Fasolka szparagowa: korzyści i szkody zdrowotne

Lekka i smaczna przekąska z zielonej fasoli stała się bardzo popularna wśród dietetyków i zwolenników zdrowego stylu życia. Młoda fasola jest magazynem użytecznych substancji i prawie nie ma przeciwwskazań, dzięki czemu jest włączona nawet do racji żywieniowych i dziecięcych. Bardziej szczegółowo powiemy Ci, jakie cenne właściwości ma ten produkt i jak z niego korzystać.

Zawartość:

Skład chemiczny fasolki szparagowej

Wysoka wartość dietetyczna fasoli szparagów wynika z cennych, naturalnych składników, w które są bogate.

  • Zawiera przydatne białka roślinne niezbędne do zdrowego funkcjonowania organizmu.
  • Wysoka zawartość błonnika pokarmowego zapewnia oczyszczenie jelit i normalizację perystaltyki jelit.
  • Złożone węglowodany dostarczają energii na cały dzień.

Bogaty skład witamin pozwala zachować sylwetkę i odporność organizmu. Fasola zawiera:

  • Witaminy z grupy B, niezbędne do regulacji nerwów i dobrego metabolizmu.
  • Witamina K, która zapewnia prawidłowe krzepnięcie krwi.
  • Witamina A i beta-karoten, które wspomagają regenerację komórek, utrzymują doskonałe widzenie i zapobiegają stanom zapalnym.
  • Najsilniejszym przeciwutleniaczem jest witamina C, która wzmacnia i oczyszcza komórki.
  • Witamina E, która wpływa na płodność i utrzymuje skórę piękną i elastyczną.

Przedstawiono skład mineralny młodej fasoli:

  • Magnez, który wspiera zdrowie układu nerwowego.
  • Wapń, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania serca oraz utrzymania siły kości i zrogowaciałych tkanek.
  • Potas, który stymuluje nerki i prawidłowe tętno.
  • Żelazo i miedź, które biorą udział w tworzeniu się krwi i wspomagają prawidłowe trawienie.
  • Cynk dla zdrowia skóry i równowagi hormonalnej.
  • Siarka, która chroni organizm przed zatruciem.
  • Fosfor, który bierze udział w regulacji nerwowej, a także mangan i inne przydatne składniki.

Ważne jest, aby wiedzieć, że zielona fasola jest bogata w przeciwutleniacze, a także argininę, enzym, który pomaga obniżyć poziom cukru we krwi, dzięki czemu jest odpowiedni dla cukrzycy.

Wartość odżywcza i zawartość kalorii

Fasolka szparagowa, czyli młode, jeszcze niedojrzałe strąki, mają bardzo niską kaloryczność – tylko 25-30 kcal na 100 gramów. Nie ma prawie żadnego tłuszczu, ale wystarczającą ilość białka i złożonych węglowodanów. Dojrzewając, podobnie jak podczas obróbki cieplnej, ziarna zyskują kaloryczność, należy to wziąć pod uwagę przy sporządzaniu racji żywieniowej.

Jeśli gotujesz fasolę szparagową z masłem, jej wartość energetyczna znacznie wzrośnie: smażona do 170 kcal, a duszona – do 130 kcal. Korzystne będzie odpowiednie połączenie produktów: dzięki olejom witaminy rozpuszczalne w tłuszczach będą lepiej wchłaniane, więc fasolę można bezpiecznie gotować w kremowym sosie lub na oleju roślinnym.

Ważne jest również, aby wiedzieć, że fasola zawiera określone związki toksyczne: podobnie jak wszystkie rośliny, rośliny strączkowe chronią swoje owoce. Trucizny te rozpadają się podczas obróbki cieplnej, dlatego fasola nie może być spożywana w postaci surowej, konieczne jest gotowanie lub gotowanie na parze przez co najmniej 15–20 minut.

