Co to jest fruktoza: cechy, zalety i szkody monosacharydu

Co to jest fruktoza? Termin ten jest zwykle rozumiany jako monosacharyd. Jest to cukier owocowy, który z natury jest najprostszym węglowodanem. Jego formuła wygląda następująco: C6H12O6. 

Spośród homologów popularna jest glukoza. Często zalicza się do nich inny monosacharyd, ale galaktoza ma inne właściwości.

Powszechnie przyjmuje się, że substancja ta jest najmniej wysokokaloryczna spośród wszystkich węglowodanów. Na 100 g produktu jest tylko 390 kcal. Nie oznacza to jednak, że można zjeść całą „porcję” dziennie. Optymalna dzienna porcja to tylko 40 gramów. Ponadto substancja jest znacznie słodsza niż zwykły cukier stołowy.

Czy wiesz, ile fruktozy znajduje się w 1 łyżeczce? Około 8 gramów!

Jaka jest biologiczna rola substancji? Po wejściu do organizmu rozpoczyna się praca ślinianek i trzustki. Rozkładają słodycz na glukozę. Jako monosacharydy wchłaniają się w jelicie. Następnie substancje są przekształcane w energię. Jeśli ich nadmiar pozostaje, organizm odkłada je w wątrobie i tkance mięśniowej w postaci glikogenu. Substancja ta jest niezbędna do codziennego użytku.

Fruktoza jest często porównywana do glukozy. Ale pierwsza substancja ma kilka zalet. Monosacharyd nie wywołuje silnego wydzielania insuliny do krwi. Wolniej wchłania się w tkankę jelitową i nie wchłania się zbyt szybko.

W niektórych sytuacjach w organizmie brakuje substancji. Głównymi objawami niedoboru są depresja, utrata siły, wyczerpanie nerwowe, apatia, drażliwość.

Ale jest też nadmiar pochodnej owocu w organizmie. Przejawia się to w postaci nadwagi i zwiększonego apetytu. Wybierając zamiennik cukru na rzecz fruktozy, warto pamiętać: z nadmiarem substancji jest on przetwarzany, w wyniku czego staje się tłusty. Jest wysyłany do krwiobiegu w postaci trójglicerydów. Stwarza to ryzyko otyłości i różnych chorób serca.

Przy aktywnej aktywności fizycznej i umysłowej, która wiąże się z wysokimi kosztami energii, wzrasta zapotrzebowanie na fruktozę. Ale spada z nadwagą, w nocy i wieczorem, podczas odpoczynku.

Na zewnątrz praktycznie niemożliwe jest odróżnienie monosacharydu od glukozy lub innych cukrów. Ale różnica między nimi jest zauważalna dla naszego organizmu.

Korzyści z fruktozy

Korzyści z fruktozy
Korzyści z fruktozy

Naturalna fruktoza nie jest szkodliwa dla zdrowia. Zawarty w jagodach, warzywach i owocach monosacharyd wpływa korzystnie na stan organizmu. Substancja umożliwia:

  • przedłużyć okres przydatności produktów do spożycia;
  • zmniejszyć ryzyko próchnicy;
  • zmniejszyć stan zapalny w jamie ustnej.

Ponadto fruktoza jest naturalnym przeciwutleniaczem, który nie powoduje alergii. Cukier owocowy jest łatwo przyswajalny przez organizm i wchłaniany przez jego tkanki. Pozwala złagodzić stres fizyczny, działa tonizująco. Związek zapobiega gromadzeniu się nadmiaru węglowodanów w organizmie. Przyspiesza powrót do zdrowia po poważnej aktywności umysłowej. Pozwala również zmniejszyć zawartość kalorii w żywności. Nic dziwnego, że naturalny monosacharyd jest przydatny dla sportowców i osób prowadzących aktywny tryb życia.

Naturalne źródła fruktozy

Co zawiera substancja w swojej naturalnej postaci? Poniżej znajduje się tabela, która pomoże Ci dowiedzieć się, ile tego związku zawiera niektóre produkty:

Nazwa produktu

Ilość, gr.

czarna porzeczka

4.1

winogrona

osiem

Gruszka

5.1

marchewka

jeden

jabłko

5.5

dynia

0.8

wiśnia (wiśnia)

4.5

arbuz

3

mandarynka

2.4

brzoskwinie

cztery

ananas

1,94

Borówka amerykańska

dziewięć

kiwi

4.35

brokuły

0.68

mango

4.68

kukurydza

1,94

słodki ziemniak

0,70

cukinia

1.38

maliny

2.35

ziemniaki

0.5

melon

1.87

Lista pokarmów zawierających najwięcej fruktozy zasługuje na szczególną uwagę. Ta lista obejmuje miód, sok winogronowy, syrop z agawy, figi, suszone morele, suszone brzoskwinie. 

