jakie witaminy możesz pić z gv

Wiesz, że mleko matki jest najlepszym pokarmem dla Twojego dziecka. A co z własnym spożyciem składników odżywczych podczas karmienia piersią? Zadaliśmy dietetykowi kilka pytań dotyczących odżywiania matki karmiącej.

Ponadto potrzebujesz chudego białka bogatego w kurczaka, jajka, rośliny strączkowe, soczewicę, ryby i chudą wołowinę, a także zdrowych tłuszczów zawartych w oliwie z oliwek, orzechach, nasionach, awokado i tłustych rybach, takich jak łosoś i makrela. Tłuste ryby są bardzo korzystne dla zdrowia i rozwoju dziecka, ale nie powinno się spożywać więcej niż dwie porcje tygodniowo (ok. 140 g), ponieważ mogą zawierać szkodliwe zanieczyszczenia. jeden

Czy muszę przyjmować witaminy podczas karmienia piersią?

Najważniejsza jest witamina D. Jest niezbędna dla zdrowia kości, Ciebie i Twojego dziecka. Większość tej witaminy uzyskujemy ze słońca. Jeśli mieszkasz w regionie o niewystarczającej aktywności słonecznej, zwłaszcza zimą, organizmowi może jej brakować. W takim przypadku lekarz może zalecić dodatkowe suplementy witaminy D. 2

Musisz również uzyskać wystarczającą ilość wapnia, ponieważ jest on wydalany z organizmu podczas karmienia piersią. 3 Staraj się spożywać cztery porcje pokarmów bogatych w ten minerał dziennie. Mogą to być produkty mleczne, takie jak mleko, jogurt i ser, lub produkty inne niż mleczne, takie jak orzechy, tofu, nasiona sezamu i warzywa liściaste. Jedna porcja to np. Pół szklanki zielonych warzyw lub mały kawałek sera (50 g).

Jakich pokarmów należy unikać podczas karmienia piersią?

Dobra wiadomość jest taka, że ​​podczas karmienia piersią możesz jeść prawie każdy pokarm. Należy ograniczyć jedynie spożycie tłustych ryb. Nawet kofeina jest akceptowalna w małych ilościach – więcej o tym poniżej.

Jeśli nie jesteś uczulony na orzeszki ziemne, nie ma powodu, aby odmawiać sobie produktów zawierających orzeszki ziemne. Najnowsze badania pokazują, że spożywanie orzeszków ziemnych podczas karmienia piersią i stopniowe wprowadzanie ich do diety dziecka w pierwszym roku życia zmniejszy prawdopodobieństwo, że dziecko będzie na nie uczulone w przyszłości. cztery

Czy podczas karmienia piersią potrzebne są dodatkowe kalorie?

Matki karmiące piersią potrzebują około 500 kalorii więcej dziennie. 5 Ale każda mama jest inna i Twoje potrzeby energetyczne będą się zmieniać przez cały okres karmienia piersią. Ilość potrzebnych kalorii zależy od wieku dziecka, apetytu, wzrostu i masy ciała, a także od wskaźnika masy ciała (BMI), Twojej aktywności i czynników, takich jak to, czy karmisz wyłącznie piersią, czy nie, i czy karmisz bliźniakami. lub wiele dzieci.

Czy mogę przejść na dietę podczas karmienia piersią?

Próba odchudzania podczas karmienia piersią nie jest dobrym pomysłem, ponieważ musisz zapewnić sobie i dziecku wystarczającą ilość składników odżywczych. Tłuszcz nagromadzony podczas ciąży jest wydawany na produkcję mleka, więc samo karmienie piersią pomoże Ci zrzucić te dodatkowe kilogramy.

Jeśli Twoja waga zmienia się o więcej niż 1 kg na tydzień, sprawdź, czy przestrzegasz zdrowej i zbilansowanej diety i dostosuj ją, jeśli to konieczne. Możesz również poprosić lekarza o poradę.

Jak znaleźć czas na przygotowanie zdrowej żywności?

Poświęcając się karmieniu dziecka, możesz zapomnieć o własnym odżywianiu. Jednak ważne jest, aby Twoja dieta składała się nie tylko ze słodyczy i ciastek. Oczywiście słodkie przekąski są szybkie i łatwe, ale nie przynoszą korzyści Twojemu organizmowi.

Zdecyduj się na szybkie w przygotowaniu, pożywne posiłki, takie jak jajecznica i szpinak lub smażony kurczak i brązowy ryż. Owsianka jest świetna na śniadanie, ponieważ powoli uwalnia energię z ziaren i rozpuszczalnego błonnika, którego potrzebujesz, aby zregenerować się rano po karmieniu piersią w nocy.

Przechowuj pokrojone warzywa i owoce w lodówce na lekkie przekąski lub noś niesolone orzechy w torbie. To znacznie łatwiejsze niż obieranie mandarynek jedną ręką, a drugą trzymanie dziecka.