Przydatne właściwości zielonej fasoli

Ogólna korzyść

Fasolka szparagowa jest dobra dla ogólnego stanu zdrowia i detoksykacji organizmu. Jego ciągłe stosowanie w pożywieniu pozwoli Ci poczuć lekkość, będzie mniej rozpraszane przez głód oraz uzupełni zapasy minerałów w organizmie.

Fasolka szparagowa: korzyści i szkody zdrowotne
  • Działa przeciwzapalnie, pomaga złagodzić objawy biegunki, schorzeń jelit i zatruć.
  • Pomaga zwalczyć przeziębienia i zwiększa odporność organizmu.
  • Wzmacnia zdrowie narządów, stymuluje odmładzanie tkanek, usuwa toksyny z organizmu, wspomagając pracę nerek.
  • Wzmacnia nerwy, pomaga zregenerować organizm po stresie, ciężkiej pracy, niepokojach emocjonalnych.
  • Wspomaga pracę serca i układu naczyniowego.
  • Przyspiesza metabolizm i pomaga spalić nadmiar złogów.
  • Zwiększa elastyczność skóry i mięśni, przyspiesza procesy regeneracji.
  • Utrzymuje zdrowy skład krwi.

Składniki fasoli szparagów są naturalne dla organizmu, dzięki czemu są łatwo przyswajalne. Jednak przejadanie się tego produktu może spowolnić wchłanianie niektórych składników odżywczych.

Uwaga! Dzięki zawartości błonnika fasolka szparagowa sprzyja zdrowemu trawieniu, dlatego przydaje się w diecie w każdym wieku.

Dla kobiet

Kobiety dążą do harmonii, dlatego coraz częściej interesują je diety odchudzające. Fasolka szparagowa to świetny sposób na zrzucenie kilku kilogramów przy jednoczesnym zachowaniu energii i wigoru. Kobiety żyjące w aktywnym rytmie docenią zdolność szparagów do nasycania organizmu, tłumienia uczucia głodu i pozwalania na załatwianie spraw, zapominając o chwytaniu stresu.

Również dla kobiet właściwość fasoli ma znaczenie dla zrównoważenia stanu emocjonalnego i utrzymania równowagi hormonalnej. Przy regularnym stosowaniu roślin strączkowych dziewczęta odczuwają mniejsze wahania nastroju podczas menstruacji i menopauzy, a także podczas ciąży.

Dla mężczyzn

Mężczyźni potrzebują cynku, który jest bogaty w zieloną fasolkę, aby zapobiec impotencji i utrzymać zdrowie prostaty. Regularne włączanie produktu do diety wzmacnia serce i naczynia krwionośne, co jest również bardzo ważne dla mężczyzn, u których występuje większe ryzyko chorób serca. Fasola może pomóc w utrzymaniu zdrowego metabolizmu i poczuciu większej energii podczas treningów.

Dla kobiet w ciąży i karmiących

Fasolka szparagowa jest dla kobiet na stanowiskach i matek karmiących po prostu darem niebios w diecie. Jest bardzo lekkostrawna nie obciążając organizmu, zawiera wiele składników odżywczych niezbędnych do rozwoju płodu i poprawy jakości mleka, a także redukuje szkodliwy cholesterol, który nie powinien dostać się do organizmu dziecka.

Fasola pomoże poradzić sobie z wahaniami nastroju, nudnościami podczas ciąży, zmniejszy ryzyko zaparć i hemoroidów oraz pomoże uniknąć powstawania plam starczych na skórze. Ale musisz być ostrożny: czasami białka roślin strączkowych wywołują reakcje alergiczne, które spowodują, że porzucisz produkt.

W jakim wieku można podawać fasolkę szparagową dzieciom

To zielona fasolka, która właściwie nie wywołuje alergii i niestrawności, może być podawana niemowlętom w postaci puree ziemniaczanego od 8-10 miesiąca życia. Najważniejsze jest, aby dobrze ugotować strąki i zmielić je na kleik. Dla dziecka wystarczy 1 łyżeczka puree z fasoli w połączeniu z innymi warzywami. Możesz podawać fasolę 2 razy w tygodniu.

