jakie witaminy możesz pić po porodzie

Przed odkryciem penicyliny w 1928 roku ludzie często byli ofiarami infekcji bakteryjnych – czasami nawet przypadkowe zadrapanie mogło prowadzić do śmierci. Odkrycie i zastosowanie antybiotyków pomogło uratować wiele istnień ludzkich. Jednak z biegiem czasu środowiska naukowe i medyczne zdały sobie sprawę, że stosowanie tych leków jest metodą, do której należy się uciekać w ostateczności.

Chodzi o zasadę działania antybiotyków – niszcząc szkodliwe bakterie, pozbawiają organizm dobrych. Ponadto z biegiem czasu bakterie stają się oporne na leki. Zastanówmy się, co zrobić, jeśli byłeś leczony antybiotykami.

Dlaczego jelita potrzebują różnorodności bakteryjnej?

W jelitach człowieka żyją biliony bakterii, które można podzielić na dobre, neutralne i złe (chorobotwórcze). Zwykle zachowana jest między nimi równowaga – te dobre utrzymują porządek w jelitach, zapobiegając rozmnażaniu się patogenów i wywołując chaos.

Mikrobiota jelitowa to inteligentny ekosystem, który jest odpowiedzialny za rozkładanie żywności, syntezę użytecznych kwasów i witamin, ochronę i wzmacnianie układu odpornościowego i ścian jelit. Kiedy jeden gatunek dobrej bakterii umiera, na ratunek przychodzi grupa innych, które przejmują ich funkcje. Ale dzieje się tak tylko wtedy, gdy mikrobiota jest wystarczająco zróżnicowana.

Wraz ze śmiercią kilku rodzajów dobrych bakterii odporność spada. Pozwala to na namnażanie się patogenów, co zwiększa ryzyko infekcji i zapalenia.

Jakie antybiotyki istnieją i jak działają

Antybiotyki są przepisywane w przypadku trudnych do leczenia infekcji bakteryjnych. Ich zasadą działania jest walka z chorobotwórczymi bakteriami. Antybiotyki pozbawiają mikroorganizmy zdolności do ich namnażania lub całkowitego ich niszczenia.

Jeśli nie wiadomo, która bakteria wywołuje stan zapalny, stosuje się antybiotyki o szerokim spektrum działania – niszczą one zarówno złe, jak i dobre bakterie.

Grupy antybiotyków

Większość antybiotyków można podzielić na sześć grup:

Antybiotyk Podanie
Penicyliny (penicylina, amoksycylina) Infekcje, w tym infekcje skóry, klatki piersiowej i dróg moczowych. sposoby
Cefalosporyny (cefaleksyna) Szeroka gama infekcji, a także posocznica i zapalenie opon mózgowych.
Aminoglikozydy (gentamycyna, tobramycyna) Poważne choroby zakaźne, takie jak posocznica. Stosowane są głównie w placówkach medycznych, gdyż mogą powodować poważne skutki uboczne. reakcje
Tetracykliny (tetracyklina, doksycyklina) Trądzik i trądzik różowaty.
Makrolidy (erytromycyna, klarytromycyna) Infekcje płuc i klatki piersiowej, szczepy bakterii oporne na penicylinę, alergia na penicylinę.
Fluorochinolony (cyprofloksacyna, lewofloksacyna) Infekcje dróg oddechowych i dróg moczowych. Nie jest już używany regularnie ze względu na ryzyko poważnych działań niepożądanych.

Kiedy stosować antybiotyki

Nieprawidłowe i częste stosowanie antybiotyków budzi niepokój środowiska medycznego i naukowego. Eksperci zalecają stosowanie antybiotyków tylko w następujących przypadkach:

  • Choroby trudne do wyleczenia bez użycia antybiotyków;
  • Choroby o wysokim ryzyku przeniesienia na inne osoby;
  • Choroby, które są zbyt długie, aby można je było leczyć bez antybiotyków;
  • Choroby obarczone ryzykiem poważnych powikłań.

Osobom o wysokim ryzyku, takim jak osoby z chorobami przewlekłymi, czasami przepisuje się antybiotyki jako środek zapobiegawczy.

Antybiotyki działają tylko na bakterie, są bezsilne wobec wirusów.

Dlatego, aby przepisać antybiotyk, musisz upewnić się, że źródłem infekcji jest bakteria, a nie wirus. Tylko lekarz może odróżnić infekcję bakteryjną od wirusowej.