Czy powinienem pić więcej wody podczas karmienia piersią?

Karmienie piersią może powodować pragnienie, dlatego ważne jest, aby pić wystarczającą ilość wody. Osoba potrzebuje od sześciu do ośmiu szklanek płynów dziennie, a nawet więcej podczas karmienia piersią. 6 Postaraj się wypić szklankę wody, mleka lub soku owocowego bez cukru za każdym razem, gdy dziecko karmi.

Kocham kawę. Czy muszę rzucić kofeinę?

Kawa, podobnie jak wszystkie pokarmy, które jesz lub pijesz, przenika do mleka matki, dlatego zaleca się ograniczenie jej spożycia podczas karmienia piersią. Oficjalnie akceptowalne poziomy spożycia kawy różnią się w poszczególnych krajach, ale średnio zaleca się nieprzekraczanie 200-300 mg kofeiny dziennie (300 mg odpowiada dwóm filiżankom kawy filtrowanej lub czterem filiżankom herbaty). Skonsultuj się z lekarzem w sprawie ilości kawy, jaką możesz wypić. Pamiętaj również, że kofeina znajduje się w colach i napojach energetycznych, a mały baton gorzkiej czekolady może zawierać do 50 mg. 7

Jeśli jem różnorodne potrawy, czy moje dziecko będzie mniej wybredne w jedzeniu?

Mleko matki niesie ze sobą smak wszystkich spożywanych pokarmów. 8 Dlatego jeśli podczas karmienia piersią jesz różnorodne potrawy, nadając dziecku różne gusta, może je polubić w przyszłości.

Jeśli uwielbiasz pikantne i pikantne potrawy, nie ma powodu, aby je pomijać podczas karmienia piersią. Kiedy urodziło się moje pierwsze dziecko, jadłem dużo pikantnych potraw. Kiedy moja córka miała dwa lata, pojechaliśmy na Sri Lankę, zbieg okoliczności lub nie, ale zjadła absolutnie wszystko.

Czy w mojej diecie jest coś, co może nie być odpowiednie dla mojego dziecka?

W młodym wieku dzieci często cierpią na kolkę lub są wybredne w jedzeniu, więc mamy naturalnie zastanawiają się, czy jest to spowodowane ich dietą. Najprawdopodobniej nie. Badania pokazują, że tylko nieco ponad 1% dzieci jest uczulonych na którykolwiek składnik mleka matki. 9 Mleko krowie, jajka, kukurydza i białka sojowe w diecie matek znacznie częściej wywołują reakcje alergiczne niż pikantne potrawy, ostre sosy lub warzywa z roślin krzyżowych, o które matki zwykle się martwią.

Jeśli Twoje dziecko jest uczulone na substancje zawarte w Twoim mleku, może to powodować obfite wymioty, wysypkę, krwawe odchody lub długotrwałe zaparcia. Jeśli Twoje dziecko ma nietolerancję pokarmową, po karmieniu zauważysz takie objawy, jak nastrój i płacz, odbijanie się, biegunka lub dziecko będzie przyciskać kolana do klatki piersiowej. Jeśli coś Cię niepokoi, skontaktuj się z lekarzem. Być może doradzi ci wyeliminowanie niektórych pokarmów na kilka tygodni, a następnie sprawdzenie, czy zachowanie dziecka zmieni się po ich ponownym użyciu.

Możesz także prowadzić dziennik jedzenia: zapisuj wszystko, co jesz i pijesz, a także objawy obserwowane u dziecka, a możesz zauważyć pewne wzorce. Jednak zawsze skonsultuj się z lekarzem przed wykluczeniem jakiejkolwiek żywności, takiej jak nabiał, ponieważ ważne jest, aby mieć pewność, że otrzymujesz potrzebne składniki odżywcze z innych źródeł. W zależności od miejsca zamieszkania zostaniesz skierowany do dietetyka lub innego specjalisty.

Czy dieta wegetariańska wpływa na mleko matki?

Jeśli masz wystarczająco dużo kalorii i wszystkich składników odżywczych, których potrzebuje Twój organizm (węglowodany, białka, tłuszcze, witaminy i minerały), nie masz się czym martwić. Dieta wegetariańska lub wegańska wymaga dużej ilości witaminy B12, witaminy D, wapnia i kwasów tłuszczowych omega-3 podczas karmienia piersią, dlatego wybieraj pokarmy i suplementy, które dostarczą Ci tych niezbędnych składników odżywczych.

Jeśli stosujesz dietę wegetariańską, wegańską, makrobiotyczną lub inną specjalną dietę, być może będziesz musiał skonsultować się z lekarzem, aby upewnić się, że otrzymujesz wszystkie składniki odżywcze, których potrzebuje Twoje dziecko.