Pamiętaj, aby monitorować reakcję ciała dziecka. Jeśli pojawi się alergia, odłóż znajomość z warzywem.

Fasolka szparagowa w medycynie

Oficjalna medycyna sugeruje wprowadzenie fasolki szparagowej do diety w celu poprawy zdrowia i ostrzega przed chorobami, których nie należy jej spożywać. Dlatego zaleca się spożywanie fasoli w chorobach sercowo-naczyniowych, a także w procesach zapalnych.

Odżywianie w przypadku chorób, co można, a czego nie można jeść:

Z cukrzycą

Młoda fasola błonnikowa pomaga spalać nadmiar tkanki tłuszczowej, a także obniża poziom cukru we krwi nawet o 40%, dlatego jest zalecana chorym na cukrzycę jako dobry podstawowy pokarm. Nie tylko pomaga złagodzić główne objawy choroby, ale także poprawia stan skóry, zwiększając jej elastyczność, utrzymując prawidłowe widzenie i ciśnienie krwi.

Ważne: indeks glikemiczny zielonej fasoli wynosi 30 jednostek.

Z zapaleniem trzustki

W przypadku zapalenia trzustki i innych narządów trawiennych nie zaleca się spożywania fasoli. Istnieje jednak przydatny przepis na napar z płatków fasoli: 50 gramów suchych surowców wlewa się do 0,5 litra wrzącej wody i nalega na 10-12 godzin w termosie. Dawkę oblicza się indywidualnie, w tym celu należy skonsultować się z lekarzem.

Z zapaleniem żołądka

Osobom cierpiącym na ostre choroby żołądkowo-jelitowe nie zaleca się dać się ponieść potrawom z zieloną fasolką. W niewielkich ilościach produkt nie zaszkodzi, ale może podrażniać wrażliwe błony śluzowe, dlatego przed wprowadzeniem do diety należy omówić odżywianie z lekarzem.

Tradycyjne receptury medycyny oparte na zielonej fasoli

Dojrzałe strąki fasoli są uznawane przez medycynę alternatywną za skuteczne metody leczenia wielu chorób. Może pomóc w chorobach przewodu pokarmowego: zapaleniach żołądka o niskiej kwasowości, chorobach zapalnych pęcherzyka żółciowego i wątroby. Fasola pomaga przy wysokim ciśnieniu krwi, osłabieniu mięśnia sercowego, reumatyzmie. Używane są nie tylko owocniki fasoli, ale także zawory, w których zgromadziło się wiele przydatnych substancji.

Zapalenie trzustki W przypadku
problemów z trzustką skuteczny jest wywar z fasoli z listków, z którego zmniejsza się proces zapalny, poprawia się samopoczucie pacjenta. Rosół może być szczególnie korzystny dla osób, które jednocześnie cierpią na zapalenie trzustki i cukrzycę.

Przepis:

  • Weź 50 g suchych liści (z dojrzałej fasoli), wlej je do termosu.
  • Zagotuj 0,5 litra wody, wlej do termosu.
  • Mieszaninę należy podawać w infuzji przez 10 godzin.
  • Odcedź, dobrze wstrząśnij przed użyciem.

Dawkę należy omówić z lekarzem prowadzącym, który przepisuje główne leczenie.

Cukrzyca
Nie tylko nietradycyjni, ale także oficjalna medycyna uznaje zieloną fasolę za skuteczną w cukrzycy. Jest stosowany jako dodatkowa metoda leczenia w stosunku do głównej – leków. Udowodniono, że w ciągu 10 godzin po użyciu nalewki lub soku zawartość cukru we krwi spada do 40%. Pod wpływem składników odżywczych z fasoli organizm wytwarza insulinę, a cukier przekształca się w glikogen.

Do gojenia stosuje się roztwór o wysokim stężeniu składników aktywnych:

  • Weź 3 szklanki suchych liści, zmiel je.
  • Wlej powstałą suchą bazę 3 szklankami wody.
  • Doprowadzić do wrzenia, gotować na małym ogniu przez 15 minut.
  • Odcedź bulion, weź 100 g cztery razy dziennie na pół godziny przed posiłkiem.