Jak nasze mikroby sprawiają, że jesteśmy tym, kim jesteśmy

Niektórzy naukowcy uważają, że bakterie jelitowe pomagają wirusowi aktywniej rozprzestrzeniać się w organizmie. Dlatego jednym ze sposobów zwalczania infekcji ze zmniejszoną odpornością jest zmniejszenie różnorodności bakterii. W związku z tym antybiotyki są czasami przepisywane w przypadku chorób wirusowych, na przykład w przypadku koronawirusa COVID-19.

W chorobach wirusowych odporność spada, a organizm staje się bardziej podatny na kolonizację przez patogeny i rozwój infekcji bakteryjnej, co może komplikować leczenie, zwłaszcza jeśli choroba jest ciężka.

Leki przeciwbakteryjne mogą ratować życie. Gdy pacjent naprawdę ich potrzebuje, korzyści z nich przewyższają potencjalne ryzyko. Ale jeśli nie zostaną użyte zgodnie z ich przeznaczeniem, nie tylko nie pomogą, ale także zaszkodzą ciału.

W 2011 roku Ogólnorosyjskie Centrum Badania Opinii Publicznej przeprowadziło ankietę. Wyniki pokazały, że 46% Rosjan uważa antybiotyki za równie skuteczne przeciwko wirusom, jak bakteriom.

Antybiotyki należy przyjmować zgodnie z zaleceniami lekarza. Tylko specjalista może prawidłowo ocenić potencjalne korzyści i ryzyko ich podjęcia.

Kiedy można sobie poradzić bez antybiotyków?

Często lekarze omyłkowo przepisują antybiotyki na infekcje wywołane przez wirusy lub przepisują lek o szerokim spektrum działania, gdy konieczne jest użycie środków mających na celu zwalczanie tylko niektórych bakterii.

Wcześniej leki przeciwbakteryjne były stosowane w leczeniu infekcji klatki piersiowej, infekcji ucha u dzieci i bólu gardła. Wraz z rozwojem nauki i medycyny stało się jasne, że w leczeniu tych schorzeń można zrezygnować z antybiotyków.

Rodzaje chorób, w przypadku których nie zaleca się leczenia antybiotykami bez zalecenia lekarza:

  • Przeziębienie / katar;
  • Zapalenie oskrzeli / przeziębienie w klatce piersiowej u zdrowych dzieci i dorosłych;
  • Grypa;
  • Ból gardła (z wyłączeniem infekcji paciorkowcami);
  • Płyn w uchu środkowym (zapalenie ucha środkowego z wysiękiem).

Jak antybiotyki wpływają na organizm

Pomimo skuteczności antybiotyków w zwalczaniu infekcji bakteryjnych, stosowanie tych leków wiąże się z szeregiem działań niepożądanych.

Reakcje alergiczne . W Stanach Zjednoczonych co roku 140 000 osób jest przyjmowanych na oddział ratunkowy z powodu reakcji alergicznych na antybiotyki. Te reakcje obejmują:

  • Wysypka;
  • Swędzący;
  • Biegunka, zaparcia, wzdęcia;
  • Obrzęk twarzy i dróg oddechowych;
  • Problemy z oddychaniem.

Niektóre badania pokazują, że stosowanie antybiotyków u dzieci w pierwszym roku życia zwiększa ryzyko astmy, reakcji alergicznych i chorób autoimmunologicznych. Naukowcy uważają również, że leki te odgrywają rolę w rozwoju otyłości.

Odporność na antybiotyki. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w nadchodzących dziesięcioleciach spodziewany jest gwałtowny wzrost liczby zgonów z powodu chorób zakaźnych. Wynika to z oporności bakterii na stosowane antybiotyki.

Według statystyk globalne użycie antybiotyków wzrosło o 39% w latach 2000-2015.

Zwiększone ryzyko zakażenia patogenną bakterią Clostridium difficile
C. difficile powoduje zapalenie jelit, którego objawy mogą obejmować od łagodnej biegunki do posocznicy. Kiedy bierzesz antybiotyki, bakterie chroniące jelita przed infekcją są zabijane. To wtedy C. difficile łatwiej dostać się do organizmu i wywołać stan zapalny. Głównym źródłem tego patogenu są zanieczyszczone powierzchnie, zwłaszcza w placówkach służby zdrowia.

Brak równowagi bakterii jelitowych
Powszechne stosowanie antybiotyków wykracza poza lekooporność bakterii. Powoduje również zachwianie równowagi mikroflory jelitowej, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do zaburzeń metabolizmu i układu odpornościowego.

