awokado przynosi korzyści i szkodzi przeciwwskazaniom organizmu

Awokado, czyli gruszka aligatora (Persea americana), to wiecznie zielona roślina owocowa z rodzaju Perseus z rodziny Laurel. Bogaty w zdrowe tłuszcze roślinne i białko, owoc ten zdecydowanie zajął swoje miejsce wśród codziennych pokarmów. Awokado działa leczniczo na organizm człowieka: zmniejsza ryzyko rozwoju chorób serca, naczyń krwionośnych, poprawia pamięć, krążenie, łagodzi stres, obniża ciśnienie krwi, normalizuje gospodarkę wodno-solną, zwalcza zaparcia.

Wśród upraw tropikalnych produkcja awokado zajmuje czwarte miejsce na świecie. Głównymi eksporterami na rynku są Brazylia, Afryka, Izrael, Meksyk, USA, Chile. Z jednego hektara pól awokado można zebrać 15,8 tony owoców (z czego 2,24 tony to najcenniejszy olej i 11,2 t miazgi).

Rozważ korzyści i szkody gruszki aligatora, jak wybrać odpowiedni owoc, co zrobić, aby szybciej dojrzał i jak prawidłowo go jeść.

Co to jest awokado

To owoce wiecznie zielonej rośliny nasycone minerałami i witaminami. Drzewo awokado osiąga 20 m wysokości. W zależności od odmiany owoce są kuliste, owalne lub gruszkowate, do 20 cm długości. Średnia waga jednego awokado to 300 g [1].

Ze względu na swój niesłodzony smak gruszka aligatora jest często mylona z warzywem, ale jest to owoc [2]. Niedojrzały owoc ma ciemnozieloną, twardą skórkę, która po dojrzewaniu zmienia kolor na czarny. W środku awokado znajduje się duże ziarno kości słoniowej. Zawiera szkodliwe substancje, które powodują reakcję alergiczną, zaburzenie układu pokarmowego. Miąższ dojrzałego owocu jest oleisty, żółtozielony lub zielony. Konsystencją nieco przypomina masło. Liście Perseusa American są nasycone olejkami eterycznymi i zawierają substancje toksyczne.

Z czym jeść

Dojrzałe owoce wykorzystywane są w kuchni do przyrządzania zimnych przekąsek, sałatek, kanapek, zup, bułek. Z kolei w Wietnamie, Indonezji i Brazylii z awokado robi się słodkie koktajle mleczne, a na Sri Lance – delikatny deser z cukru, mleka i tłustych przecierów owocowych.

Owoce są popularne w potrawach wegetariańskich, ponieważ pełnowartościowy substytut mięsa i jajek, nadając potrawom orzechowy posmak.

Najpopularniejszym daniem z maślanych owoców jest meksykańska guacamole. Aby go przygotować, obrać miąższ owocu, posiekać w blenderze, dodać czarny pieprz, sól, ulubione przyprawy, skropić sokiem z cytryny.

Ponadto delikatny smak awokado harmonijnie łączy się z owocami morza, warzywami, mięsem, rybami.

Gruszki aligatora są przetwarzane na różne sposoby: można je jeść na surowo, smażone, gotowane, duszone lub pieczone. Wszystko zależy wyłącznie od Twojego gustu.

Pamiętaj, świeże awokado zawiera najwięcej składników odżywczych, w szczególności dobroczynnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Jak prawidłowo czyścić

Awokado jest cięte wzdłuż nasion, skórka nie jest odklejana. Po podzieleniu owocu na dwie półkule, nasiono wyjmuje się podważając je czubkiem łyżeczki. Część owocu do spożycia jest usuwana ze skórki.

Tło historyczne

Historia pojawienia się owocu rozpoczęła się 10 tysięcy lat temu. Zakłada się, że pochodzenie kultury jest związane z rolniczym plemieniem Ameryki Środkowej, które skrzyżowało kilka rodzajów traw. Współczesna nazwa „awokado” pochodzi od nazwy starożytnej azteckiej rośliny – „ahuacatl”. Co ciekawe, delikatne owoce są ulubionym pokarmem wielu zwierząt lądowych żyjących w tropikach. Długo szukają soczystych awokado opadłych na ziemię. Stąd inna nazwa tej kultury – „gruszka aligatora”.