Aby skorzystać z tego środka, musisz skonsultować się z lekarzem.

W przypadku dolegliwości ze strony układu sercowo-naczyniowego
zaleca się wykonanie wlewu zastawkowego w celu przywrócenia normalnej pracy układu krążenia. Aby to zrobić, weź 1 dużą łyżkę suchych łodyg i dodaj do niej szklankę gorącej wody. Musisz odstawić produkt na pół godziny i wypić jedną trzecią szklanki przed posiłkami.

Sok z fasoli na zapalenie kaletki maziowej lub mastopatię
Fasolka szparagowa jest doskonała w zwalczaniu tych chorób, zwłaszcza we wczesnych stadiach. Usuwa zaczerwienienia i stany zapalne. Konieczne jest przyjmowanie soku z fasoli 2 razy dziennie, 100 ml przez 2 tygodnie. Leczniczy efekt tego środka nie potrwa długo.

Fasolka szparagowa na odchudzanie: korzyści i zastosowania

Z uwagi na to, że fasola w strączkach jest bogata w cenne białka roślinne i błonnik, produkt jest aktywnie wykorzystywany w żywieniu dietetycznym. Pomaga oczyścić jelita i przywraca zdrowy metabolizm. Ponadto pomaga szybciej poczuć się sytym podczas posiłków i czuć się odświeżonym przez cały dzień.

Rośliny strączkowe są lekkostrawne i mogą złagodzić uczucie ciężkości lub zgagi, które wielu ludzi doświadcza podczas jedzenia produktów mięsnych. Fasola jest wysoce zalecana w dietach zdrowotnych:

  • Dla diabetyków i osób otyłych w celu normalizacji składu krwi i metabolizmu, a także jako odżywczy substytut wysokokalorycznej żywności.
  • Dla osób, które przeszły zawał serca i cierpią na choroby układu sercowo-naczyniowego, w celu zastąpienia pokarmów cholesterolowych i zmniejszenia obciążenia organizmu.
  • W chorobach przewodu pokarmowego w celu normalizacji perystaltyki jelit i utrzymania prawidłowej kwasowości.
  • Wegetarianie, którzy dobrowolnie odmawiają przyjęcia mięsa, jajek, nabiału.
  • Dla dzieci na wzrost i rozwój organizmu.
  • Podczas utraty wagi, szczególnie na dietach niskowęglowodanowych, abyś był pełen energii.
  • W żywieniu sportowców w celu wysuszenia i uzyskania zdrowej masy mięśniowej – wielu trenerów zaleca stosowanie tego produktu.

Spożywanie fasolki szparagowej oczyszcza organizm, działa antyoksydacyjnie, a przez to odmładzająco. Fasola jest aktywnie wykorzystywana w dietach do rozładowania organizmu, przejścia na zdrowy tryb życia i do utraty wagi.

Zwykle ten produkt zastępowany jest tłustym mięsem i niektórymi składnikami jajecznymi, ponieważ fasola, podobnie jak one, zawiera pełną gamę witamin i minerałów, aby utrzymać zdrowy organizm, podczas gdy fasola ma znacznie mniej kalorii.

Dzięki fasoli normalizuje się apetyt, znikają ślady zmęczenia organizmu, poprawia się kondycja skóry, poprawia samopoczucie i samopoczucie, wzmacnia się układ nerwowy. Dlatego fasolka szparagowa jest niezbędna po zimowej depresji organizmu.

Zaleca się spożywanie pokarmów białkowych pochodzenia roślinnego rano, podczas pierwszego posiłku lub podczas obiadu, w przeciwnym razie zdrowe białka będą mniej wchłaniane. Śniadania fasolowe pozwalają na długo pozostać najedzonym i zwiększyć produktywność w ciągu dnia, a także zwiększyć wytrzymałość na treningu.

