cynk spowalnia postęp zakażenia wirusem HIV.

Niektóre leki przeciwretrowirusowe zostały powiązane z problemem lipodystrofii. Podczas gdy w przypadku wyniszczenia związanego z HIV osoba traci gładką tkankę, w przypadku lipodystrofii następuje redystrybucja tłuszczu. W przypadku długotrwałego leczenia osoba traci tłuszcz na twarzy, kończynach lub pośladkach, albo nabiera tłuszczu w głębi brzucha, między łopatkami lub na klatce piersiowej.

Terapia antyretrowirusowa może również prowadzić do podwyższenia złego cholesterolu i obniżenia dobrego cholesterolu, a także do wyższego poziomu trójglicerydów we krwi. W związku z tym zwiększa się ryzyko chorób serca, udaru i cukrzycy.

Innym skutkiem ubocznym leków przeciwretrowirusowych jest rozwój insulinooporności, która w niektórych przypadkach prowadzi do cukrzycy.

Co zapewnia prawidłowe odżywianie?

Jeśli żyjesz z wirusem HIV, dobre odżywianie może znacznie pomóc w następujących przypadkach:

  • Ogólna jakość życia poprawia się, gdy organizm otrzymuje potrzebne mu składniki odżywcze;
  • Poprawia się praca układu odpornościowego i łatwiej jest Ci radzić sobie z chorobami;
  • Dobre odżywianie może pomóc w radzeniu sobie z objawami i powikłaniami HIV;
  • Poprawia się wchłanianie leków i łagodzi ich skutki uboczne. Podstawowe zasady żywienia na HIV

Przede wszystkim przypomnijmy zasady żywienia, które są wspólne dla wszystkich ludzi bez względu na zakażenie HIV:

  • Jedz dietę bogatą w warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste i rośliny strączkowe;
  • Wybierz chude źródła białka;
  • Ogranicz słodycze, napoje gazowane i słodkie potrawy.
  • Stosuj zbilansowaną dietę i unikaj głodu i przejadania się.

Szczegółowe wytyczne dla osób zakażonych wirusem HIV

Oto kilka wskazówek dla osób żyjących z HIV.

Kalorie to energia zawarta w pożywieniu, są one „paliwem” dla Twojego organizmu.

Aby utrzymać gładką masę ciała, może być konieczne zwiększenie spożycia kalorii.

Aby uzyskać wystarczającą ilość kalorii:

  • Jedz 17 kalorii na każde 450 gramów (1 funt) masy ciała, jeśli waga nie uległa zmianie;
  • Zjedz 20 kalorii na każde 450 gramów masy ciała, jeśli rozwinie się oportunistyczna infekcja;
  • Jeśli tracisz na wadze, jedz 25 kalorii na każde 450 gramów masy ciała.

Białko bierze udział w budowie mięśni i narządów wewnętrznych, a także jest niezbędne dla silnego układu odpornościowego. Aby uzyskać wystarczającą ilość „właściwego” białka:

  • Człowiek zakażony wirusem HIV powinien codziennie spożywać 100-150 gramów białka;
  • W przypadku choroby nerek nie musisz spożywać więcej niż 15% -20% dziennych kalorii z białka, w przeciwnym razie przeciążisz nerki;
  • Wybierz chudą wieprzowinę lub wołowinę, piersi z kurczaka bez skóry, ryby i niskotłuszczowe produkty mleczne.
  • Aby uzyskać dodatkowe białko, dodaj masło orzechowe do owoców, warzyw lub tostów z masłem orzechowym; dodawać ser do sosów, zup, gotowanych ziemniaków lub warzyw gotowanych na parze; dodaj puszkę tuńczyka z puszki do sałatek lub gulaszu.

Węglowodany dodają Ci energii. Aby mieć dość „właściwych” węglowodanów:

  • Spożywaj codziennie 5-6 porcji (około 3 filiżanek) owoców i warzyw;
  • Wybierz różne kolory owoców i warzyw, aby uzyskać szeroką gamę składników odżywczych;
  • Wybierz rośliny strączkowe i produkty pełnoziarniste, takie jak brązowy ryż, niegotowana (zielona) kasza gryczana. Jeśli nie jesteś nadwrażliwy na gluten, dobrym wyborem są potrawy z mąki pełnoziarnistej, owsa lub jęczmienia. Jeśli masz tę wrażliwość na gluten, wybierz brązowy ryż i ziemniaki jako źródła skrobi. Jeśli masz cukrzycę lub wysokie ryzyko cukrzycy, większość węglowodanów powinna pochodzić z warzyw.
  • Ogranicz spożycie cukrów prostych, takich jak cukierki, ciasta, ciastka i lody.