Gdzie jeszcze jest komponent? Zawartość związku jest wysoka w terminach odmian Majul i Deglet Nur, żurawiny, papryki. W keczupie i occie balsamicznym jest dużo substancji.

Duża ilość cukru owocowego w bananach (8,2-8,8), ale w truskawkach wskaźnik waha się od 2,4 do 3,4. W związku z tym zawartość sacharozy w nich jest inna.

Ale można wyodrębnić nie najbardziej przydatne źródła substancji. Należą do nich proste węglowodany. Jego zawartość jest bogata w zakupiony kwas chlebowy, galaretkę, babeczki, herbatniki, gofry, piernik, chałwę sezamową, dżem itp.

Składnik jest często używany do gotowania. Jest stosowany jako wzmacniacz zapachu jagód i konserwant. Jest również używany zamiast zwykłego cukru. Z reguły składnik służy do przygotowania:

  • dżem;
  • dżem;
  • nabiał;
  • pieczenie;
  • lody;
  • sałatki jagodowe;
  • słodkie napoje.

Można go znaleźć w niskokalorycznych deserach, sokach, owocach i warzywach w puszkach. 

Jako surowiec słodzący monosacharyd służy do wyrobu muffinek, pianek marshmallows, gofrów, batonów, ciastek owsianych dla osób z cukrzycą i odchudzających. Powszechne jest stosowanie składnika do zmiękczania bimbru.

Fruktoza jest częstym składnikiem słodyczy dla diabetyków (cukierki, czekolada, ciasta).

Szkodliwość i niebezpieczeństwo fruktozy

Jak fruktoza może być niebezpieczna? I czy połączenie ogólnie szkodzi? Zrozummy to. Produkty zawierające cukier owocowy różnią się od glukozy niskim indeksem glikemicznym. Ale dotyczy to tylko naturalnej substancji, która nie wywołuje gwałtownych wahań i skoków poziomu cukru we krwi.

Ale nie można również nazwać monosacharydu nieszkodliwym. W końcu fruktoza jest nie tylko naturalna, ale także przemysłowa. Druga opcja jest prezentowana w formacie słodkiego proszku. Jej smak jest bogatszy i jaśniejszy. 

Analog przemysłowy, gdy dostanie się do organizmu wraz z pożywieniem, nie jest natychmiast wchłaniany do krwiobiegu. Najpierw trafia do wątroby. Tam jest przekształcany w glikogen lub tłuszcz. Zależy to od ilości otrzymanego przedmiotu. Im więcej, tym większe prawdopodobieństwo otłuszczenia na wyjściu. Dlatego nie warto bezmyślnie wchłaniać takich produktów.

Żywność zawierająca przemysłową fruktozę jest często błędnie uważana za dietetyczną.

Z czego wykonana jest wersja przemysłowa? Ta krystaliczna wersja jest pozyskiwana z bulw topinamburu i kwasu siarkowego. Do uzyskania słodyczy jest również używany alkohol etylowy. Metoda utleniania w warunkach laboratoryjnych pozwala na uzyskanie jakościowej reakcji. W rezultacie uzyskuje się słodki proszek.

Monosacharyd ma bezpośredni wpływ na produkcję peptyny. To hormon sytości. Spożywanie zbyt dużej ilości cukru owocowego powoduje, że mózg przestaje otrzymywać sygnały sytości. A osoba zaczyna aktywnie przejadać się, co prowadzi do przyrostu masy ciała. Dlatego tak ważne jest, aby uważać na pokarmy o takiej słodkości dla osób ze skłonnością do otyłości i cukrzycą typu 2.

Tak, fruktoza ma niski indeks glikemiczny. Ta liczba to 20 GI. Ale ¼ substancji, gdy dostanie się do organizmu, jest przekształcana w glukozę, a to jest inny indeks glikemiczny. Osiąga 100 GI. Oznacza to szybkie uwalnianie insuliny do krwiobiegu. Reszta przechodzi przez ścianę jelita. 