Co można zrobić z zielonej fasoli

Jako produkt dietetyczny fasolka szparagowa jest gotowana na parze: w ten sposób zachowuje wszystkie przydatne składniki i osiąga optymalne warunki do trawienia. Podczas gotowania produkt traci część cennych substancji, dlatego fasolka szparagowa jest zwykle chwytana tylko we wrzącej wodzie. Fasola gotowana na parze zawiera minimum kalorii, ale zwykle podaje się ją z dodatkiem oleju i przypraw.

Fasolka szparagowa: korzyści i szkody zdrowotne

Fasolę można dusić z innymi warzywami w sosie, aby przygotować pyszne dania z fasoli. Fasola dobrze komponuje się z brokułami, papryką, pomidorami, sałatkami, marchewką, selerem, kukurydzą i innymi składnikami. Dodatkowo do pierwszych dań dodawane są smaczne kawałki: zupy jarzynowe z wędzonkami i galaretką.

Przepis na fasolę indyjską

Strąki kroi się w plastry i dusi z kawałkami domowej roboty paneer i marchewki. Do naczynia dodaje się kurkumę, czosnek i odrobinę imbiru.

Omlet z zieloną fasolą

Strąki są bardzo drobno krojone po przekątnej, to samo dzieje się z porami, posiekane są zielenie koperku. Warzywa smażone są na oleju i polewane ubitymi jajkami. Danie posyp ziołami i w razie potrzeby udekoruj pomidorami.

Obfita fasola z grzybami

Plastry fasoli szparagowej duszone są z cebulą, pieczarki smażone są osobno i mieszane z warzywami. Danie doprawione rozmarynem i sokiem z cytryny.
Jak przygotować fasolkę szparagową na zimę

Jedną z dodatkowych cennych cech fasoli szparagowej jest wygoda jej zbioru. Produkt można przechowywać przez długi czas, aby cieszyć się zdrową fasolą przez cały rok. Aby zachować maksymalne użyteczne właściwości i witaminy, plon jest zamrożony, ale można również bezproblemowo konserwować fasolę w domu.

Zamrażanie

Aby produkt zachował świeżość przez długi czas, można przechowywać strąki w zamrażarce. W tym celu ziarna są sortowane i myte w celu usunięcia płytki nazębnej. Najlepiej zamrażać strąki w całości: wtedy na pewno nie więdną, nie odbarwiają się i pozostaną przydatne. Jeśli lubisz przygotowywać warzywa do gulaszu, możesz pokroić strąki na 2-3 cm kawałki.

Surowce umieszcza się w pojemniku lub rozprowadza na folii w otwartej formie i umieszcza w zamrażarce na kilka godzin. Po całkowitym zamrożeniu fasolę można zebrać do torebki lub zamknąć w pojemniku i przechowywać w temperaturze ok. -18 ºC. Po rozmrożeniu fasola będzie świeża.

Konserwowanie

Fasolę szparagową można przygotować na zimę do przechowywania w temperaturze pokojowej. Aby to zrobić, można go solić lub gotować w sosie. W pierwszym przypadku uzyskuje się półprodukt. Fasolę należy posortować i opłukać, pokroić w plastry 2-3 cm i przygotować solankę jak do grochu: tylko sól i wodę. Niektóre gospodynie domowe dodają szczyptę cukru, aby uzyskać pełny smak. W tym przypadku ani przyprawy, ani kwas nie są potrzebne. Fasolę parzy się w solance i zawija do sterylnych słoików.

Inną opcją jest wytrawianie w stylu koreańskim. Aby to zrobić, posiekane strąki są obficie posypywane przyprawami i octem, a następnie zamykane w słoikach. Fasolę można łączyć z marchewką, kiełkami pszenicy i produktami sojowymi.

Trzeci sposób to gulasz. Fasolę duszą się w słodkim sosie pomidorowym z dodatkiem czosnku, cebuli i przypraw. Rezultatem jest pachnąca przekąska w duchu lecho, lobio lub sote. Taki pyszny jest zamknięty na zimę: doskonale uzupełnia świąteczny stół i nadaje się na co dzień.