Tłuszcz zapewnia dodatkową energię. Aby uzyskać wystarczającą ilość „właściwego” tłuszczu:

  • 30% dziennego zapotrzebowania na kalorie pochodzi z tłuszczu;
  • Uzyskaj 10% lub więcej z jednonienasyconych tłuszczów, takich jak migdały, awokado, orzechy nerkowca, orzechy laskowe, orzechy makadamia, naturalne masło orzechowe, oliwa z oliwek, oliwki, orzechy pekanowe, orzeszki ziemne, pistacje, olej sezamowy, nasiona sezamu i tahini (pasta z nasion sezamu).
  • Spożywaj mniej niż 10% dziennych kalorii z tłuszczów wielonienasyconych, takich jak ryby, owoce morza, orzechy włoskie, siemię lniane, lniany, kukurydziany, słonecznikowy lub sojowy, soja, tofu, kiełki pszenicy, ciemnozielone warzywa liściaste.
  • Uzyskaj mniej niż 7% z tłuszczów nasyconych, takich jak tłuste mięso, drób ze skórą, masło, nabiał z pełnego mleka.
  • Witaminy, minerały i suplementy na co dzień

    Ogólnie rzecz biorąc, możesz porozmawiać z lekarzem na temat przyjmowania następujących witamin i suplementów diety, które pomogą Ci uporać się z niedoborami żywieniowymi:

    • Dzienne spożycie kompleksu multiwitaminowego zawierającego przeciwutleniacze witaminy A, C, E, kompleks witamin z grupy B oraz minerały, takie jak magnez, wapń i selen. Zwróć uwagę, że niektóre leki ART zawierają już duże ilości witaminy E, więc koniecznie przedyskutuj z lekarzem dodatkowe zapotrzebowanie na witaminę E!
    • Kwasy tłuszczowe omega-3, takie jak te znajdujące się w oleju rybnym, zmniejszają stan zapalny i wspierają odporność. Naturalnie te kwasy tłuszczowe znajdują się w rybach żyjących w zimnych wodach, takich jak łosoś, ale uzyskanie wystarczającej ilości Omega-3 z samego pożywienia jest prawie niemożliwe. Pamiętaj, że suplementy Omega-3 zwiększają właściwości rozrzedzające krew niektórych leków, takich jak Coumadin, więc porozmawiaj o tym z lekarzem.
    • Białko serwatkowe, 10-20 gramów dziennie, zmieszane z napojem, jeśli potrzebujesz dodatkowego białka, aby przybrać na wadze i wesprzeć układ odpornościowy.
    • Kreatyna, 5-7 gramów dziennie, aby przeciwdziałać wyniszczeniu i osłabieniu mięśni. Kreatyna może wchodzić w interakcje z niektórymi lekami stosowanymi w leczeniu chorób nerek.

    Pamiętaj, aby omówić tę kwestię z lekarzem!

    • N-acetylocysteina (N-acetylocysteina), 200 – 800 mg. dziennie, dla działania przeciwutleniającego.
    • Probiotyki zawierające, wraz z innymi kulturami, bakterie acidofilne (Lactobacillus acidophilus), 5-10 miliardów CFU (jednostek tworzących kolonie lub CFU, jednostek tworzących kolonie) dziennie, w celu utrzymania zdrowego przewodu pokarmowego i odporności. Wiele suplementów probiotycznych powinno być przechowywanych w lodówce. Należy pamiętać, że przy bardzo silnym naruszeniu odporności nie zawsze zaleca się przyjmowanie probiotyków; omówić to z lekarzem!
    • Koenzym Q10, 100-200 mg przed snem, działa przeciwutleniająco i wzmacniająco na układ odpornościowy. Koenzym Q10 może wchodzić w interakcje z niektórymi lekami chemioterapeutycznymi i lekami na ciśnienie krwi oraz może wpływać na działanie leków rozrzedzających krew, takich jak kumadyna.
    • Witamina C, 500 – 1000 mg. 1 – 3 razy dziennie, aby zachować odporność i działanie przeciwutleniające. Niektórzy lekarze zalecają większe dawki witaminy C podczas terapii przeciwretrowirusowej.
    • L-glutamina, 500 – 1000 mg 3 razy dziennie dla utrzymania zdrowego przewodu pokarmowego i odporności. Wysokie dawki glutaminy mogą powodować objawy maniakalne u osób z chorobami psychicznymi w wywiadzie. Może również wchodzić w interakcje z różnymi lekami, więc koniecznie porozmawiaj z lekarzem o przyjmowaniu glutaminy!
    • Melatonina, 2-5 mg. godzinę przed snem, dla zdrowego snu i utrzymania odporności. Porozmawiaj z lekarzem, jeśli melatonina będzie wchodzić w interakcje z innymi lekami.
    • Dehydroepiandrosteron (DHEA), dla równowagi hormonalnej. DHEA jest hormonem o obniżonej zawartości u osób z HIV. Stwierdzono, że suplementacja DHEA pomaga w łagodnej depresji bez żadnych skutków ubocznych. Ponieważ jest to hormon, można go stosować tylko w celach medycznych pod nadzorem iw ściśle zalecanych dawkach!