1 National Health Service (NHS) [Internet]. Burnley, Wielka Brytania: Departament Zdrowia; 2018. Czy kobiety w ciąży i karmiące powinny unikać niektórych rodzajów ryb? 06.07.2015 [cytowano 12.04.2018]; Dostępne pod adresem: https://www.nhs.uk/chq/Pages/should-pregnant-and-breastfeeding-women-avoid-some-types-of-fish.aspx – National Health Service (NHS) [Internet]. Burnley, Wielka Brytania: Departament Zdrowia; 2018. „Czy kobieta w ciąży i karmiąca powinna powstrzymać się od spożywania niektórych rodzajów ryb?”; 6 lipca 2015 r. [Cytowano 12 kwietnia 2018 r.]; Zobacz artykuł na https://www.nhs.uk/chq/Pages/should-pregnant-and-breastfeeding-women-avoid-some-types-of-fish.aspx

2 Oberhelman SS i in. Suplementacja witaminy D u matki w celu poprawy poziomu witaminy D u niemowląt karmionych piersią: randomizowane badanie kontrolowane. Mayo Clin Proc. 2013; 88 (12): 1378-1387. – Oberhelman S.S. i wsp. Wprowadzenie witaminy D do diety matek karmiących w celu zwiększenia poziomu witaminy D u dzieci : badanie z randomizacją i grupą kontrolną. Mayo Wedge Proc. 2013; 88 (12): 1378-1387.

3 Thomas M, Weisman SM. Suplementacja wapnia w czasie ciąży i laktacji: wpływ na matkę i płód. Am J Obstet Gynecol. 2006; 194 (4): 937-945. – Thomas M., Weisman SM, „Spożycie wapnia podczas ciąży i laktacji: wpływ na matkę i płód”. Am J Obstet Ginekol (American Journal of Obstetrics and Gynecology). 2006; 194 (4): 937-945.

4 Pitt i in . Zmniejszone ryzyko uczulenia na orzeszki ziemne po ekspozycji poprzez karmienie piersią i wczesne wprowadzenie orzeszków ziemnych. J Allergy Clin Immunol. 2018; 141 (2): 620-625. e 1 – Pitt i wsp., Zmniejszanie ryzyka alergii na orzeszki ziemne poprzez wprowadzenie orzeszków ziemnych do diety matki karmiącej i jako pierwszego pokarmu dla dziecka. F Allergy Wedge Immunol. 2018; 141 (2): 620-625.e1

5 Dewey KG. Zapotrzebowanie na energię i białko w okresie laktacji. Annu Rev Nutr. Lipiec 1997; 17 (1): 19-36. – Dewey CJ, zapotrzebowanie na energię i białko w okresie laktacji. Anna Rev Nutr . Lipiec 1997; 17 (1): 19-36.

6 Food Standards Agency (FSA) [Internet]. Londyn, Wielka Brytania: Crown copyright 2002. Jedzenie do karmienia piersią; [cytowano 13 kwietnia 2018 r.]; Dostępne pod adresem : https://www.food.gov.uk – Food Standards Agency (FSA) [Internet]. Londyn, Wielka Brytania: State Copyright 2002. „Eat to Feed” [dostęp 13 kwietnia 2018]. Zobacz artykuł na https://www.food.gov.uk

7 National Health Service (NHS) [Internet]. Burnley, Wielka Brytania: Departament Zdrowia; 2018. Karmienie piersią i dieta; 29 stycznia 2016 r. [Cytowano 12 kwietnia 2018 r.]; Dostępne pod adresem : https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/breastfeeding-diet – National Health Service (NHS) [Internet]. Burnley, Wielka Brytania: Departament Zdrowia „2018. Breastfeeding and Diet”; 29 stycznia 2016 r. [Cytowano 12 kwietnia 2018 r.] Zobacz artykuł na stronie https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and- baby / breastfeeding-diet

8 Mennella JA i in. Nauka smaku prenatalnego i poporodowego przez niemowlęta ludzkie. Pediatria. 2001; 107 (6): e 88. – Mennella J.A. i współautorzy, Prenatal and Postnatal Recognatal Odor in Children. Pediatria (pediatria). 2001; 107 (6): e88.

9 Akademia Medycyny Karmienia Piersią. Protokół kliniczny ABM nr 24: alergiczne zapalenie odbytnicy u niemowlęcia karmionego wyłącznie piersią. Breastfeed Med . 2011; 6 (6). – Akademia Medycyny Karmienia Piersią. „Protokół kliniczny ABM nr 24: Alergiczne zapalenie odbytnicy u dziecka karmionego wyłącznie piersią”. Brestfeed Med (medycyna karmienia piersią). 2011; 6 (6).

Aleksandra Olszar
Aleksandra Olszar
Edytor serwisu