W wątrobie następuje wymiana metaboliczna cukru owocowego. To tam część bierze udział w glikolizie i glukoneogenezie, a te izomery są rozszczepiane. Ale znaczna część substancji jest przekształcana w tłuszcze. Dlatego pacjenci z cukrzycą, fruktozemią i osoby na diecie muszą zachować ostrożność przy stosowaniu tego składnika.

WHO zdecydowanie odradza diabetykom stosowanie tej substancji jako słodzika.

Nietolerancja fruktozy

Pomimo tego, że ten monosacharyd nie powoduje alergii, w niektórych przypadkach obserwuje się jego nietolerancję. Jak to się objawia? 

Główne objawy fruktozemii to:

  • utrata masy ciała;
  • wymioty;
  • żółtaczka.

Nietolerancja objawia się zwykle natychmiast, już przy pierwszym spotkaniu z cukrem. Zwykle obserwuje się to u niemowląt, gdy najpierw wprowadza się pokarmy uzupełniające, zwłaszcza tłuczone ziemniaki, soki owocowe. Przy karmieniu sztucznym i mieszanym czasami noworodki otrzymują mleko krowie zmieszane z cukrem. 

Frutozemia jest najbardziej widoczna, gdy stosunek słodyczy do produktu głównego jest wysoki. W takiej sytuacji choroba jest trudna. Metabolizm jest upośledzony, pojawia się żółtaczka.

Starsze dzieci reagują inaczej. Mogą całkowicie odmówić produktów z takim składnikiem. Ich waga powoli rośnie. We wzroście pozostają w tyle. Rozwój umysłowy również ulega spowolnieniu. Ale u dorosłych nietolerancja jest mniej powszechna.

Bezpieczne analogi fruktozy

Co jest lepsze – cukier owocowy czy Twoja zwykła opcja? Porównanie nie jest tutaj zbyt odpowiednie, ponieważ zasada działania tych słodyczy i ich właściwości są pod wieloma względami podobne. Tylko spożywane z umiarem obie opcje nie spowodują poważnego uszczerbku na zdrowiu.

Dlatego chcę wiedzieć, czy istnieje dobry analog. Wielu ekspertów twierdzi, że praktycznie nie jest. Rozumiemy powody!

Sorbitol

Na przykład szeroko stosowany jest sorbitol. Ten słodzik jest oznaczony jako E420 w żywności i jest zasadniczo tym samym cukrem, który znajduje się w owocach. Składnik ten charakteryzuje się niską kalorycznością i niezbyt wyraźną słodyczą. 

Ale ma też inne funkcje. Sorbitol jest inny:

  • działanie żółciopędne;
  • łagodny efekt przeczyszczający;
  • zdolność do negatywnego wpływu na pracę przewodu pokarmowego z nadmiernym entuzjazmem.

Dopuszczalna ilość sorbitolu dziennie wynosi 30 g.

Stevia

Popularna stewia jest jeszcze bardziej szkodliwa. Na bazie rośliny o tej samej nazwie otrzymywany jest słodzik o zerowej kaloryczności w postaci tabletek, proszków, nalewek, syropów. Ale oczyszczona wersja budzi wiele wątpliwości wśród ekspertów.

Ksylitol

Innym dobrze znanym lekiem jest ksylitol, ale najczęściej dodaje się go do gumy do żucia. W swoim działaniu na organizm jest podobny do sorbitolu.

Inne substytuty cukru

Jedyną opcją optymalną do odżywiania diabetyków jest stewiozyd, który jest 250 razy słodszy niż zwykły cukier. Taka słodycz nie szkodzi ich kondycji. Można go dodawać do herbaty, cappuccino i innych odmian kawy, cykorii, lemoniady truskawkowej. Tarta jagoda jest z niego zrobiona.

Jeśli chodzi o sztuczne słodziki, nie wszystkie z nich są w pełni bezpieczne. Sukraloza to jedna z najbardziej polecanych opcji. Bezpieczny sahzam jest dozwolony nawet dla kobiet w ciąży i karmiących piersią z dną moczanową.

Kontrowersyjnym rozwiązaniem jest cyklaminian, który od dawna jest zakazany w Stanach Zjednoczonych. Ale nadal jest w sprzedaży w Rosji. Ograniczeniem jego stosowania jest dzieciństwo i ciąża.

Aleksandra Olszar
Aleksandra Olszar
Edytor serwisu