Pierwsza znajomość Europejczyków z egzotycznym owocem miała miejsce w XV wieku. A w XVII wieku awokado zostało przywiezione do Azji Południowo-Wschodniej i na zachodnie wybrzeże Afryki przez żeglarzy hiszpańskich i portugalskich. Do początku XX wieku owoce wiecznie zielonego drzewa należały do ​​typowych lokalnych upraw. Dopiero pod koniec XX – na początku XXI wieku nabrały komercyjnego charakteru.

Gdzie rośnie gruszka aligatora?

Obecnie istnieje około 600 odmian awokado, które rosną w różnych częściach świata o klimacie tropikalnym i subtropikalnym (Azja Wschodnia, Ameryka, Afryka, Oceania). Najpopularniejsze typy to Fuerte i Hass. Mają głęboki maślany aromat i doskonały smak. W nowych odmianach waga owocu wynosi 200-400 g, a miąższ stanowi do 93% całkowitej masy owocu.

Skład chemiczny

Awokado jest najbardziej pożywnym ze wszystkich pokarmów roślinnych, z wyjątkiem kokosa. Zawartość kalorii na 100 g to około 160 kcal [3]. Stosunek energetyczny B: W: U wynosi 5%: 90%: 5% [3].

Produkt ten ma unikalny skład: zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe, wiele witamin, minerałów, błonnik, przeciwutleniacze (luteina), beta-sitosterol, które są korzystne dla organizmu człowieka.

Wartość odżywcza miąższu awokado na 100 g [3]:

Wpływ na organizm

Wskazania do jedzenia awokado są następujące [4]:

  • nadciśnienie;
  • cukrzyca;
  • zapalenie żołądka o niskiej / wysokiej kwasowości;
  • nieżyt żołądka;
  • niestrawność;
  • zaparcie;
  • awitaminoza;
  • zaćma.

Pomimo wysokiej zawartości kalorii zaleca się włączenie tłustych owoców do diety pacjentów po chorobach zakaźnych w celu wzmocnienia układu odpornościowego.

  • oczyszcza układ pokarmowy z toksyn, toksyn, obniża poziom cholesterolu;
  • spala tłuszcze, przyspiesza metabolizm i wspomaga odchudzanie;
  • zwiększa odporność organizmu na patogeny ARVI;
  • normalizuje ciśnienie krwi, zapobiega rozwojowi miażdżycy, zakrzepicy, artrozy, anemii;
  • utrzymuje zdrowie oczu, ostrość wzroku;
  • zwalcza wolne rodniki, które niszczą błony komórkowe i powodują reakcje zapalne, raka;
  • przedłuża młodość ciała zarówno na zewnątrz (wygładza zmarszczki), jak i wewnątrz (wspiera narządy wewnętrzne);
  • ma pozytywny wpływ na układ nerwowy: poprawia generowanie i przekazywanie impulsów, zmniejsza drażliwość i zmęczenie;
  • działa pobudzająco, wzmacnia seksualność;
  • zwiększa wytrzymałość fizyczną, działa tonizująco, wzmacnia układ odpornościowy, zwiększa odporność na stres.

Ze względu na to, że awokado niszczy komórki złośliwe, jest szczególnie cenne dla kobiet w okresie menopauzy, gdyż może zapobiegać rakowi piersi [7]. Tłuste owoce są również niezastąpione dla mężczyzn po 40 roku życia, gdy spada produkcja testosteronu i wzrasta ryzyko raka prostaty. Gruszka aligatora jest odporna na te zmiany, zapobiega rozwojowi chorób onkologicznych narządów płciowych.

Oprócz miąższu owocu, nasiona i liście drzewa owocowego wykazują korzystne właściwości. Stosuje się je w leczeniu chorób jelit: zapalenia jelit, przewlekłego zapalenia jelita grubego, czerwonki [8].

Ile awokado jeść dziennie

Dla zachowania zdrowia zaleca się spożywanie jednego dojrzałego owocu dziennie [9].