    Posiłki na specjalne okazje

    Jak już powiedzieliśmy, HIV wywołuje różne reakcje w organizmie, a oprócz nich mogą wystąpić skutki uboczne terapii. Oto jak jeść w przypadku najczęstszych problemów: Nudności i wymioty

    • Staraj się jeść pokarmy neutralne w smaku, niskotłuszczowe, takie jak gotowany makaron, owoce w puszkach i lekki bulion o niskiej zawartości tłuszczu.
    • Jedz małe posiłki co 1-2 godziny;
    • Unikaj gotowania na oleju, pikantnych potraw lub potraw o silnym zapachu;
    • Pij herbatę imbirową lub napoje imbirowe, zarówno gotowe, jak i domowe;
    • Jedz więcej zimnych i mniej gorących potraw;
    • Odpoczywaj między posiłkami, ale nie kładź się poziomo;
    • Poproś lekarza o przepisanie leków na nudności.
    • Pij więcej płynów niż zwykle. Spróbuj rozcieńczonych soków lub napojów dla sportowców, takich jak Gatorade (pamiętaj, że napoje sportowe mogą zawierać dużo cukru!)
    • Ogranicz napoje na bazie mleka, słodyczy lub kawy.
    • Jedz powoli i częściej niż zwykle.
    • Unikaj tłustych potraw.
    • Przez krótki czas możesz spróbować diety złożonej z bananów, gotowanego ryżu, musu jabłkowego i tostów lub grzanek (gotowanych bez oleju).
    • Zastąp świeże warzywa warzywami dobrze ugotowanymi lub z puszki.
    • Wypróbuj suplementy z węglanem wapnia lub spróbuj zwiększyć zawartość błonnika lub błonnika (poszukaj błonnikowych ciastek lub gofrów).
    • Ćwicz, aby zwiększyć apetyt.
    • Nie pij zbyt dużej ilości płynów tuż przed posiłkiem.
    • Jedz w miłym towarzystwie, np. Z przyjaciółmi, aby sam pomysł na jedzenie Ci się spodobał.
    • Jedz częściej, ale stopniowo.
    • Niech Twoje jedzenie będzie zróżnicowane pod względem smaku i koloru. Wypróbuj nowe przepisy, kupuj zwykłe produkty o nietypowych kształtach (na przykład makarony o różnych kształtach i kolorach).
    • Omów ten problem z lekarzem, być może potrzebujesz leku, aby zwiększyć apetyt.

    Nadmierna utrata wagi

    • Zwiększ spożycie białka, węglowodanów i tłuszczu.
    • Do musli i płatków śniadaniowych używaj śmietanki lub półmaski z mlekiem.
    • Dodaj gałkę lodów do deserów.
    • Na przekąskę zjedz suszone owoce i orzechy.
    • Porozmawiaj z lekarzem o stosowaniu koktajlu proteinowego jako dodatkowego źródła pożywienia.
    • Porozmawiaj z lekarzem o lekach zwiększających apetyt i mdłości.

    Problemy z żuciem i połykaniem

    • Jedz miękkie pokarmy, takie jak jogurt lub tłuczone ziemniaki.
    • Zastąp świeże warzywa warzywami gotowanymi, gotowanymi na parze lub duszonymi.
    • Wybierz miękkie owoce, takie jak dojrzałe banany lub gruszki.
    • Unikaj kwaśnych pokarmów, takich jak pomarańcze, cytryny, pomidory.
    • Koniecznie skonsultuj się z lekarzem, co powoduje problemy z żuciem i połykaniem oraz czy nie rozwija się u Ciebie oportunistyczna infekcja!
    • Ogranicz spożycie tłuszczów, zwłaszcza tłuszczów nasyconych i trans.
    • Wybierz tłuszcze nienasycone i źródła kwasów tłuszczowych Omega-3, takie jak łosoś czy tuńczyk.
    • Ogranicz spożycie alkoholu i rafinowanego cukru.
    • Aby uniknąć insulinooporności, ogranicz spożycie pokarmów, które zwiększają poziom glukozy i insuliny, głównie prostych węglowodanów.
    • Jedz więcej pełnoziarnistych, bogatych w błonnik owoców i warzyw.
    • Nabrać formy.
    Aleksandra Olszar
    Edytor serwisu