Szkody i przeciwwskazania

Pomimo tego, że zielona fasola ma wiele przydatnych właściwości, czasami powoduje indywidualny dyskomfort. Jeśli masz skłonność do alergii na białko fasoli, powinieneś ostrożnie wypróbować produkt. Fasola często powoduje wzdęcia i gazy również w żużlowych jelitach.

Odmiany strączkowe wyróżniają się dużą zawartością dość grubego włókna, które może powodować uczucie ciężkości. Ponadto nie zaleca się łączenia roślin strączkowych z innymi produktami bogatymi w skrobię: daniami mącznymi i ziemniaczanymi, a także mięsem, wtedy proces trawienia będzie znacznie łatwiejszy.

Bezpośrednie przeciwwskazania dotyczą osób z niewydolnością nerek, zapaleniem nerek, zapaleniem pęcherza i chorobami przewodu pokarmowego – w takich przypadkach należy skonsultować się z lekarzem. Ogólnie rzecz biorąc, produkt jest uważany za bezpieczny i dietetyczny, dlatego jest tak popularny w programach zdrowego żywienia na całej planecie.

Jak wybrać i przechowywać zieloną fasolkę

Aby produkt nie wyrósł z dodatkiem ciężkich nawozów na Twoim stole, fasolę szparagową kupuj tylko latem – podczas naturalnego sezonu zbiorów. Jeśli to możliwe, oczywiście lepiej sadzić własne zielone łóżka ze zdrową fasolą.

Fasolka szparagowa: korzyści i szkody zdrowotne

Wybierając, zwróć uwagę na stan strąków:

  • Ziarna powinny być wolne od ciemnych plam i uszkodzeń, charakterystycznej pajęczyny płytki od grzyba.
  • Strąki powinny być świeże i soczyste, o jednolitym zielonym kolorze (lub żółtym w zależności od odmiany).
  • Fasolka szparagowa jest sprzedawana jako młoda, więc ich skórki są dość mięsiste, ale są odmiany sprzedawane jako suszone. Wysuszone skorupy łodzi będą musiały zostać wyrzucone, aby uwolnić ziarna.
  • Strąki muszą mieć łodygi, bez pęknięć i pęknięć.

Świeże strąki są przechowywane w lodówce, w pojemniku na warzywa w torbie, oddzielnie od innych warzyw. Dopuszczalne jest przechowywanie fasoli z pomidorami, ogórkami, cukinią, ale nie ziemnymi. Zielony produkt może siedzieć przez 5-7 dni, po czym fasola wyschnie i stanie się twarda, więc jeśli nie zamierzasz gotować warzyw w najbliższej przyszłości, lepiej je zamrozić.

Suche odmiany można przechowywać w lnianych workach lub w suchym słoiku. Ale potrawy z fasoli nie psują się przez długi czas, więc można je przygotować na kilka porcji.

Ciekawostki na temat zielonej fasoli

W starożytności fasolę uprawiano na kilku kontynentach: w Egipcie, Chinach, Ameryce. Do Europy została sprowadzona jako ogrodowa roślina ozdobna i dopiero w XVIII wieku zaczęła używać jej fasoli do celów spożywczych. Fasolkę szparagową w strąkach po raz pierwszy próbowali Włosi, którzy zawsze słynęli ze zbilansowanej kuchni.

Im młodsze strąki, tym mięsiste i bardziej soczyste ściany ich skórki, a kiedy fasola pęcznieje z czasem w tej pożywce, skórka wysycha i staje się cieńsza. Fasola jest bogata w skrobię i bardziej kaloryczna, a świeże młode ogonki zawierają czyste białka, dobroczynne związki i wodę.

Lekki posiłek można stosować w mono dietach, ponieważ zielone strąki zawierają podstawowy kompleks witamin i minerałów, a jednocześnie nie nudzą się dietą i są lekkostrawne.

Jeśli nie wprowadziłeś jeszcze do swojej diety potraw z fasoli szparagowej, spróbuj ich dla odmiany, a mogą one stać się twoją ulubioną ucztą.

Aleksandra Olszar
Edytor serwisu