  • indywidualna nietolerancja;
  • zaburzenia trzustki, wątroby;
  • alergia na lateks lub cytrusy;
  • skłonność do otyłości.

Pamiętaj: nasion awokado nie można kruszyć i dodawać do potraw, ponieważ zawiera toksyczne substancje, które zatruwają organizm i powodują uduszenie.

Awokado dla piękna

Owoce Persea americana działają odmładzająco na organizm człowieka. Ta właściwość wynika z obecności w awokado przeciwutleniacza glutationu, który zapobiega procesom starzenia. Z tego powodu producenci kosmetyków na całym świecie dodają ekstrakt z owoców do kremów do skóry, olejków do kąpieli, szminek, odżywek do włosów. Wnika głęboko w skórę właściwą, zapewniając wyraźne działanie łagodzące, zmiękczające i odżywcze.

Dlaczego awokado jest przydatne w kosmetologii

Korzyści z tego olejku owocowego w kosmetologii są następujące [6] [11]:

  • chroni skórę przed promieniowaniem UV i spierzchnięciami;
  • wspomaga produkcję elastyny ​​i kolagenu, zwalcza zmarszczki;
  • chroni skórę przed wysychaniem;
  • pobudza krążenie krwi, wymianę tlenu w skórze;
  • zapobiega pojawianiu się plam starczych w okresie menopauzy, a także w czasie ciąży;
  • eliminuje rozdwojone końcówki włosów, odżywia i nawilża skórę głowy, stymuluje wzrost pasm, nadaje włosom zdrowy wygląd, połysk i siłę;
  • eliminuje trądzik, łuszczenie się;
  • wzmacnia płytkę paznokcia, zapobiega rozwojowi procesów zapalnych w okolicy wałka paznokcia, nawilża i zmiękcza naskórek, co ułatwia manicure i pedicure.

Receptury olejków na piękno:

  1. Odmładzająca maska ​​dla starzejącej się skóry. Odpowiedni dla kobiet powyżej 40 roku życia. Aby przygotować maseczkę witaminową, podgrzej 5 ml oliwy z oliwek do 50 stopni, dodaj 5 mg suchych drożdży, pół tłuczonego awokado. Dokładnie wymieszaj powstałą mieszaninę i pozostaw na 10 minut. Nałożyć na oczyszczoną skórę twarzy i szyi omijając okolice ust i oczu. Pozostaw produkt na 20 minut, spłucz chłodną wodą.
  2. Maska do skóry mieszanej. Zwęża pory, matuje tłustą skórę właściwą. Sposób przygotowania: awokado obrać ze skórki, posiekać w blenderze lub widelcem. Do maślanego puree dodać 5 ml soku z cytryny i jedno białko jajka. Rozprowadź powstałą mieszaninę równomiernie na twarzy, pozostaw na 15 minut, spłucz ciepłą wodą, nałóż krem ​​nawilżający. Pamiętaj: prześwietlenie maski wysuszy skórę.
  3. Środki do wzmacniania paznokci, usuwania zadziorów. Wymieszaj 5 kropli oleju z awokado z 5 ml soku z cytryny. Mieszanką regularnie przecieraj okolice paznokci, płytki paznokcia, skórki. Po nałożeniu produktu nie należy myć rąk przez godzinę.
  4. Maska wygładzająca teksturę włosów, zmniejszająca kruchość, nadająca im naturalny połysk. Widelcem rozgnieść miąższ całego awokado i przetrzeć przez sito. Do powstałego puree dodać 2 ml oliwy z oliwek i jedno żółtko, dokładnie wymieszać. Gotową maskę rozprowadź na całej długości włosów, pozostaw na pół godziny. Po chwili spłucz włosy szamponem i odżywką.

Tym samym olejek z awokado jest cennym źródłem odżywczych witamin, makro- i mikroelementów, które są wysoko cenione w przemyśle kosmetycznym ze względu na swoje właściwości regenerujące i nawilżające.