Najczęstsze rodzaje mikroorganizmów zamieszkujących przewód pokarmowy

Jeśli zaczynasz kurację antybiotykową, zakończ ją całkowicie, nawet jeśli zaczniesz czuć się lepiej. Przedwczesne zakończenie kursu sprzyja rozwojowi oporności bakterii na antybiotyk i zwiększa ryzyko ponownego zakażenia.

Jak prawidłowo przyjmować antybiotyki

Instrukcje użycia lub recepta lekarza dla każdego antybiotyku zwykle mówią, jak przyjmować go podczas posiłku lub po posiłku. Przestrzeganie zasad ma kluczowe znaczenie dla skuteczności leków i dobrego samopoczucia – niektóre antybiotyki należy przyjmować z jedzeniem, aby uniknąć niepożądanych reakcji, takich jak nudności lub wymioty.

Ponadto niektóre pokarmy nie działają dobrze z antybiotykami:

Miąższ i sok z grejpfruta zakłócają działanie enzymów rozkładających antybiotyki. W rezultacie skuteczność leków spada lub odwrotnie, wzrasta, a reakcje uboczne nasilają się. Spożywanie tego owocu w jakiejkolwiek formie podczas jego przyjmowania należy całkowicie unikać.

Unikaj spożywania grejpfruta i soku podczas przyjmowania antybiotyków

Żywność wzbogacona wapniem zmniejsza skuteczność antybiotyków. Skontaktuj się z lekarzem i postępuj zgodnie ze wskazówkami dotyczącymi leków, aby tego uniknąć.

Alkohol wiąże się z trzema potencjalnymi zagrożeniami podczas przyjmowania antybiotyków. Leki mogą powodować zwiększone wchłanianie alkoholu i prowadzić do zwiększonego zatrucia. Zwiększa się ryzyko działań niepożądanych: nudności, wymioty, senność. Łączenie alkoholu z niektórymi rodzajami antybiotyków, takimi jak izoniazyd, niszczy zdrowe komórki wątroby.

Niektóre soki i napoje zawierające kofeinę mogą wchodzić w interakcje z lekami, co może zmniejszać ich skuteczność lub powodować dodatkowe działania niepożądane. Zaleca się popijać antybiotyki wodą.

Jak przywrócić zdrowie jelit

Znaczenie jelita było od dawna niedoceniane. Dopiero w XX wieku naukowcy zdali sobie sprawę, że organ ten odgrywa nie mniejszą rolę niż mózg czy płuca. Bakterie jelitowe chronią nas przed rozwojem chorób przewlekłych, takich jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego, choroba Leśniowskiego-Crohna i otyłość; syntetyzuje niezbędne witaminy i rozkłada błonnik pokarmowy, syntetyzuje ważne kwasy.

Setki mikroorganizmów są odporne na antybiotyki. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Kopenhadze wykazało, że po zakończeniu leczenia antybiotykami naturalna regeneracja składu bakteryjnego zajmuje około sześciu miesięcy. Jednocześnie niektórzy ważni przedstawiciele społeczności bakteryjnej mogą zostać nieodwracalnie utraceni, co czyni mikrobiotę bardziej podatną na kolonizację przez niepożądane patogeny.

Odżywianie Istnieje
wiele sposobów utrzymania i przywrócenia dobrych bakterii w jelitach, w tym odżywianie i stosowanie probiotyków. Ulubionym pokarmem bakterii jelitowych jest błonnik pokarmowy. Mikroorganizmy wykorzystują je do utrzymania równowagi, a także do ochrony błony śluzowej jelit.

Probiotyki pomagają bakteriom jelitowym w walce z antybiotykami

Probiotyki to żywe kultury, które zamieszkują mikrobiotę i przynoszą korzyści organizmowi. Należą do nich przedstawiciele Lactobacillus i Bifidobacterium, a także mniej znane Saccharomyces boulardii i kilka innych. Te mikroorganizmy chronią jelita przed aktywnym rozwojem szkodliwych bakterii i zmniejszają ryzyko zapalenia.

Przed rozpoczęciem kursu antybiotyków zapytaj lekarza, czy potrzebujesz probiotyków.

Podczas przyjmowania leków przeciwbakteryjnych, zwłaszcza o szerokim spektrum, giną całe zbiorowiska bakterii. Antybiotyki nikogo nie oszczędzają – giną zarówno dobrzy, jak i źli. Dobre bakterie, które przeżyły, są bardzo obciążone na ramionach, ponieważ muszą radzić sobie ze zwiększonym stresem. Można im pomóc, dodając do diety probiotyki, które zawierają bakterie spokrewnione z osobami, które przeżyły, takie jak szczepy Lactobacillus i Saccharomyces.

Głównymi źródłami probiotyków są pokarmy kwaśne (jogurt, kefir) lub fermentowane (kapusta kiszona, kombucha), a także suplementy probiotyczne.

Wiele osób doświadcza nudności, biegunki i działań niepożądanych, takich jak wzdęcia, a nawet wymioty podczas przyjmowania antybiotyków. Badania pokazują, że przyjmowanie probiotyków podczas przyjmowania antybiotyków może pomóc zmniejszyć ryzyko wystąpienia działań niepożądanych.

Przyjmuj antybiotyki i probiotyki w odstępach kilku godzin, aby uniknąć zagrożenia dla zdrowych bakterii.

Pokarmy probiotyczne i błonnik do ochrony i odbudowy jelit:

Bakterie probiotyczne Produkty probiotyczne Celuloza
Bifidobacteria Jogurt, kefir Całe ziarna, cebula, jagody, jabłka
Bakterie kwasu mlekowego (pałeczki kwasu mlekowego i laktokoki) Jogurt, Warzywa Fermentowane Lakto, Kapusta Kiszona Soja, jęczmień, jabłka, korzeń cykorii

Probiotyki nie są panaceum, które w magiczny sposób przywraca równowagę jelitom podczas i po antybiotykach. Mikrobiota każdej osoby jest inna, a szczepy, które są idealne dla jednej osoby, mogą nie być korzystne dla drugiej.

Zajęcia sportowe Aktywność
fizyczna jest przydatna nie tylko dla mięśni, stawów, naczyń krwionośnych. Twoje bakterie jelitowe też uwielbiają ćwiczenia.

Z badań wynika, że ​​aktywność fizyczna wiąże się ze zwiększonym zróżnicowaniem składu bakteryjnego mikrobioty, np. Oddziału Firmicutes. Oddział ten odpowiada za syntezę kwasu masłowego, który odżywia komórki błony śluzowej jelit i chroni przed chorobami. A bakteria Akkermansia muciniphila często występuje u profesjonalnych sportowców i jest odpowiedzialna za integralność ścian jelit.

Cardio jest szczególnie skuteczne dla zdrowia układu pokarmowego i mikrobioty. Nie tylko zwiększają liczebność pożytecznych gatunków bakterii, ale także zwiększają ogólną różnorodność.

Test mikrobioty Atlas
Test mikrobioty pomoże Ci poznać stan mikroflory po kuracji antybiotykowej. Korzystając z technologii sekwencjonowania, rozpoznajemy DNA bakterii w kale i oceniamy, które bakterie żyją w jelitach i jak wykonują swoją pracę.

W wyniku swoich badań dowiesz się:

  • Ochrona przed pięcioma chorobami, w tym wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego i cukrzycą;
  • Poziomy probiotyków i innych pożytecznych bakterii
  • Zdolność do syntezy kwasu masłowego, który zapewnia ochronę przed rozwojem bakterii chorobotwórczych, odżywia komórki ścian jelit i wpływa na odporność;
  • Poziom różnorodności mikrobioty.

Do testu należy przystąpić co najmniej trzy miesiące po zakończeniu przyjmowania leku. Pomoże Ci to ocenić, które bakterie jelitowe obumarły, a które przetrwały okres rekonwalescencji. Raporty z testów pomogą Ci zrozumieć, jakich pokarmów brakuje Twojej mikrobiocie, aby mogła w pełni sprostać swoim funkcjom.

Przygotujemy spersonalizowane zalecenia żywieniowe, które przywrócą zdrowie Twojej mikrobioty. Pojawiają się one automatycznie na koncie osobistym użytkownika oraz w wygodnej aplikacji mobilnej Atlas Health. Aplikacja zawiera również funkcję Dziennika Żywności, która powie Ci, jak Twoje danie wpływa na skład bakterii w jelitach.

Mikrobiota jelitowa to najbardziej zróżnicowana część organizmu pod względem składu bakteryjnego. Ma na to wpływ to, co jesz, pijesz, poziom aktywności i przyjmowane leki. Wydaje się, że utrzymanie mikrobioty jest trudne, ale w rzeczywistości niewiele potrzeba do zdrowego jelita: zbilansowana dieta, regularne ćwiczenia i pomoc bakterii probiotycznych.

Aleksandra Olszar
Edytor serwisu