Wybór dojrzałego awokado i osobliwości jego przechowywania

Kupując, należy zwrócić uwagę na następujące punkty:

  1. Skórka owocu powinna być czysta, bez plam, pęknięć, wgnieceń, uszkodzeń.
  2. Barwa dojrzałych owoców jest monotonna, zbliżona do czerni.
  3. Po wyciśnięciu owoce należy lekko wycisnąć.
  • Koronawirusy: SARS-CoV-2 (COVID-19)
  • Antybiotyki w zapobieganiu i leczeniu COVID-19: jak skuteczne są
  • Najczęstsze choroby „biurowe”
  • Czy wódka zabija koronawirusa?
  • Jak przeżyć na naszych drogach?

Zielone awokado smakuje jak niedojrzała gruszka lub dynia, ma twardą skórkę i jędrny miąższ. Dojrzały owoc ma delikatny orzechowy posmak, przypominający masło i przecier z zieleniny.

Jak dojrzeć zielone awokado w domu

Aby poprawić smak i zmiękczyć teksturę, zaleca się przechowywanie owoców w temperaturze pokojowej – w ten sposób dojrzeją w ciągu 2-3 dni.

Dlaczego awokado jest ciemne w środku?

Owoce tłuste zmieniają kolor w przypadku naruszenia warunków przechowywania.

Pamiętaj: nie możesz przechowywać dojrzałego awokado w lodówce, ponieważ tam nie dojrzeje, ale ulegnie zniszczeniu. W rezultacie owoc straci świeżość, aromat i zacznie ciemnieć. Zaleca się początkowo kupować dojrzałe owoce i nie przechowywać ich, ale zjeść w ciągu 24 godzin od zakupu.

Awokado to egzotyczny owoc zawierający cały zestaw witamin z grupy B, składniki odżywcze A, D, E, C, PP, minerały takie jak fosfor, sód, magnez, potas, mangan, wapń, żelazo. Pomimo wysokiej wartości energetycznej owoc jest uważany za produkt dietetyczny i jest wskazany do codziennego spożycia przez wszystkie zdrowe osoby.

Korzyści zdrowotne wynikające z awokado wynikają z wysokiej zawartości następujących składników odżywczych:

  • glutation przeciwutleniający, który przedłuża młodość organizmu;
  • luteina, która chroni narządy wzroku przed zaćmą, zwyrodnieniem plamki żółtej siatkówki;
  • beta-sitosterol, który obniża poziom cholesterolu;
  • kwas foliowy, który wzmacnia serce.
  1. ↑ Wikipedia. – Awokado.
  2. ↑ ↑ RIA Novosti. – Zdrowe awokado. Owoc energetyzujący, spalający tłuszcz i odmładzający.
  3. ↑ Udział w Uraw i Ur. – Zawartość kalorii „Awokado”. Skład chemiczny i wartość odżywcza.
  4. ↑ „f-Journal.Ru” to codzienny internetowy magazyn dla kobiet. – Awokado – skład, korzyści, zasady selekcji.
  5. ↑ Komsomolskaja prawda. – Awokado: przynosi korzyści i szkodzi organizmowi.
  6. ↑ ↑ Blog zdrowego odżywiania | Elementaree. – Korzyści z awokado dla ciała mężczyzn i kobiet.
  7. ↑ Alina Reiselman. – Dieta Afrodyty.
  8. ↑ Vlasenko E.A. – Właściwości lecznicze roślin domowych.
  9. ↑ ↑ Encyklopedia roślin leczniczych. – Ile awokado można zjeść dziennie.
  10. ↑ Szpital regionalny Shpakovskaya (portal medyczny). – Awokado – użyteczne właściwości i przeciwwskazania dla mężczyzn.
  11. ↑ Kurmaeva A.I., Yusupova R.I., Gorelova E.G., Galyametdinov Yu.G. – Składniki na bazie naturalnych surowców do kosmetyków: oleje roślinne.

Więcej aktualnych i istotnych informacji zdrowotnych na naszym kanale Telegram. Zapisz się: https://t.me/foodandhealthru

Specjalność: filolog, nauczyciel literatury angielskiej i światowej.

Łączne doświadczenie: 4 lata.

Edukacja: Cherson State University.

Aleksandra Olszar
Aleksandra Olszar

Edytor serwisu

Ważne wskazówki